2020-03-14, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det här viruset binder till ACE-2-receptorer i lungorna. Rökare har fler av dessa receptorer och kan då angripas av fler virus.

Det finns hypoteser om att det är därför män drabbas hårdare än kvinnor i Kina, eftersom fler män än kvinnor röker där.

Har italien mycket rökare jämfört med Tyskland?
Citera
Medlem
Man tycker ju att det är lite märkligt att så mycket sjukvårdspersonal lyckas bli smittade av coronan... Men nog är det Darwin award på en del av dom...

Det är EXTREMT viktigt att hålla sig frisk och inte råka ut för någon olycka som behöver kontakt med sjukvård. Vid kontakt med sjukvård kommer man näst intill säkert åka på Coronan som ren bonus.

Corren
En läkare på Vrinnevisjukhuset, som visat sig vara smittad av coronaviruset covid-19, ska ha genomfört operationer. Flera patienter med symptom har nu provtagits.

Enligt två källor oberoende av varandra ska läkaren ha varit på skidsemester i Italien. En vecka efter hemkomsten ska läkaren ha testats positiv för det nya coronaviruset covid-19. Däremellan ska läkaren ha utfört operationer och rondat på avdelningar. Flera patienter med symptom har nu provtagits.
HD
Två patienter som i flera dagar legat oisolerade på sjukhuset i Lund har visat sig vara coronapositiva. Ett stort antal personal och patienter har varit i kontakt med dem.
– Jag kan bara likna det som att vara brandman i Tjernobyl. Man vet att man kommer smittas, säger en källa från sjukhuset till Aftonbladet.
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Asså vad är de för fel på vår sjukvård ? https://www.hd.se/2020-03-14/coronasmittade-vardades-utan-isolering-pa-lunds-lasarett

Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Det kan bli värre än så

https://corren.se/nyheter/norrkoping/lakare-opererade-ar-smittad-av-viruset-om6541989.aspx
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
En fråga gällande att bli nekad Corona test. Ponera att man känner symptom som passar in mot virusets beskrivning. Men eftersom man är ung och frisk generellt kan man som tidigare nämnts bli nekad till att testas pga ”brist av resurser”. Har jag vid sådana fall någon skyldighet att stanna i karantän för att någon kärring på vårdcentralen sagt det till mig efter att ha blivit nekad till test? Varför skulle man sättas i karantän, dvs frihetsberövande, för att Sveriges sjukvård inte lever upp till den nivå vi skattebetalare betalar? Det kan exempelvis endast röra sig om en vanlig febersjukdom som går över två dagar senare. Varför ska jag således frihetsberövas 2-3 veckor när jag själv tagit initiativ och erbjudit mig att testas? Hur ser det egentligen ut rent juridiskt på denna front?

Du skall vara hemma om du har symtom, är det så svårt att förstå?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Det är i högsta grad luftburet. Kineserna har gjort studier som visar på det. Instängda utrymmen med mycket folk per kubikmeter bör i högsta möjliga grad undvikas. Mao, bussar och tåg big NO-NO.
FolkHatarMyndigheten kan du strunta i. Lyssna på läkare från Kina och Italien med erfarenhet i saken.
Så är det de har undersökningar som tyder på det, även att det har god överlevnadsförmåga på olika ytor.
Men visst det är en bit kvar till att få det "vetenskapligt" bevisat, men att pga det säga att det inte är luftburet mm är rent kvacksalveri, som dödsänglen Mengele Tegnell med anhang ägnar sig åt.

Hade vi omedelbart, likt en del andra, stoppat flyg från Wuan etc hade det nog inte på längre sikt stoppat att viruset kom. Men det hade fördröjt och bromsat utvecklingen, oerhört mycket hade varit vunnit på det.

Självklart skulle alla från typ skidsemestrar i Italien ha satts i 14 dagars hemkarantän. För att bromsa och fördröja utvecklingen.

Public Service och MSM fortsätter att ge sken av att de aktuella fallen i Sverige är det som gäller för att vidta de åtgärder som tagits. Kunskapen om allvaret med viruset har funnits sen det startade i Kina, att mota Olle i grind och försöka dämpa hur snabbt det skulle gå hade varit det vettiga och förnuftiga.

Tegnell och FHM borde sågas längs fotknölarna och ledningen avsättas så fort som möjligt.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
En positiv nyhet är att antalet nya fall minskat två dagar i rad i Sverige. Det kan tyda på att puckeln från de som flög hem från italien nu är nådd.

Blir spännande med kommande dagars siffror

Tyvärr är siffrorna helt meningslösa eftersom Sverige i praktiken slutat testa alla misstänkta fall. Det är väl i princip endast om du är seriöst sjuk och hamnar på intensiven som du blir testat nu. Har hört att akutintagen är ett helvete med hostande och oroliga personer som trängs i timmar.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Det är den bästa lösningen. Bara ett problem, inget land i världen har en sjukvård som klarar av det

Ett land som har dubbelt så många vårdplatser än Sverige per innevånare kommer med all säkerhet ha fler överlevande vid andelen lika mängd smittade.

