2020-03-15, 02:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Du är en välfungerande människa.
Jag var klar första veckan i februari.

De som omedvetet erkänner att de har lägre chans för överlevnad förtjänar iaf applåder om de dör.

Tack! - Jag önskar dig all lycka och hoppas att våra vägar möts någon gång. Det är rätt fascinerande att tänka sig tillbaka 2000 år och förundras över hur (ja nu kommer jag att vara lite masochistisk, så ni feminister får ha överseende) män möttes på slagfälten och blev vänner för livet. Idag kan man mötas på internet och finna sin jämlike. Betänk att alla människor med någotsånär tänkande hjärnor var milsvida ifrån varandra, utan möjlighet till kommunikation. Idag borde vi egentligen kunna koordinera oss och göra skillnad, men ändå gör vi inte det. Om inte våra politiker klarar av det så ska vi avsätta dem och ta tillbaka kontrollen - de har förlorat och missbrukat sin rätt att styra över oss! Vi är fria män och kvinnor, tänkande och empatiska - vi kan!
Citera
2020-03-15, 02:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
60 är inte huggit i sten utan bäst överlevands chans men oftast ålder, gäller sjukhus i milano vad mina italienska vänner sagt.
Vet inte hur det är i andra områden.

Men bara att man måste dra en gräns, att inte alla får samma möjlighet utan sorteras bort, är ju skrämmande. En grym död att kvävas ihjäl utan andningshjälp.

Så frågan är hur många intensivårdsplatser och respiratorer kan Sverige ordna fram dag ut och dag in om sjukdomen kommer att härja lika intensivt i Sverige.

I norr har det inte tagit fart än. Det är en fördröjningen pga senare sportlov. I Västerbottens län än så länge bara smittade relaterade till norra Italien. Så ingen allmän smitta. I Norrbottens län har det kommit till 2 smittade idag där man inte lämnar ut hur de smittats. Så eventuellt kan Norrbotten ha fått allmänsmitta.

När det börjar sprida sig bland befolkningen i norr kommer det bli kris. Sjukhusen är få och intensivvårdsplatserna inte många inklusive få respiratorer. Dessutom är avstånden stora och det är långt till sjukhusen. Ska man köra smittade långa sträckor i ambulans/helikopter och kontaminera fordonen och eventuellt personalen? Vad händer om personalen som kör fordonen blir sjuka?
Citera
2020-03-15, 02:12
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91

Mortaliteten är väsentligt högre i de värst drabbade regionerna. Sjukvården där får ta hand om hundratals eller tusentals nya fall varje dag. Deras intensivvårdsavdelningar är proppfulla. Givetvis leder det till många dödsfall. Eftersom det är så ofantligt många fler kritiska patienter där så kan man också dra slutsatsen att viruset funnits där längre. Sjukdomsbilden verkar förvärras över tid.

Vi mörklägger våra siffror så du har tyvärr inget att jämföra med.

Just nu har vi säkert 10 000 smittade, minst. 1500-2000 av dessa är nog redan på sjukan.
Endast 1000 av de är typ reggade som smittade.

Jag sa det förut jag säger det igen. Vårt land kommer kunna hantera upp till 15 000 smittade. Sedan kommer allt kolappsa och dödligheten kommer skjuta i höjden.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
[QUOTE
Jag tror att du bara är sur för att du missade mässan "Allt för sjön"! [/quote]

Nejdå den hann jag gå på innan de la ner. Däremot upprörd å många kollegors vägnar som mitt i allt går permitterade pga nerlagd färjetrafik. Personligen drabbas jag än så länge bara av mera byråkrati när jag kommer till en ny hamn men snart går väl jag också arbetslös. Vidare försvinner pensionen på börsen och all min sport borta från rutan. För en jävla influensa.. Känns surrealistiskt alltihopa.
Citera
Medlem
Tegnell vill ju att hela svenska folket skall bli smittade för att vi skall bli immuna. Men varför låter han inte sig själv smittas. Det skulle ju vara ett perfekt sätt att visa folk hur ofarligt det är. Kanske kan man dessutom tvångssmitta folk så det går snabbare. Det skulle bli ungefär som en vaccination fast med aktiva virus.
Citera
2020-03-15, 02:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Varför sprider ni lögner?

Viruset ger INGEN immunitet. Du kan få tillbaka den. Samma med resten av våra virus, de olika sk influensa virusen.

Ni fortsätter yjata om någon immunitet som alltså inte existerar. Ev under någon vecka, månad har man förhöjda antikropper kvar efter ett virus, detta klingar av sedan.

Vilken jädrans flockimmunitet? Finns inget sådant när du kan få viruset igen och igen, likt resten av virusarna som finjs.

Vanligen har man motståndskraft cirka 12 månader. Det är i och för sig individuellt. Vissa kan ha det ännu längre, vissa något kortare.
Citera
2020-03-15, 02:14
Medlem
Dom tror dom ska "platta kurvan"!!

Vi har 4 veckor nödvendig IVA per patient * 50% av befolkningen blir smittade * 19,78% är över 65 år * 20% behöver IVA * 10 miljoner människor

= 800 000 veckor med IVA

Vi har 100 platser så vi behöver bara 8 000 veckor med IVA

Vi ska platta kurvan från typ 3 månader till 153 år.

Känns inte som "platta kurvan", mer som kollektiv ättestupa

Kan någon få Tegnell att förklara MED TAL hur precis han ska "platta kurvan"? Det är ju obegripligt. Media måste börja ställa riktiga frågor. Få källor på tramset som presenteras! Få beräkningar som ger någon typ av sannolikhet för strategin. Det är inte acceptabelt att myndigheter inte ger svar och media inte frågar!

