Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-15, 00:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Varför är det omöjligt? Det är i högsta grad möjligt att skjuta med höger hand och avlossa ett skott som snuddar LP:s rygg förutsatt att hon vridit kroppen i samband med skottlossningen.
Men eftersom OP skjuts vinkelrätt genom ryggen så förutsätter detta att han inte vrider sig alls efter skottet mot LP, och definitivt inte åt hennes håll, dvs år höger.

Tycker du att det är rimligt? Det gör inte jag. Notera att jag inte kan bevisa skottordningen, men däremot påvisa ett i t tycke rejält problem för ”andraskotts-hypotesen”.
Citera
2020-03-15, 00:57
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nu tror jag du skrev fel. Om dessa vittnen tittar mot platsen först när OP redan ligger på gatan, och de tittar pga de hört första skottet. Då kommer de ju se GM skjuta LP.

Nej, de tittar mot platsen och ser då GM avlossa andra skottet mot OP. Skrev jag på något annat sätt?

Japp, nu ser jag. Jag skrev fel. De tittade mot mpl och såg då GM avlossa andra skottet mot OP då han fortfarande stod upp. Sorry.
Citera
2020-03-15, 00:59
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
KP säger att det finns ingen anledning att ompröva skottordningen, och den fastställs av HH innan alla vittne ens är hörda. Det betyder att idag så har KP något som gör att skottordningen troligen inte har någon betydelse, så ingen mer energi behövs att läggas på den oavsett vad som är rätt. FBI gav stöd till PU att det troligen är en högerhänt skytt då OP träffas på högersida av ryggen och skottet går ut på vänstersida, skottet går snett uppåt. Men när det gäller skotte mot LP så går den från vänster till höger och snett uppåt, det är nästan helt omöjligt om paret gick armkrok och LP dras med ner i fallet. En tanke är då att första skottet kommer när GM höjer vapnet i första läget, upp ur ficka/hölster och han spänner hanen tar ett steg och skottet faller innan armen är är fullt höjd mot LP, OP vrider sig lite snett till höger för att se vad som har hänt LP (som är snett framför honom) och då hamnar han i den vinkeln som gör att skottet mot honom blir snett höger till vänster och neråt för att GM är något längre än OP.

GMs mål var OP.

Så varför skulle han vilja spendera varje extra sekund på att först skjuta mot frugan? Man skjuter alltid först mot det primära målet (oavsett om det är ett djur eller en människa) om nu inte någon/något annat står i vägen. Vilket man inte kan påstå eftersom LP gick bredvid eller något steg före åt höger. Så därför fanns det ingen anledning att skjuta LP först.
Citera
2020-03-15, 01:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo de var ju splittrade på olika håll vid det laget. Några på knarket. Det passar ju för övrigt ihop med Dahströms fritidsspanare som är oredovisade. Naturligtvis måste det fram i en redovisning i detalj. Dessutom med fullständig redovisning av vapeninnehav. Även identitet på alla i knarkspaningen vill vi ha namnen på och vapenregister. Samma ned Sb grupp och DF och dennes kollegor.

Kan Dahlströms "privatspanande, nej knarkspanande" poliser vara poliser som inte var i tjänst men de var ute som del av Barbro-gruppen? De blir ju då både poliser och privata för Dahlström
Citera
2020-03-15, 01:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Du behöver läsa den tekniska rapporten. Skottet mot OP avlossas från höger till vänster i en svag vinkel och uppifrån och ner i en svag vinkel.

Det talar alltså starkt för att GM sköt med höger hand. Det bekräftar även IM.

Skottet mot LP var, som jag har tolkat situationen, ett vådaskott som gick parallellt med hennes rygg när hon vred överkroppen åt vänster sett från Sveavägen. Hennes rygg hamnade således i princip parallellt med Sveavägen om du förstår vad jag menar.
Se mitt tidigare svar. Din hypotes förutsätter att OP inte vred kroppen öht efter att en .357:a smällt av bakom hans rygg, och definitivt inte vänt sig mot höger och LP. Möjligt? Visst. Troligt? Inte alls enligt mig.
Citera
2020-03-15, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Se mitt tidigare svar. Din hypotes förutsätter att OP inte vred kroppen öht efter att en .357:a smällt av bakom hans rygg, och definitivt inte vänt sig mot höger och LP. Möjligt? Visst. Troligt? Inte alls enligt mig.
Dessutom att LP innan det första "vådaskottet" skall ha vridit på sig till vänster när de promenerade rakt... möjligt ja, troligt nej.
Citera
2020-03-15, 01:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Men eftersom OP skjuts vinkelrätt genom ryggen så förutsätter detta att han inte vrider sig alls efter skottet mot LP, och definitivt inte åt hennes håll, dvs år höger.