De europeiska länder som har BETYDLIGT bättre resurser än Sverige kommer därmed få betydligt fler överlevande..Så dödstalen kommer till stor del styras av den teknik som finns tillhands på sjukhusen.

Sedan får vi inte glömma att alla illegala invandrare som är yngre än Svenskar kommer få mycket v den vård som Svenne betalat för.. En 16årig kriminell invandrare utan Svenskt medborgarskap kommer gå före Mamma Maria 32 år..
Citera
2020-03-14, 23:58
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ta det lugnt med anabola. Det gör dig aggressiv.

Det finns inget bevis eller något som tyder på att man smittar asymtomatiskt. Att hålla samhället igång är viktigt.

Att underbetalda kvinnor som jobbar i vården ska bära hela samhället på sina axlar kanske öppnar folks ögon nu om hur viktigt jobb det är. Och bör ha högre lön. TROTS att det är kvinnodominerat.

Om alla drar sitt strå till stacken och följer föreskrifterna så kommer det gå bra.

Har inte brukat något på 5 år så du behöver inte bekymra dig.

Du verkar inte förstå någonting av det man skriver till dig. Det är en pandemi, den sprider sig trots alla passar sig och letar sig in i regeringar. Det finns inte tid för att vänta på bevis för att det skulle vara så.

Det finns däremot extremt mycket som antyder på att det är så, men vi i Sverige är inte helt säkra för personalen får jobba på i blindo.

Förstår inte vad det här har med kvinnor att göra. Det är inkompetens från toppen som gör att det inte fattas snabba beslut, som ser till att vi står redo.

Vi har blivit förvarnade av många länder vid detta laget, det finns inga ursäkter.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Men jag är ju inte smittad. Smittad av ett virus är enligt mig är när jag har fått en diagnos. Och ifall jag aktivt har kontaktat sjukvården när jag känt av symptom och därefter blivit nekad tester, då anser jag att det är med för lösa grunder ett beslut gällande karantän tas. Inlägget handlar inte om smittrisken hos äldre etc. Givetvis hade jag inte lämnat hemmet vid misstänkt symptom förutom vid nödlägen. Min fråga handlade om huruvida jag kan bli frihetsberövad utan att få det bekräftat.

hade det varit Kina hade svetsaren kommit o svetsat igen din dörr... I Sverige är det dock lugnt. Om ingen har testat di så kan du leva som vanligt helt riskfritt... Om du testats positivt kan du bli dömd om du utsätter andra för smitta. Lagarna där ändrades efter HIV tror jag...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Om man blir immun, och viruset inte leder till att alla får permanenta men, så leder ju till att väldigt många 60+are dör. Det blir en riktig slakt på gamla människor, då sjukhusen blir överfyllda och inte kan hjälpa alla.

8% av 70+are dör. 14.8% av 80 år plus. Sen är det ännu mer som blir kritiskt sjuka av dom gamla och har vi då inte respiratorer för att hjälpa dom, vilket vi inte har vid herd immunity, så blir det en jätteslakt av gamlingar.

Bostader frigörs, pensioner frigörs. arv går till unga.

Jag tror det finns en mening med allt...:yes:
Även detta
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Precis. Vet inte vart ifrån folk fått idén om att man skulle bli immun någon längre tid efter man blivit av med sjukdomen?

Immunitet mot ett sådant här virus kanske sitter några veckor max och dessutom lär det mutera en hel del framöver vilket även detta skulle nollställa alla former av immunitet. Det här borde inte vara så svårt för folk att förstå då de flesta vet att man inte får någon permanent immunitet mot andra virus som t.ex. säsongsinfluensan, som man kan insjukna i varje säsong.

Flockimmunitet ska vi inte ens tala om då det är något som utvecklas under väldigt lång tid och knappast något man ens ska tänka på precis i början av en pandemi

Nu gäller det endast att sakta ned spridningstakten så gott det går för att i alla fall något minska den oundvikliga överbelastningen av vård m.m. vi står inför.

Blir det så att detta blir en ny säsongssinfluensa med tillhörande muteringsvarianter, ja då kommer människans snittålder minskas. Gamlingar ligger riktigt illa till. Det borde ju vara bra för ekonomin och västvärldens problem med mindre barnafödande och en alltmer åldrande befolkning. Gör man inte detta så väntas deflation uppstå för alla utvecklade länder
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Var kan man läsa att de sagt så?

För det är väl inget du drar fram ur stjärten?

Du säger ju det.

Du är ju en sköterska som nu sitter här och gnäller att du tar "risker" hahaha

Vilka risker då? Det är ju bara en "vanlig förkylning". Seså, iväg med dig nu och ta hand som patienterna UTAN några handskar eller munskydd
Citera
2020-03-14, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du skall vara hemma om du har symtom, är det så svårt att förstå?
Varför ska man bli frihetsberövad för att staten ej innehar resurser till att utföra ett test? Det för mig är svårt att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in