Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-15, 01:08
Medlem
Sobrilbils avatar
Teorin om att OP träffades av andra skottet bygger på att flera vittnen säger ungefär såhär: "Jag hörde en smäll, tittade dit och såg någon falla".

Det är förhastat att dra slutsatsen att OP träffades av andra skottet bara för att flera vittnen säger det. Man måste fråga sig varför de säger det. Var det LP som hukade sig? Upplevde de att de såg mannen falla? Kan det ha berott på andra saker?

Det här är en fråga som inte kan besvaras med ett autistiskt argument: Vittnena säger det, alltså var det så.
Citera
2020-03-15, 01:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Som sagt, om du läser den tekniska rapporten (gör det, snälla) så ser du att OP vred överkroppen svagt åt höger när skottet avlossades.

Varför han gjorde det vet ingen. En gissning är att han var på väg att säga något till LP, men det är som sagt en gissning.

Jag läste någonstans - möjligen i den tekniska rapporten - att både OP:s och LP:s rörelser i samband med skotten kan bero på att de omedvetet/instinktivt reagerade på ljudet från revolvern när GM spände hanen.

Skottet mot OP går inte vinkelrätt genom kroppen. Det går från höger till vänster. Vinkeln är svag, men fakta är fakta. Skottet går från höger till vänster. Det talar alltså för att GM sköt med höger hand.

Har nån sagt annat än höger hand idag? Det tror jag inte.

Skribenten du skriver till har skrivit "i stort sett vinkelrätt", vilket då innefattar din lilla vridning på OP
Citera
2020-03-15, 01:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tror nog att de flesta genomskådar att du vill skapa sken av saker som inte finns och inte är ute efter något annat. Hur mycket jag än bevisar det kommer du ändå att inte förstå med kryptiska invändningar som ingen förstår. Vi har sett det förr. Ryggdunkningar hjälper inte heller. Dess bättre finns det gott om folk som inte behöver din hjälp för att förstå som är fullt kapabla att dra slutsatser objektivt på egen hand.

Hör KP inte till dem lär han få problem.

Har svårt att se det hända.
Jag förstår han invändningar precis.

Det är ju ni som kommer med påståenden som går mot den officiella bilden av skottordningen. Det är ni som får bevisa att det är så. Hittills väcker den omvända skottordningen fler frågetecken än den officiella.
Citera
2020-03-15, 01:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Har nån sagt annat än höger hand idag? Det tror jag inte.

Skribenten du skriver till har skrivit "i stort sett vinkelrätt", vilket då innefattar din lilla vridning på OP

Utmärkt, jag tolkade läget som att någon/några hävdade vänster hand. Men då är vi överens. Ja, i stort sett vinkelrätt kan innebära den lilla vridningen på OP. Den är visserligen inte "min" men så gick det alltså till i verkligheten.

Det är synnerligen väsentligt att alla - du har förmodligen redan gjort det - läser den tekniska rapporten. Annars hamnar vi i cyberspace med alla antaganden.
Citera
2020-03-15, 01:12
Medlem
Citat:
Som sagt, om du läser den tekniska rapporten (gör det, snälla) så ser du att OP vred överkroppen svagt åt höger när skottet avlossades.

Varför han gjorde det vet ingen. En gissning är att han var på väg att säga något till LP, men det är som sagt en gissning.

Jag läste någonstans - möjligen i den tekniska rapporten - att både OP:s och LP:s rörelser i samband med skotten kan bero på att de omedvetet/instinktivt reagerade på ljudet från revolvern när GM spände hanen.

Skottet mot OP går inte vinkelrätt genom kroppen. Det går från höger till vänster. Vinkeln är svag, men fakta är fakta. Skottet går från höger till vänster. Det talar alltså för att GM sköt med höger hand.
Jag tror att de är immuna mot alla resonemang. Oftast genom att påstå saker som inte har grund i protokollen.

De upphittade kulornas positioner är grund för analys av vinklar i höjd och sidled. Därefter kommer respektive skador och sist blir det ett troligt förlopp.. Då kommer man till den korrekta slutsatsen.
Citera
2020-03-15, 01:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag tror nog att de flesta genomskådar att du vill skapa sken av saker som inte finns och inte är ute efter något annat. Hur mycket jag än bevisar det kommer du ändå att inte förstå med kryptiska invändningar som ingen förstår. Vi har sett det förr. Ryggdunkningar hjälper inte heller. Dess bättre finns det gott om folk som inte behöver din hjälp för att förstå som är fullt kapabla att dra slutsatser objektivt på egen hand.

Hör KP inte till dem lär han få problem.

