2020-03-15, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Inga halmgubbar här. Vi tar det igen och ger dig en chans till.

- LP går till höger.
- OP går till vänster.
- GM befinner sig bakom de båda.
- LP är skjuten först enligt dig. Skottet går längs hennes rygg från vänster till höger. Således är GMs vapen till vänster relativt paret.
- OP vänder sig enligt dig åt vänster (45 grader föreslog du?) innan GM skjuter skott två.

Berätta nu för forumet hur GM skjuter OP vinkelrätt genom ryggen, således från höger relativt paret i riktning vänster när han precis innan skjutit LP från vänster i riktning höger.

Problemet du har är att du hittar på efterhand, och då blir det trassligt.

Det är inga problem. Har du problem med teoretisk fattningsförmåga kan vi genomföra en rekonstruktion så du förstår det hela.
Citera
2020-03-15, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är inga problem. Har du problem med teoretisk fattningsförmåga kan vi genomföra en rekonstruktion så du förstår det hela.
Erkänn bara att du blev ägd.
Citera
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Jag är öppen för alla möjliga scenarion.

Problemet är att KP hävdar glasklart att det är OP som skjuts först.

Sen vet jag inte vilka vittnesförhör förespråkare av den teorin valt att utelämna respektive använda. Skulle således inte ens gå att försvara en sådan teori vid en opponering av en C-uppsats.

Den gode KP får nog hävda vad han vill. I denna fråga har han fel. Men jag tror inte det har någon praktisk betydelse eftersom det första skottet förmodligen var ett vådaskott då GM lyfte revolvern för att skjuta OP.

Det är så att följande vittnen ser OP stå upp när andra skottet avlossas:

1.Inge M
2.Anders D
3.Ann CH
4.Eva CL
5.Jan Åke S
6.Susanne L
7. Sven R

Många andra vittnen ser mot mordplatsen först när OP redan ramlat ihop på gatan. Men dessa vittnen hör första skottet, tittar mot mordplatsen och ser då GM avlossa andra skottet mot OP.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Sannolikheten att de slutsatser som gjorts av kvalificerade experter långt innan PU gjorde omtag skulle leda till att slutsatsen för PU blir samma som den var innan är kanske inte så stor. Särskilt med tanke på uttalandena.

Men uppenbart satsar du på det. Kan vara vad som helst.... Allt är möjligt utom då en sak ni som bekämpat i flock. Det som inte är klipp och klistra med vittnesmål och kitt av fantasi utan transparanta resonemang utifrån beprövad kunskap.

Jag förstår inte varför det per automatik skulle leda fram till raka motsatsen av det man kommit fram till tidigare. Varför skulle nödvändigtvis skottordning ändras pga omtag? Det kan ändra sig, men det måste ju inte ändra sig.

Anledningen till att det kan tolkas som vad som helst men inte ändrad skottordning, är för att KP rakt ut sagt att han anser OP sköts först.

På vilket sätt är inte din skottordning inte fantasi? Ditt huvudargument är ju "det kan inte bli samma resultat om man gör på ett nytt sätt". Det är klart det kan bli det, särskilt i en detalj bland massor av detaljer.

Personligen anser jag vi kan säga väldigt lite utifrån skottvinklar eftersom vi inte har de exakta kroppspositionerna på de två offren. Det märks även i din argumentation; "det blir svårt hålla armen så". Svårt är inte det samma som omöjligt
Citera
2020-03-15, 00:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det räcker bra med att du förklarar hur det gick till. Om jag har problem med fattningsförmågan så lovar jag att säga till. Du har ägnat åratal åt detta, så det går väl i ett nafs att besvara min fråga?

Du har ju redan hamnat i djupt i klistret med din olyckliga position om KP och hans inställning till skottordningen. Skall du fastna i en ohållbar position att OP vred sig åt vänster och sköts från höger också?
Citera
2020-03-15, 00:51
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
När det gäller skottordningen - vad den nu har för praktiskt betydelse - talar det mesta för att det första skottet avlossades mot LP och det andra mot OP. Framgår av vittnesförhören. OP kan inte stå upp när det andra skottet avlossas eftersom en person som träffas i ryggraden faller på 0,5 sekunder.
Det mest intressanta med skottordningen borde vara just detta, att KP inte tycker att det har någon större betydelse. För honom är det en detalj som varken gör från eller till, han har de relevanta delarna klara och dessa delar är betydligt större och viktigare än vem som blev träffad först.

