2020-03-15, 03:32
Medlem
RobbyRob44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Först hävdades det att en bebis dött i UK. Det stämde inte. Det var ett nyfött barn som smittats, men levde.

Hur går Corona-virus-testen till, och vad skilljer det sig från vanliga test från feber och influensa som är väldigt vanliga under denna årstid?
Citera
2020-03-15, 03:32
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Jag är en rationellt och tänkande individ som har lyssnat på vad experter från flera myndigheter i världen har sagt i frågan. Jag vet att människor vill ha enkla lösningar och politiker ger gärna det. Därför har de kört över myndigheterna i flera länder.

Självklart kan barnen smitta när de kommer hem från skolan, men det är under en mindre tid. Se mitt föregående inlägg. Nej, jag är inte en farlig individ. Misstroendet mot vad experterna säger och deras råd är långt mycket farligare. Det här är inte över om en månad. Det är pandemi nu. Vi kan bara försöka kontrollera topparna som riskerar att få sjukvården att kollapsa. Se mitt föregående i lägg, men framförallt. Läs på vad NHS, Agnes Wold m.fl säger.
Jag har läst dina inlägg över en tid i den här tråden och står fast vid min åsikt. Ditt kortblandande påverkar inte den. Ditt resonemang kring barnen är hjärndött och din tro på vissa individer, enbart grundad i att de fått ett jobb på en myndighet, är det också.

Du lägger inte ens märke till att vinpimplerskan vänder på kappan så fort det blir varmt. Ta hand om dig.
Citera
2020-03-15, 03:33
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kanske det men det ärväl bättre att låna ut pengar och hoppas att man får tillbaka pengarna från de flesta av företage än att inte göra något alls?
Får jag låna?behöver skyddsutrustning som bara finns på ocker tradera.
Citera
Medlem
Mrwomanizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
”Låna ut” ja. Det finns företag som aldrig kommer att återhämta sig igen och som aldrig kan betala tillbaka lånen.

Jag tolkade det förvisso som så att det är ett incitament för att se till så att bankerna kan låna ut till företagen med en ränta motsvarande reporäntan (0%). Riksbanken ställer sig även redo för att kliva in och hjälpa till med likviditeten.

Ja, det är ett lån företagarna tar, däremot så är det ett lån som mycket väl kan rendera i att företaget klarar krisen och tack vare det börja kunna profitera i ett betydligt tidigare skede än vad man annars hade gjort.

Jag håller med om att det är ett lån och dessa ska enligt praxis betalas tillbaka, återbetalning sker dock genom en 2 års period och verkar vara gynnsamma.

Det jag vill lyfta med det hela är att något har iaf gjorts, kanske inte det mest optimala för företagen men en livhanke åtminstone. =)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Byn Långflon ligger ett stenkast från norska gränsen. Där bor sju personer som nu har ett stort köpcentrum alldeles för sig själva. Det måste vara Sveriges lyckligaste invånare när det bl.a. gäller konserver och toapapper.

https://langflonkopcentrum.se
Takk for svar! Slike butikker må vel kanskje innskrenke åpningstiden kraftig, for å få det til å lønne seg, i den perioden fremover når de norske kundene ikke vil komme i like stor grad? Jeg vet ikke hvor mange nordmenn som kommer til å følge UDs reiseråd, men jeg tror at de aller fleste kommer til å ikke reise ut av Norge i den perioden det reiserådet gjelder.
Jeg håper at alle får tak i det de trenger på butikkene, og at de som trenger hjelp til innkjøp/annet pga sykdom og/eller karantene får hjelp fra gode naboer, venner og familie
Citera
2020-03-15, 03:34
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Min mormor dog idag av lunginflammation efter en jobbig tid hemma utan vård.

Vi i familjen ville att hon testades för corona tidigare och det blir ingen test nu heller.

Känns stabilt för oss som vårdat henne hemma till slutet.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det förändras om Kina förbjuder wet markets med vilda djur och belägger skiten med dödsstraff som de har för alla andra små skitbrott i landet.

Wet markets är förbjudet sedan tidigare. Det är horeriet Macao också. Det finns massor av förbud i Kina men systemet ser mellan fingrarna tills något går fel.

