2020-03-15, 03:16
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Sånt här ska ju inte behöva hända. Framförallt skulle det inte ha hänt om personer som kom från Italien hade rekommenderats att stanna hemma i två veckor efter hemkomst. Här har FHM ett enormt ansvar då de inte gick ut med några rekommendationer, men en läkare borde trots det veta bättre än att direkt gå till jobbet när denne kommer har turistat i med mycket stor smittspridning.

Så jävla slappt!

https://corren.se/nyheter/norrkoping/lakare-opererade-ar-smittad-av-viruset-om6541989.aspx

Dessitom ytterligare en papegoja som sprider mantrat ‘ personer som inte uppvisar några symptom inte heller smittar’.
Ska bli intressant att se om hans patienter är positiva. Men då fortsätter man väl att stoppa huvudet i sanden och säger att det inte finns bevis för att smittan kom från läkaren.
Senast redigerad av marcarolo 2020-03-15 kl. 03:20.
Citera
2020-03-15, 03:16
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigDingDong
Men hur går det då med "alla människors lika värde" om läkarna måste prioritera? Blir det lottning om vem som ska få en chans att överleva?

Det kommer nog inte behöva prioriteras bland vanliga medborgare. De få sjukhusplatser som finns kommer lätt att fyllas av personer som är viktiga för samhället: Politiker, viktiga chefer, Driftpersonal (el, tele, vatten, avlopp etc), vårdpersonal, polis, brandmän. Här säker glömt några...
Citera
2020-03-15, 03:17
Medlem
BigDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
& vad skulle det vara för poäng annat än att förneka det faktum att immunitet existerar i den meningen att immunförsvarets förmåga att upptäcka & bekämpa virus/bakterie X ökar markant efter det att kroppen har blivit utsatt för & överlevt en infektion?

Om du inte hade begripit det sedan tidigare så vaccineras folk, d.v.s att dom medvetet smittar sig själva, för att hjälpa kroppen att upptäcka vad man nu vaccinerades emot så att när man blir utsatt för denna smitta så bekämpar immunförsvaret smittan så effektivt att sjukdom sällan uppstår.

Det är därför vi vaccinerar oss för exempelvis influensa & vaccineringen ger immunitet i en period av drygt ett halvår, ibland en längre period, ibland kortare. Samma sak sker när du smittas på måfå. Den stora skillnaden är att vaccinering har betydligt mildare symptom än att dra på sig den 'aktiva' sjukdomen.

Det är långt ifrån säkert att en virusinfektion leder till immunitet. Känner du till något fall där den som smittats av HIV blivit immun?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Utan att på något sätt säga att alla med Aspergers är på det viset (det är de inte), så vågar jag ändå mig på att påstå att han tillhör det spektrat.

Hög utbildning, slafsigt klädd, tvärsäker, kort i tonen och dryg - allt det talar i mina ögon för någon form av autism.

Det kan stämma in på mig, men om du försöker sätta dig på mig- ja, inte annars. Jag är inte autistisk. Beter du dig normalt hanterar jag dig som en gudinna! Nu går jag iofs - inte till prostituerade, men om jag hade gjort det.

All respekt till dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Du är en farlig individ. Hoppas du kommer till insikt snarast. Barnen bor inte i skolan dygnet runt.

Jag är en rationellt och tänkande individ som har lyssnat på vad experter från flera myndigheter i världen har sagt i frågan. Jag vet att människor vill ha enkla lösningar och politiker ger gärna det. Därför har de kört över myndigheterna i flera länder.

Självklart kan barnen smitta när de kommer hem från skolan, men det är under en mindre tid. Se mitt föregående inlägg. Nej, jag är inte en farlig individ. Misstroendet mot vad experterna säger och deras råd är långt mycket farligare. Det här är inte över om en månad. Det är pandemi nu. Vi kan bara försöka kontrollera topparna som riskerar att få sjukvården att kollapsa. Se mitt föregående i lägg, men framförallt. Läs på vad NHS, Agnes Wold m.fl säger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Män drabbas hårdare än kvinnor i alla länder. Det är inte rökningen som gör så män drabbas hårdare, utan ACE-2 receptorerna i testiklarna. Däremot kan rökningen göra så att man lättare blir infekterad.
Ja det är helt rätt men hos rökare ökar antalet ACE-2-receptorer i lungorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fontyl
En doktor från italien som talar om hur deras situation ser ut och vad han rekommenderar andra länder att göra. Extremt obehagligt att titta på då man ser att han är nära ett sammanbrott. Det här är vad som väntar sverige de kommande veckorna. Nyheterna är från SkyNews.

https://www.youtube.com/watch?v=61-gFtHJOd8

Mycket bra länk och han delgav oss mycket bra information.

