2020-03-15, 02:43
Medlem
Mrwomanizers avatar
Mycket diskussion kring ett vaccin. Men om inte jag är helt ute och cyklar så är väl ett vaccin ett preventivt verktyg.
Så, det spelar väl ingen roll ifall det skulle komma ett vaccin nu eller om 6 månader sett till den termitbitna eka i trä vi redan sitter i?
Skadan är förmodligen redan skedd då första smällen i regel brukar vara den värsta?

Ska man även ta de facto att det rapporteras om att man börjar se att den här strängen påminner om ett retro virus så känns det som om att det blir ganska tandlöst med ett vaccin?
Citera
2020-03-15, 02:43
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Vi listade ut strategin tidigare i tråden. Grejen är att det "bara" är 60+ som kommer att dö. För 0-40 är dödligheten lite högre än influensan, men inte något problem.
En 70-åring har 100x sannolikhet för att dö än en 20-åring.

Vilket inbördeskrig kommer att startas av 60- och 70-åringar?

"Listade ut strategin". Det är ingen stategi, det är folkmord. Alla accepterar inte folkmord.
Du verkar tro att människor kommer att acceptera att sittande regeringen mördar dem.

Alla Svenskar är inte landsförrädare eller psykfall.
Citera
2020-03-15, 02:46
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Va? Undvika? Jag pratar ju om immunitet som inte finns så ja.

Häng med istället på vad jag skriver. Annars låt bli att skämma ut dig med osammanhängande citat där du inte ens förstår poängen.
& vad skulle det vara för poäng annat än att förneka det faktum att immunitet existerar i den meningen att immunförsvarets förmåga att upptäcka & bekämpa virus/bakterie X ökar markant efter det att kroppen har blivit utsatt för & överlevt en infektion?

Om du inte hade begripit det sedan tidigare så vaccineras folk, d.v.s att dom medvetet smittar sig själva, för att hjälpa kroppen att upptäcka vad man nu vaccinerades emot så att när man blir utsatt för denna smitta så bekämpar immunförsvaret smittan så effektivt att sjukdom sällan uppstår.

Det är därför vi vaccinerar oss för exempelvis influensa & vaccineringen ger immunitet i en period av drygt ett halvår, ibland en längre period, ibland kortare. Samma sak sker när du smittas på måfå. Den stora skillnaden är att vaccinering har betydligt mildare symptom än att dra på sig den 'aktiva' sjukdomen.
Citera
2020-03-15, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Han har sagt , vi har nått peaken - nu har vi dödsfall och mångdubbelt fler smittade, vi har ingen inhemsk spridning, att barn smittar inte. Skolor behöver inte stängas - alla andra har stängt. Han går emot WHO:s rekommendationer mm - hur många fel behöver du ha innan du slutar tro på en idiot? Du är mentalsjuk i min värld.

Peaken avsåg importen från Italien. Det var inte fel utan baserades på inkubationstider etc för dessa. Att smittan tagit sig ut i samhället är en separat fråga. Det är inget som vi hade kunnat göra något åt när alla de största länderna i Europa redan fått sekundär spridning. Ingen kommer klara sig från detta, men vissa länder kommer att dra ut på det längre.

Alla andra har inte alls stängt skolor. Ett påstående jag ofta ser här. Nedstängningen av skolor är hjärndöd. Läs på om konsekvenserna det innebär. Vem ska vara hemma med barnen? Ska barnen sitta hemma isolerade i flera månader? Tror ni att de kommer att göra det? Listan är lång.

Den danska folkhälsomyndigheten har blivit överkörd av regeringen i de här frågorna. UK går på vad NHS säger som håller helt med Tegnell om att inte stänga skolorna. Holland, UK och Finland. Att länder stänger skolor är i huvudsak populistiska beslut som tagits av politiker. Inte att man följt experternas råd.

Han har gått emot WHO i enstaka lägen och då har han haft rätt. T.ex angående att det inte smittar under inkubationsperioden.
Citera
2020-03-15, 02:47
Medlem
messiasibids avatar
Expessen frågar Tegnell om hemkarantän kan vara en vettig åtgärd.