Kineserna tror att färskt kött är nyttigt så djuren måste slaktas på plats eller tas hem levande. Detta från en tid då kineserna saknade kylskåp. Kineserna är extremt traditionella.
Citera
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kanske det men det ärväl bättre att låna ut pengar och hoppas att man får tillbaka pengarna från de flesta av företage än att inte göra något alls?

Du verkar inte förstå hur många företag som riskerar konkurs. Om jag säger som så här. En Hotellkedja varslade 2000 pers i dagarna för att överleva, en STOR hotellkedja. Hur snabbt tror du då att medelstora företag som restauranger, discotek och pubar härdar ut? Deras aktiebolag är stendöda inom två månader. Just för att det är ett utdraget självmord när inte politikerna agerar direkt och sätter landet i karantän i två veckor.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
- What were mild, severe and critical? We think of “mild” as like a minor cold.

No. “Mild” was a positive test, fever, cough — maybe even pneumonia, but not needing oxygen

- So saying 80 percent of all cases are mild doesn’t mean what we thought.

I’m Canadian. This is the Wayne Gretzky of viruses — people didn’t think it was big enough or fast enough to have the impact it does.

How good were the severe and critical care?

- China is really good at keeping people alive. Its hospitals looked better than some I see here in Switzerland.

Utdrag från en artikel i NY times från 4 mars men ändå intressant. https://www.nytimes.com/2020/03/04/health/coronavirus-china-aylward.html
Citera
2020-03-15, 03:35
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigDingDong
Det är långt ifrån säkert att en virusinfektion leder till immunitet. Känner du till något fall där den som smittats av HIV blivit immun?
Det är sant, det är ingen säkerhet & nej jag har inte hört om någon som har utvecklat immunitet mot HIV efter att ha blivit smittad. Jag är ingen expert på HIV men såsom jag har förstått det så fungerar HIV genom att angripa immunförsvaret i sig självt & därmed 'tillåter sig själv att invadera' & jag skulle gissa på att det har någonting med det hela att göra.

Poängen jag försökte få fram var att immunitet i den form som jag beskrev det existerar, annars så hade vaccinationer inte existerat överhuvudtaget & givet hur SARS/Covid-19 angriper kroppen & det faktum att folk har blivit friskförklarade så anser jag (dock medger jag att jag inte är någon expert) det rimligt att immunitet bör uppstå även här. Undantaget är ju uppenbarligen diverse mutationer som kan komma att uppstå men då är det ju också en de facto 'ny organism' som man utsätts för, vilket skulle kunna ligga till grund för de rapporter som poppar om gällande återinfektion. Alternativt att det är någonting helt annat som dom har smittats av som har liknande symptom, exempelvis influensa.
Citera
2020-03-15, 03:35
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Nej, det fungerar inte så av flera anledningar. Dels kollar inte läkarna vad du har på ditt CV. Och även om de gjorde det så är du redan satt ur spel om du ska in i respirator och är inte någon tillgång på länge. Men framförallt är det överlevnadsmöjligheterna som avgör i första hand om de måste välja. Händer redan vid bilolyckor etc när ambulansen är på plats med begränsade resurser.

Finns listor och id-kort som ger dig förtur.
Citera
2020-03-15, 03:36
Medlem
Mrwomanizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for svar og informasjon! Du har rett i det du skriver.
Men sykehusene har vel oversikt over hvor mange som er friskmeldte?
Og jeg tenker at det kan være nyttig for mange (inkludert myndighetene) å vite hvor stor andel av de innlagte som blir friske.
De fleste landene ser ut til å ha levert informasjon om total recovered her: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Vi får kanskje mer informasjon når det har gått noen måneder?

Med största sannolikhet så kommer man givetvis ha underlag på friskförklarade då det räcker med att kolla på inskrivningar kontra utskrivningar. De som inte är utskrivna är antingen fortfarande sjuka eller, ja, döda.
Sen finns det en stor risk att sjukhusen kommer skicka hem folk som inte är fullt friska i brist på plats. Då blir det problem eftersom man inte kan riktigt säga att de har blivit friska eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in