Citat:
Ursprungligen postat av
Amazing-Grace
Det här med att stänga förskolor och skolor är problematiskt. Jag har ett barn i förskola och ett i lågstadiet; båda vi föräldrar arbetar i vården. Vi är knappast ensamma om att ha människo-nära yrken som verkligen kommer att behövas framöver. Jag förstår samtidigt att folk i allmänhet anser att det bör stängas men det måste finnas någon lösning på det, eller hur tänker ni?
Universitet och högskola är mer lämpligt att stänga - dessa personer kan även behövas inom vissa yrkesområden som kommer bli hårt belastade i och med spridningen.
Vad är bäst är då min fråga? Att du minimerar risken till att dina barn blir smittade, och därav att även du slipper bli smittad eller att du varje dag är orolig för att barnen kan ha dragit med sig något hem, symptomfritt, som du då bär symptomfritt i samband med att du jobbar med människor i riskgrupper?
Jag förstår att det är knepigt, men vi måste lösa det på ett annat sätt än att slänga in barnen i en virus-tombola. Grannar med barn? Syskon till dig eller din partner? Tonåringar som ändå inte har något bättre för sig på dagarna?
Vi kan inte använda skolan som en barnvakt i dessa tider. Det är som att ge ditt eget barn en sax i handen och skrika att det brinner. Det är en garanterad skada.