Tegnell: "Jag har väldigt svårt att förstå vad det skulle vara bra för. Och hemkarantän av vem, säger Anders Tegnell"

Björn Olsen: "Jag tror att en sådan åtgärd inte skulle ha någon större betydelse, men den kan minska spridningen av smittan i samhället. Det handlar om att minska sociala kontakter"

Varför, varför måste Tegnell alltid ha sin arroganta ton och alltid totalt avfärda något utan att ta hänsyn till nyanser. Jag hatar inte bara hans inkompetens utan även hans förhållningssätt och kommunikation.
Citera
2020-03-15, 02:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Jag tror inte att flockimmunitet skyddar dom gamla och riskgrupper eftersom man måste isolera gamla och riskgrupper från övriga befolkningen för att det ska fungera. Tvärtom tror jag att fler dör om fler blir smittade. Jag tycker inte Anders Tegnell lyckas visa i media att han gör mycket för att hindra smittan från att spridas. Det kanske inte finns mycket att göra åt smittspridningen å andra sidan. I storbritannien räknar man redan med ca 15 000 smittade och med ungefär lika många bekräftade fall som i Sverige med 24 timmars fördröjning. Covid-19 kommer att cirkulera i äldreomsorgen snart då antalet smittade i samhället ökar. Italien kan användas som exempel med 42% dödlighet i avslutade fall även om den siffran kommer sjunka senare..

Källa:

DN.seFörra statsepidemiologen: ”Långsam spridning kan bygga upp immunitet”, 15 Mars 2020, https://www.dn.se/nyheter/sverige/forra-statsepidemiologen-langsam-spridning-kan-bygga-upp-immunitet/

worldometer, 15 mars 2020, https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/
Varför ens prata om 42% när du också vet att den kommer sjunka? Är liksom inte relevant.
Citera
2020-03-15, 02:49
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Nu sprids det nyheter om att USA ligger bakom detta virus. Att de ville göra Kina svagt.

Ja man hör mycket

Tjejen sitter och lyssnar på sina tv kanaler

Det körde ryssarna redan i januari.
Citera
2020-03-15, 02:50
Medlem
RoyalSthlms avatar
2020 har varit ett runt ut sagt helvete för mig personligen och den här Pandemin är grädden på moset. Känns som allt går fel just, en mardröm som blev verklighet. Förlåt kanske OT men var tvungen och skriva av mig.

Jag vill verkligen tro att myndigheterna har koll på läget och har försökt tänka positivt med en realistisk synvinkel men det här låter rå knas:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO2QLq/coronapositiv-vardades-dagar-utan-isolering
Citera
2020-03-15, 02:50
Medlem
BigDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
.
.
Läkare måste prioritera och flera patienter kommer dö utan vård.
Men hur går det då med "alla människors lika värde" om läkarna måste prioritera? Blir det lottning om vem som ska få en chans att överleva?
Citera
2020-03-15, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Vad ska de med munskydd till? Agnes Wold mfl säger ju att det inte har någon effekt.

Rätt sorts munskydd hjälper (FFP3). Finns även slutna andningssystem. Nu har sjukvården säkert inte bunkrat upp med detta och då påstår man ”munskydd inte hjälper”.

Detta landet styrs av idioter. Världens högsta skatter och man har inte skaffat korrekta munskydd till personalen på sjukhus.

Att FHM ska medvetet sprida ut Corona är pinsamt uppenbart. Hjälp dem inte på traven! I Italien fungerar karantän nu effektivt för stoppa smittspridningen.

Håll barnen hemma från skolan och minimera sociala kontakter (frivillig karantän) och pissa på Anders Tegnells och FHM folkmordsråd!
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Vem är förvånad? Det kanske är dags för folk att inse att staten helst vill förinta det svenska folket.

Nej.
Det vi nu ser är resultatet av inkompetens, felprioriteringar o medvetet fusk.

Det är många personer som är livrädda för att det efter det här kommer att utkrävas ansvar.

1000 kommunikatörer kan inte spinna o trolla bort det faktum att sjukvården inte har de materiella resurser de borde ha. Utan i många fall gräver på botten av lådan.

Snart får de väl silvertejpa ihop två mensskydd o fästa med två kontorsgummiband.

Jag killgissar att snart kommer sjukhus tvingas stänga ned avdelingar. Man ska minnas att i Kina, Iran o Italien så har läkare o sjukhuspersonal dött. Tror inte vårdfacket o läkarförbundet kan tvinga folk att arbeta utan rätt skyddsutrustning. Det strider mot arbetsskydds lagarna i det här landet. Även de som jobbar i vården har barn o familjer.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrwomanizer
Mycket diskussion kring ett vaccin. Men om inte jag är helt ute och cyklar så är väl ett vaccin ett preventivt verktyg.
Så, det spelar väl ingen roll ifall det skulle komma ett vaccin nu eller om 6 månader sett till den termitbitna eka i trä vi redan sitter i?
Skadan är förmodligen redan skedd då första smällen i regel brukar vara den värsta?

Ska man även ta de facto att det rapporteras om att man börjar se att den här strängen påminner om ett retro virus så känns det som om att det blir ganska tandlöst med ett vaccin?

Vaccin kommer ta minst 1 år nog. Själv är jag mest hoppfull om treatment mediciner som kan komma tidigare och skulle kunna göra att smittade patienter blir friska snabbare. Detta skulle vara väldigt viktigt för att se till att sjukvården inte blir överbelastade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in