2020-03-14, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luy
Instämmer, vi har den typen av lagstiftning för krigskontexter, men inte för katastrofer och kriser.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
En positiv nyhet är att antalet nya fall minskat två dagar i rad i Sverige. Det kan tyda på att puckeln från de som flög hem från italien nu är nådd.

Blir spännande med kommande dagars siffror

Vi har ju slutat testa?
Häng med om du nu ska skriva
Citera
2020-03-14, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det här med att stänga förskolor och skolor är problematiskt. Jag har ett barn i förskola och ett i lågstadiet; båda vi föräldrar arbetar i vården. Vi är knappast ensamma om att ha människo-nära yrken som verkligen kommer att behövas framöver. Jag förstår samtidigt att folk i allmänhet anser att det bör stängas men det måste finnas någon lösning på det, eller hur tänker ni?

Universitet och högskola är mer lämpligt att stänga - dessa personer kan även behövas inom vissa yrkesområden som kommer bli hårt belastade i och med spridningen.

Vi borde göra som tex i norge dom har stängt alla skolor men föräldrar som har samhällsviktiga jobb har rätt till barnvakt
Citera
2020-03-14, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Problemet är bara att vi inte testar.

Finns ingen större anledning å testa allt å allla. Sätt alla sjuklingar i karantän hemma oavsett.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Jaha, blir män sterila efter denna sjukdom nu också?

Har ni alarmister blivit helt jävla GALNA.

Ni häver ur er hur jävla mycket skit som helst.

SLUTA

Många sjukdomar kan ge mycket otrevliga efterverkningar. Livslånga!
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Extrema åtgärder! Absolut man lätt tyskarna nyttja svensk järnväg ...

Europas fegisar är det epitet Sverige har runt om i världen.

Och nu är man återigen på väg att göra sig till åtlöje:

”Sverige får hård kritik av Kina för hanteringen av virusutbrottet. Statlig media uppmanar nu EU att fördöma Sveriges ”kapitulering”, rapporterar Ekot.”

Kina är en maktfaktor i världen, Sverige är en dvärg i jämförelse ( folk ute i världen vet knappt Var på kartan Sverige befinner sig...)

Ja det var en extrem åtgärd för att slippa kriget att låta tyskarna gena över Sverige. Det är ju det jag säger.

På samma sätt som det skulle vara en extrem åtgärd att stänga ner samhället för att hålla corona borta en stund.

Det finns en anledning till Kinas kritik. Kina bedriver mediakrig med Sverige för att vi lägger oss i deras mänskliga rättigheter. Detta har pågått länge. Minns tex deras kritik mot Sverige för att polis avvisade en kinesisk familj från ett hotell när de bråkat flera timmar med personalen. Var det också befogad kritik?
Citera
Medlem
Citat:
En positiv nyhet är att antalet nya fall minskat två dagar i rad i Sverige. Det kan tyda på att puckeln från de som flög hem från italien nu är nådd.

Hur kan du ha missat att sverige ska/har sluta testa folk?
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jag trodde inte att virus som Corona kunde botas med penicillin eller finns det undantag vad gäller visa virus.

Kan inte botas med penicillin eller antibiotika tyvärr.
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Asså vad är de för fel på vår sjukvård ? https://www.hd.se/2020-03-14/coronasmittade-vardades-utan-isolering-pa-lunds-lasarett
Citera
2020-03-14, 23:41
Medlem
Citat:
Overlege Arne Stray-Pedersen: – Hold hodet kaldt, og hjertet varmt
Det er krise. Ingenting er som vanlig. Vi må isolere oss. Vi må ta vare på hverandre.

Det kommer til å gå over! Vi går inn i en periode der det meste blir satt på vent. Men det kommer ikke til å vare lenge før situasjonen vil normalisere seg og vi igjen kan ha vanlig sosial kontakt og gå på jobben, skolen, studieplassen og ta del i samfunnet som før. Det kan ta noen uker, kanskje måneder, men ikke år. De som har gjennomgått infeksjon opparbeider seg trolig beskyttelse mot ny smitte og kan når de er friske gå tilbake til sine vanlige aktiviteter. Vi vet ikke så mye ennå om dette viruset, men vi vet at andre luftveisvirus synes å smitte mest i vinterhalvåret. Spredningen av dette viruset i verden tyder også på at områder med kjølige temperaturer er hardest rammet. Vi kan håpe på mindre smittespredning når sommervarmen kommer.
Nå gjelder det å følge myndighetenes anbefalinger, vise omsorg for hverandre og sympati med de som blir alvorlig syke!

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/P9ALob/overlege-arne-stray-pedersen-hold-hodet-kaldt-og-hjertet-varmt
(Kun sitat av deler av Overlege Arne Stray-Pedersens leserinnlegg i VG).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
ja vad säger ditt eget samvete och folkvett? Vill du ta risken att ha på ditt samvete att smitta andra, potentiellt ta livet av dina egna vänner/äldre släktingar so go for it.
har du inte fattat förrän nu att du inte kan förlita dig på staten för 5 öre måste du fan bott under en sten. här får man ta hand om sig själv och fatta sina egna vettiga beslut...
Givetvis hade jag inte gått runt och aktivt smitta folk. Min fråga handlar inte om moral. Den handlar om huruvida jag har rätt till att personligen skita i frihetsberövande på grund av att jag blir nekad provtagning av den så kallade välfärdsstaten. Givetvis är mitt förtroende long way gone för regeringen.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Jaha, blir män sterila efter denna sjukdom nu också?

Har ni alarmister blivit helt jävla GALNA.

Ni häver ur er hur jävla mycket skit som helst.

SLUTA

Eller så försöker du LÄSA PÅ OCH FÖLJA det som sker kring Coronaviruset och dess diskussioner i världen, jävla mupp.

Det har nämnts MÅNGA gånger. Inte av oss utan av olika experter i ämnet världen över.

Ni förnekare är så jävla rädda att ni hellre skjuter budbäraren för att ni inte vill veta budskapet.

Grow some fucking BALLS!
Citera
Avslutad
Citat:

Antagligen för att man slutat testa allmänheten? Tro mig, den riktiga siffran på antalet smittade ökar dagligen. Det är enkel matematik då vi har samhällsspridning i landet och sjukdomen har en hög r0.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in