Det näst mest intressanta är att boboslacke vägrar erkänna att KP sagt det han sagt. Det är förnekelse av basfakta.
Citera
Bannlyst
Citat:
Den gode KP får nog hävda vad han vill. I denna fråga har han fel. Men jag tror inte det har någon praktisk betydelse eftersom det första skottet förmodligen var ett vådaskott då GM lyfte revolvern för att skjuta OP.

Det är så att följande vittnen ser OP stå upp när andra skottet avlossas:

1.Inge M
2.Anders D
3.Ann CH
4.Eva CL
5.Jan Åke S
6.Susanne L
7. Sven R

Många andra vittnen ser mot mordplatsen först när OP redan ramlat ihop på gatan. Men dessa vittnen hör första skottet, tittar mot mordplatsen och ser då GM avlossa andra skottet mot OP.
IM hävdar i expressenreportaget 2016 att OP sköts först och att kvinnan föll inför andra skottet.
Citera
Medlem
Citat:
GVG= Gatuvåldsgruppen?

Okej, så kollegor var på plats då skotten föll. Intressant.
Jo de var ju splittrade på olika håll vid det laget. Några på knarket. Det passar ju för övrigt ihop med Dahströms fritidsspanare som är oredovisade. Naturligtvis måste det fram i en redovisning i detalj. Dessutom med fullständig redovisning av vapeninnehav. Även identitet på alla i knarkspaningen vill vi ha namnen på och vapenregister. Samma ned Sb grupp och DF och dennes kollegor.
Citera
2020-03-15, 00:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
I vilken grad OP vänder sig exakt i skottögonblicket och i vilken vinkel skottet avlossas framgår av den tekniska rapporten. Inget att diskutera. Läs den.
Vad menar du nu? Jag påstår inte att OP vrider sig alls utan min hypotes är att han skjuts rakt bakifrån, med följd att kulan går närmast vinkelrätt genom ryggen.

Vad jag efterfrågar är ett scenario hur detta kan ske om LP skjuts först. boboslacke hävdar då att OP vred sig 45 grader åt vänster, men det skapar enligt mig ännu större problem.
Citera
2020-03-15, 00:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Mycket är möjligt. Men om första skottet avlossades mot Lisbet förutsätter det att hon vrider på sig i någon mån i och med att kulan snuddar henne. Vad fick henne att vrida i så fall? Det logiska är att hon reagerar på första skottet som avlossades mot OP och därav vridningen som gör att andra skottet snuddar.

Japp, hon vred överkroppen mot OP och hennes rygg var därför parallellt med Sveavägen (give or take a few centimeters).

Det gör att GM:s skott (som jag är övertygad om avlossades med höger hand) endast snuddade hennes rygg istället för att döda henne.

Skottet mot LP var riktat mot exakt samma punkt i ryggen, mitt emellan skulderbladen, som skottet mot OP. Skillnaden i LP:s fall var 5 mm vridning av revolvermynningen.

Där hade hon onekligen tur.

Jag menar att det misstag många gör när de läser förhöret med AB är att de inte förstår att när "personen till vänster lyfter högra armen som för att omfamna personen i mitten" i själva verket är ögonblicket då GM lyfter högra armen för att avlossa skotten.

Det första är då vådaskottet mot LP. Det andra det dödande skottet mot OP.
Citera
2020-03-15, 00:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Nu tror jag du skrev fel. Om dessa vittnen tittar mot platsen först när OP redan ligger på gatan, och de tittar pga de hört första skottet. Då kommer de ju se GM skjuta LP.
Citera
2020-03-15, 00:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vad menar du nu? Jag påstår inte att OP vrider sig alls utan min hypotes är att han skjuts rakt bakifrån, med följd att kulan går närmast vinkelrätt genom ryggen.

Vad jag efterfrågar är ett scenario hur detta kan ske om LP skjuts först. boboslacke hävdar då att OP vred sig 45 grader åt vänster, men det skapar enligt mig ännu större problem.

Du behöver läsa den tekniska rapporten. Skottet mot OP avlossas från höger till vänster i en svag vinkel och uppifrån och ner i en svag vinkel.

Det talar alltså starkt för att GM sköt med höger hand. Det bekräftar även IM.

Skottet mot LP var, som jag har tolkat situationen, ett vådaskott som gick parallellt med hennes rygg när hon vred överkroppen åt vänster sett från Sveavägen. Hennes rygg hamnade således i princip parallellt med Sveavägen om du förstår vad jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in