2020-03-14, 23:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
En positiv nyhet är att antalet nya fall minskat två dagar i rad i Sverige. Det kan tyda på att puckeln från de som flög hem från italien nu är nådd.

Blir spännande med kommande dagars siffror

Har du druckit? Tegnell vill inte vi smittspårar pga då ökar takten för långsamt. Så andelen smittade som blir testade har minskat ordentligt.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
En vacker dag kommer folk fråga: Vad GJORDE egentligen politiker och myndighetspersoner under 15 januari till ca 7:e mars? Och svaret kommer vara ett rungande "ingenting!"

Jodå de gick ut och sa att Sverige hade god beredskap
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Alltså, jag hoppas verkligen inte att man blir akut sjuk, blindtarmen eller nåt liknande, då drar jag ifrån Stockholm på eget bevåg och ringer sjukhus ifrån var jag nu väljer att åka, (liten håla) och hoppas på bättre chans att inte bli smittad.

Patientsäkerheten på våra sjukhus tycks det vara lite si och så med beroende på vilket sjukhus man väljer, finns ett antal vittnesmål nu som indikerar att det är rysk roulett att besöka ett sjukhus.
Citera
2020-03-14, 23:54
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Asså vad är de för fel på vår sjukvård ? https://www.hd.se/2020-03-14/coronasmittade-vardades-utan-isolering-pa-lunds-lasarett
Direktiven från FHM/Tegnell har varit mycket tydliga. Endast patienter som rest till riskområden eller anhöriga till dessa ska testas. Det var de regler som gällde fram till alldeles nyss. Tror F-N patienter då legat och spridit smitta! Vi har ju inte fått testa dem.

Så, nej. Frågan är inte vad det är för fel på vår sjukvård. Frågan är vad det är för fel på FHM/Tegnell.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag kan redan se en uppdrag granskning, eller P3 dokumentär.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Ja du måste vara i karantän.

Grejen är att en 70-årig person har 100x sannolikhet för att dö i sjukdomen än du har. En 80-årig person har 200x sannolikhet för att dö.

Du har givetvis obefintlig sannolikhet för att dö, sannolikt är du under 30 år. Men hur kan du säkerställa att du inte smittar en 70+ person när du bryter din karantän? Dom har 10-20% sannolikhet för att dö när du smittar dom.

I Norge blir det upp till 4 års fängelse för ett sådant beteende.

FHM har varit extremt dåliga på att förtydliga vad grejen är med varför man ska vara hemma.
Men jag är ju inte smittad. Smittad av ett virus är enligt mig är när jag har fått en diagnos. Och ifall jag aktivt har kontaktat sjukvården när jag känt av symptom och därefter blivit nekad tester, då anser jag att det är med för lösa grunder ett beslut gällande karantän tas. Inlägget handlar inte om smittrisken hos äldre etc. Givetvis hade jag inte lämnat hemmet vid misstänkt symptom förutom vid nödlägen. Min fråga handlade om huruvida jag kan bli frihetsberövad utan att få det bekräftat.
Citera
2020-03-14, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Till alla jätte smarta i tråden som tror på flockimmunitet.
För ca 20 dagar sen bestämde folk sig i Milano att "stå emot" Coronaviruset.
Vet inte om detta togs upp, men eftersom det var några veckor sen kanske nu är det lite mer intressant att prata om det.
Denna video daterat 27 februari har lagts upp av Milanos borgmästaren:

https://www.avvenire.it/attualita/pagine/coronavirus-milano-non-si-ferma-lo-spot-del-sindaco

Borgmästaren gick med på att "stå emot" och med hastaggen #milanononsiferma (Milano stannar inte) försökte uppmuntra att leva som vanligt.
Resultatet är idag ganska känt. Lombardiet är totalt fucked up.
Milano försökte alltså att "utmana" viruset. Och fick extremt dåliga konsekvenser.
Det finns en likhet med "herd immunity". Att utmana viruset har redan visat sig var extremt farligt.

Precis. Vet inte vart ifrån folk fått idén om att man skulle bli immun någon längre tid efter man blivit av med sjukdomen?

Immunitet mot ett sådant här virus kanske sitter några veckor max och dessutom lär det mutera en hel del framöver vilket även detta skulle nollställa alla former av immunitet. Det här borde inte vara så svårt för folk att förstå då de flesta vet att man inte får någon permanent immunitet mot andra virus som t.ex. säsongsinfluensan, som man kan insjukna i varje säsong.

Flockimmunitet ska vi inte ens tala om då det är något som utvecklas under väldigt lång tid och knappast något man ens ska tänka på precis i början av en pandemi av ett virus vi ej känner väl till

Nu gäller det endast att ta det säkra före det osäkra och sakta ned spridningstakten så gott det går för att i alla fall något minska den oundvikliga överbelastningen av vård m.m. vi står inför.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Dessa underbetalda kvinnor har sagt att viruset inte är farligt. Och att man inte ska vara rädd. Varför gråter de nu?
Var kan man läsa att de sagt så?

För det är väl inget du drar fram ur stjärten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Till alla jätte smarta i tråden som tror på flockimmunitet.
För ca 20 dagar sen bestämde folk sig i Milano att "stå emot" Coronaviruset.
Vet inte om detta togs upp, men eftersom det var några veckor sen kanske nu är det lite mer intressant att prata om det.
Denna video daterat 27 februari har lagts upp av Milanos borgmästaren:

https://www.avvenire.it/attualita/pagine/coronavirus-milano-non-si-ferma-lo-spot-del-sindaco

Borgmästaren gick med på att "stå emot" och med hastaggen #milanononsiferma (Milano stannar inte) försökte uppmuntra att leva som vanligt.
Resultatet är idag ganska känt. Lombardiet är totalt fucked up.
Milano försökte alltså att "utmana" viruset. Och fick extremt dåliga konsekvenser.
Det finns en likhet med "herd immunity". Att utmana viruset har redan visat sig var extremt farligt.

Om man blir immun, och viruset inte leder till att alla får permanenta men, så leder ju till att väldigt många 60+are dör. Det blir en riktig slakt på gamla människor, då sjukhusen blir överfyllda och inte kan hjälpa alla.

8% av 70+are dör. 14.8% av 80 år plus. Sen är det ännu mer som blir kritiskt sjuka av dom gamla och har vi då inte respiratorer för att hjälpa dom, vilket vi inte har vid herd immunity, så blir det en jätteslakt av gamlingar.

Bostader frigörs, pensioner frigörs. arv går till unga.
Citera
2020-03-14, 23:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Patientsäkerheten på våra sjukhus tycks det vara lite si och så med beroende på vilket sjukhus man väljer, finns ett antal vittnesmål nu som indikerar att det är rysk roulett att besöka ett sjukhus.

Hade du besökt ett Afrikanskt sjukhus under en Ebola epidemi? Nä, man ska hålla sig frisk o undvika sjukhus så mycket det går nu.
Citera
2020-03-14, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
J-vla lönhalsar!
Citera
2020-03-14, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Om man blir immun, och viruset inte leder till att alla får permanenta men, så leder ju till att väldigt många 60+are dör. Det blir en riktig slakt på gamla människor, då sjukhusen blir överfyllda och inte kan hjälpa alla.

8% av 70+are dör. 14.8% av 80 år plus. Sen är det ännu mer som blir kritiskt sjuka av dom gamla och har vi då inte respiratorer för att hjälpa dom, vilket vi inte har vid herd immunity, så blir det en jätteslakt av gamlingar.

Bostader frigörs, pensioner frigörs. arv går till unga.
Och ladorna blir fulla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in