Har svårt att se det hända.
Du är återigen helt oförmögen att argumentera i sak eller backa från en ohållbar position. Några bevis har vi sannerligen inte sett.

Som du har sett så hävdar övriga i tråden som tror på ”andraskotts-hypotesen” att OP vred sig något åt höger innan han skjuts. Du, å andra sidan, hävdade nyss att OP vred sig c:a 45 grader åt vänster (!). Kan du vänligen bekräfta om detta fortfarande är din uppfattning?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-15 kl. 01:17.
Citera
2020-03-15, 01:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej, vi felbedömer situationen. Mordförloppet gick oerhört snabbt. Det var inte möjligt för LP att reagera på ett första skott överhuvudtaget.

På 1-3 sekunder avlossades båda skotten.

Hon vrider överkroppen åt vänster av för oss alla okänd anledning. Det är inget vi kan veta. Hon bara gjorde det. Och då snuddade kulan hennes rygg.

Man hinner vrida sig på två sekunder. Precis. Det är därför GM missar henne med andra skottet.

OP sköts nästan vikenrätt genom kroppen. Det tyder på en ostörd skytt och ett ostört offer. Det måste då vara första skottet.

LP nuddades av kulan, det är alltså på alla sätt ett misslyckat skott, som går nästan parallellt med ryggen. Det tyder inte på en ostörd skytt och ett ostört offer. Det måste ha varit andra skottet.
Citera
2020-03-15, 01:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Teorin om att OP träffades av andra skottet bygger på att flera vittnen säger ungefär såhär: "Jag hörde en smäll, tittade dit och såg någon falla".

Det är förhastat att dra slutsatsen att OP träffades av andra skottet bara för att flera vittnen säger det. Man måste fråga sig varför de säger det. Var det LP som hukade sig? Upplevde de att de såg mannen falla? Kan det ha berott på andra saker?

Det här är en fråga som inte kan besvaras med ett autistiskt argument: Vittnena säger det, alltså var det så.

Jag vet inte varför slutsatser är autistiska bara för att de är förankrade i fakta. Men låt oss strunta i det. Visst kan - jag förstår bara inte hur det praktiskt gick till - OP ha träffats av första skottet och på något obegripligt sätt ändå stått upp när andra skottet avlossades.

Så kan det säkert vara. Jag förstår inte hur. Men det beror säkert på att jag är autistisk.
Citera
2020-03-15, 01:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag tror att de är immuna mot alla resonemang. Oftast genom att påstå saker som inte har grund i protokollen.

De upphittade kulornas positioner är grund för analys av vinklar i höjd och sidled. Därefter kommer respektive skador och sist blir det ett troligt förlopp.. Då kommer man till den korrekta slutsatsen.

Konstigt att utredningen kom till andra slutsatser 1986 då. Om det nu är så enkelt.

Problemet är också att vi inte vet offrens och skyttens exakta positioner och kroppsrörelse i skottögonblicken.
Citera
2020-03-15, 01:22
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag vet inte varför slutsatser är autistiska bara för att de är förankrade i fakta. Men låt oss strunta i det. Visst kan - jag förstår bara inte hur det praktiskt gick till - OP ha träffats av första skottet och på något obegripligt sätt ändå stått upp när andra skottet avlossades.

Så kan det säkert vara. Jag förstår inte hur. Men det beror säkert på att jag är autistisk.
Med "ett autistiskt argument" menar jag att man tar vittnena bokstavligt och tar det för en absolut sanning. Ingen skugga över autister. Som jag skrev så kanske man t ex kan uppleva att man ser någon falla när någon just avlossat ett skott, en annan ligger på marken, en tredje kanske är på väg ner hukande. Jag vet inte.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-03-15 kl. 01:24.
Citera
2020-03-15, 01:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är ju lett i bevis och många har insett det men du upprepar bara mantran om och om igen utan att bemöta sakargumenten.

Jag har aldrig läst dina sakargument i denna fråga. Om du har några. Jag välkomnar dom, fram med dom.

"Man ser det vid analys" är inget sakargument.

"Det förstår alla" är inget sakargument

"Det är lett i bevis" är inget sakargument.

Sov ruset av dig, mantragubbe
Citera
2020-03-15, 01:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Med "ett autistiskt argument" menar jag att man tar vittnena bokstavligt och tar det för en absolut sanning. Ingen skugga över autister. Som jag skrev så kanske man t ex kan uppleva att man ser någon falla när någon just avlossat ett skott, en annan ligger på marken, en tredje kanske är på väg ner hukande. Jag vet inte.

Ja, och flera av vittnena tvekar när de får frågan om de verkligen såg OP falla. Typ "nja, han måste ju ha fallit för han låg ju där"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in