Citat:
Ursprungligen postat av
Technerder
En fråga gällande att bli nekad Corona test. Ponera att man känner symptom som passar in mot virusets beskrivning. Men eftersom man är ung och frisk generellt kan man som tidigare nämnts bli nekad till att testas pga ”brist av resurser”. Har jag vid sådana fall någon skyldighet att stanna i karantän för att någon kärring på vårdcentralen sagt det till mig efter att ha blivit nekad till test? Varför skulle man sättas i karantän, dvs frihetsberövande, för att Sveriges sjukvård inte lever upp till den nivå vi skattebetalare betalar? Det kan exempelvis endast röra sig om en vanlig febersjukdom som går över två dagar senare. Varför ska jag således frihetsberövas 2-3 veckor när jag själv tagit initiativ och erbjudit mig att testas? Hur ser det egentligen ut rent juridiskt på denna front?
ja vad säger ditt eget samvete och folkvett? Vill du ta risken att ha på ditt samvete att smitta andra, potentiellt ta livet av dina egna vänner/äldre släktingar so go for it.
har du inte fattat förrän nu att du inte kan förlita dig på staten för 5 öre måste du fan bott under en sten. här får man ta hand om sig själv och fatta sina egna vettiga beslut...