Tycker du att det är rimligt? Det gör inte jag. Notera att jag inte kan bevisa skottordningen, men däremot påvisa ett i t tycke rejält problem för ”andraskotts-hypotesen”.

Som sagt, om du läser den tekniska rapporten (gör det, snälla) så ser du att OP vred överkroppen svagt åt höger när skottet avlossades.

Varför han gjorde det vet ingen. En gissning är att han var på väg att säga något till LP, men det är som sagt en gissning.

Jag läste någonstans - möjligen i den tekniska rapporten - att både OP:s och LP:s rörelser i samband med skotten kan bero på att de omedvetet/instinktivt reagerade på ljudet från revolvern när GM spände hanen.

Skottet mot OP går inte vinkelrätt genom kroppen. Det går från höger till vänster. Vinkeln är svag, men fakta är fakta. Skottet går från höger till vänster. Det talar alltså för att GM sköt med höger hand.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Japp, hon vred överkroppen mot OP och hennes rygg var därför parallellt med Sveavägen (give or take a few centimeters).

Det gör att GM:s skott (som jag är övertygad om avlossades med höger hand) endast snuddade hennes rygg istället för att döda henne.

Skottet mot LP var riktat mot exakt samma punkt i ryggen, mitt emellan skulderbladen, som skottet mot OP. Skillnaden i LP:s fall var 5 mm vridning av revolvermynningen.

Där hade hon onekligen tur.

Jag menar att det misstag många gör när de läser förhöret med AB är att de inte förstår att när "personen till vänster lyfter högra armen som för att omfamna personen i mitten" i själva verket är ögonblicket då GM lyfter högra armen för att avlossa skotten.

Det första är då vådaskottet mot LP. Det andra det dödande skottet mot OP.

Så får du förklara varför hon vred sig 90 grader. Det gör jag inte ofta när jag är ute och går med nån. Den "officiella" storyn förklarar ju detta med att hon hört första skottet och sen vrider sig
Citera
Medlem
Citat:
Det räcker bra med att du förklarar hur det gick till. Om jag har problem med fattningsförmågan så lovar jag att säga till. Du har ägnat åratal åt detta, så det går väl i ett nafs att besvara min fråga?

Jag tror nog att de flesta genomskådar att du vill skapa sken av saker som inte finns och inte är ute efter något annat. Hur mycket jag än bevisar det kommer du ändå att inte förstå med kryptiska invändningar som ingen förstår. Vi har sett det förr. Ryggdunkningar hjälper inte heller. Dess bättre finns det gott om folk som inte behöver din hjälp för att förstå som är fullt kapabla att dra slutsatser objektivt på egen hand.

Hör KP inte till dem lär han få problem.

Har svårt att se det hända.
Citera
2020-03-15, 01:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så får du förklara varför hon vred sig 90 grader. Det gör jag inte ofta när jag är ute och går med nån. Den "officiella" storyn förklarar ju detta med att hon hört första skottet och sen vrider sig

Nej, vi felbedömer situationen. Mordförloppet gick oerhört snabbt. Det var inte möjligt för LP att reagera på ett första skott överhuvudtaget.

På 1-3 sekunder avlossades båda skotten.

Hon vrider överkroppen åt vänster av för oss alla okänd anledning. Det är inget vi kan veta. Hon bara gjorde det. Och då snuddade kulan hennes rygg.
Citera
2020-03-15, 01:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Dessutom att LP innan det första "vådaskottet" skall ha vridit på sig till vänster när de promenerade rakt... möjligt ja, troligt nej.
Hon kan såklart ha vänt sig något mot in make för att säga något, men för att en högerhänt skytt skall ha kunnat skjuta henne längs med ryggen måste hon ha vridit sig närmare 90 grader innan skotten. Det är som du säger inte lätt att förena med promenad, och såvitt jag vet har vi inget vittnesmål om det (särskilt inte från AB som är rakt bakom LOP).
Citera
2020-03-15, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
GMs mål var OP.

Så varför skulle han vilja spendera varje extra sekund på att först skjuta mot frugan? Man skjuter alltid först mot det primära målet (oavsett om det är ett djur eller en människa) om nu inte någon/något annat står i vägen. Vilket man inte kan påstå eftersom LP gick bredvid eller något steg före åt höger. Så därför fanns det ingen anledning att skjuta LP först.

Det förutsätter att det är ett vådaskott, spänner hanen och förhastar sig, annars skjuter man inte snett upp från höften. Men KP säger att det inte spelar nån roll så det får vi tro på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in