Alltså han kunde inte vara mer tydlig om att för,att vården ska kunnamklara av dessa massivt inkomna patienter så år det endast ett LOCK DOWN, lock down och återigen lock down som gäller för att hindra smittosprodningen. Den säger han kommer de känna av om ca 10 dagar efter.

Sverige gör FORTFARANDE ingenting fförmatt hindra en vårdkollaps trots att de själva, politikerna och Tegnell är gamlingar som kommer behöva intensiv vård när de själva blir smittade.

De ska på inget sätt tro att de kommer få någon guldbiljett till någon respirator. Finns ingen nä too bad, du kunde ha räddat dig själv men valde att ge din biljett till den på pappret yngre Achmed som ligger i din respirator.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Skitsnack. Jag skulle snarare säga att han uppvisar starka narcissistiska drag där han känslokallt avfärdar alla som idioter precis på samma äckliga sätt som Fredrik Reinfeldt gjorde. Att Tegnell vill smitta alla svenska barn med Corona-virus säger lite om vad det är för sociopat som vi har att göra med.

Du kan ha rätt. Han är i alla fall klart empatistörd och kompromisslös i en tid där empati och förmågan att anpassa sig efter omständigheterna är två nödvändigheter.
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Inte medvetna lögner, men information som inte går att verifiera förrän långt senare. Du bemötte förresten inte att vissa grupper anser att ekonomisk kollaps vore drömscenariot.
Det förnekar jag inte utan istället håller jag helhjärtat med om det till 100%.
Iallafall som det ser ut idag.
Citera
2020-03-15, 03:19
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
ibland är jag religös och hoppas det finns ett helvete för dessa.

Jag använder Gud som ett samlingsnamn för Universum.
Om jag skadar dig så måste jag skadas från ett annat håll. Det är fysik så snart vill jag se en Stefan Löfven med andningsrespirator när han försöker säga ordet käbbel.
Citera
2020-03-15, 03:20
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Och varför tror du det är så? För att människor blivit uppskrämda av alarmismen. Visst att skydda äldre och sjuka är klokt, men att stänga ned samhället för att man vadå, inte vill sprita och tvätta händerna? Alla blir inte sjuk samtidigt dessutom. Folk agerar som om det är luftburen HIV vi har att göra med.

Folk har reagerat de senaste dagarna. Innan dess så tyckte en del av mins bekanta att vi borde gå på krogen, flyga ner till Nice o andra tokigheter...
Citera
2020-03-15, 03:20
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Nej, barn dör inte. Vi har typ 150 000 fall rapporterat och ett jättestort mörkertal därtill. Inte ett enda barn har dött trots det.

Vi har sårbara grupper i samhället och barn kan sprida viruset till dessa. Vem ska ta hand barnen när de inte är i skolan? Kommer de inte att leka med kompisar? Ska detta fortgå i ett halvår, ett år? Och sedan får de det iaf om ett år och då tar spridningen fart igen. Nej, kan vi krympa tidsrymden för hur länge barn går runt och blir smittade så kommer det att rädda jättemånga liv. Om du inte fattat det ännu så är vi i Pandemi. Världen kommer inte att vända på den här steken. Det handlar om att undvika att för många i riskgrupperna inte är sjuka samtidigt och att bygga upp immunitet successivt.
Inte ännu har barn dött.

Vem ska ta hand om barnen när deras föräldrar är sjuka? Vem ska leda lektionerna när deras lärare är sjuka? Vem ska hålla förskolan öppen när personalen är sjuk? Vi har en pandemi, har inte du fattat det?

Din sista mening förstår jag inte, du verkar ha snubblat på grammatiken.
Menar du ”undvika att för många i riskgrupperna är sjuka samtidigt”?
Eller menar du ”undvika att för många i riskgrupperna inte är sjuka samtidigt”.
Det är en mycket stor skillnad i innebörden på dessa två meningar, och den andra varianten är ju vidrig: att helst ska så många som möjligt ur riskgrupperna vara sjuka samtidigt. Det innebär isf en otroligt stor påfrestning för sjukvården och för de sjuka, och riktigt så hemsk kan du väl ändå inte vara..?

I vilket fall så kommer barnen att bära på smittan med allt vad det innebär.
Så det innebär med automatik att möjligheten är stor att många i riskgrupperna blir smittade, och jag är som sagt osäker - och det inte bara pga den grammatiska otydligheten - på vilket som är ditt drömscenario ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in