Norge och Danmark kan klara av det, men det är omöjligt utan att reducera R0 något dom länder nu gör. Kina har rätt - Sverige provar inte ens.

Vad dom säger:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/forra-statsepidemiologen-langsam-spridning-kan-bygga-upp-immunitet/

Vi har absolut inga ambitioner att låta smittan sprida sig på det sättet, vi har hela tiden sagt att vi vill ha en lugn och försiktig spridning så att inte sjukvården överbelastas. Allt vad vi gör inriktas helt och hållet på det, säger Anders Tegnell.

Annika Linde säger som Anders Tegnell: Om smittkurvan blir väldigt hög kan den knäcka vården, men genom att sträcka ut den kan man hålla antalet smittade på en nivå så att vården inte behöver kollapsa.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Alltså man blir ju för helvete vansinnig.. Nu kan den humanitära stormakten inte ens förse våra sjuksköterskor med munskydd. Vad gör man då? Joo, då ändras rekommendationerna och nu räcker med skyddshandskar ..

”Direktiven har därför ändrats.
– De sänkte kraven och nu är det bara handskar, handtvätt och handsprit som gäller. Det finns andra regioner som nu köper munskydd från byggfirmor.”

Stackars, stackars, våra sjuksköterskor som utsätts för detta helvete!!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lA5mAo/larmet-inifran-varden-finns-ingen-skyddsutrustning
Citera
Bannlyst
Hur många smittade har Nordkorea tro, förutom han som sköts ihjäl? Man kanske skulle söka asyl hos Rocket man.
Citera
2020-03-15, 02:15
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Varför sprider ni lögner?

Viruset ger INGEN immunitet. Du kan få tillbaka den. Samma med resten av våra virus, de olika sk influensa virusen.

Ni fortsätter yjata om någon immunitet som alltså inte existerar. Ev under någon vecka, månad har man förhöjda antikropper kvar efter ett virus, detta klingar av sedan.

Vilken jädrans flockimmunitet? Finns inget sådant när du kan få viruset igen och igen, likt resten av virusarna som finjs.
& det är därför vaccinationer inte förekommer.... eller....?
Oavsett så kommer du bli smittad för eller senare, det är inte riktigt något du kan undvika längre.
Citera
2020-03-15, 02:15
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men bara att man måste dra en gräns, att inte alla får samma möjlighet utan sorteras bort, är ju skrämmande. En grym död att kvävas ihjäl utan andningshjälp.

Så frågan är hur många intensivårdsplatser och respiratorer kan Sverige ordna fram dag ut och dag in om sjukdomen kommer att härja lika intensivt i Sverige.

I norr har det inte tagit fart än. Det är en fördröjningen pga senare sportlov. I Västerbottens län än så länge bara smittade relaterade till norra Italien. Så ingen allmän smitta. I Norrbottens län har det kommit till 2 smittade idag där man inte lämnar ut hur de smittats. Så eventuellt kan Norrbotten ha fått allmänsmitta.

När det börjar sprida sig bland befolkningen i norr kommer det bli kris. Sjukhusen är få och intensivvårdsplatserna inte många inklusive få respiratorer. Dessutom är avstånden stora och det är långt till sjukhusen. Ska man köra smittade långa sträckor i ambulans/helikopter och kontaminera fordonen och eventuellt personalen? Vad händer om personalen som kör fordonen blir sjuka?

Tror Sverige har inhemsk produktion av respiratorer, hoppas skiten börja produceras. För övrigt har jag pratat med lite kontakter på olika sjukhus. Danderyd verkar inte någon koll på något alls, trots att de är mitt smittzonen. Känner en som jobbar där och cheferna verkar helt efterblivna och lever efter devisen "en dag i taget".

På ett sjukhus i ett län med 20-40 smittade är en mindre akut enhet redo att stängas ner helt och ge plats åt Corona-exklusiva intensivvårdsplatser. Alla akutmottagningar har låsts och personer med luftvägssymtom släpps inte in utan undersöks i tält utomhus.
Citera
2020-03-15, 02:16
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2laatu
Italiens kritik är sponsrad av Kina så man ska nog ta den med en nypa salt. Om du är intresserad så kan du ta och läsa på om de nu pågående intrigerna mellan Italiens ledning och Kina där Kina nu mobiliserat en gigantisk propagandakampanj mm.

Kritiken är i grunden bara en fortsättning på den tidigare kritik Kina riktat mot Sverige till följd av Sveriges kritiska inställning till Kinas koncentrationsläger och kriminella behandling av Gui Minhais.
Italien skickade sjukvårdsmaterial till Kina. Kina återgäldar det genom att skicka material till dem nu. Dessutom följer det med experter från Kina med erfarenheter av smittan och dess avtagande. Italien är det land som drabbats mest efter Kina, då är det väl bra att man tar hjälp därifrån.
Italien vet mycket väl vad de gör politiskt och kan hantera det.

Att Italien kritiserar Sverige beror på att Tegnell uttryckte sig nedvärderade om dem. Helt rätt att säga ifrån. I övrigt så har Italien stor respekt för Sverige. Italien har sen århundraden haft kontakter med Kina, och det finns provinser där man talat italienska. Många kineser bor och turistar i Italien.
Så spara dina pinsamma konspirationsteorier till nåt mer passande forum.
Amatör!

Sverige har spelat allan länge (och samtidigt slickat rövar), och jag tror nog att många stört sig på oss.

Vad har du annars för förslag? Att vi ska ta hjälp av Saudiarabien?

Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Jaha, en till jävla idiot som vill få det till att Kinas välriktade kritik handlar om någon jävla beef länderna emellan pga att någon kinesisk bondjävel blev fängslad. Kom in i matchen för helvete...
Bra rutet!
Se också ovan.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-03-15 kl. 02:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in