Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-14, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Jag har läst artikeln flera gånger men ingenstans står det att ökningstakten var straxt under 1% av dagens ökning, missar jag något?
"averaging 0.24 Gt per year.". Det är bara jämföra med hur mycket CO2 vi släpper ut.
Citat:
Det som slår mig är att man själva säger om PETM nu vanligtvis anses vara en fallstudie för global uppvärmning och massiva koldioxidutsläpp, är orsaken, detaljerna och den allmänna betydelsen av händelsen osäker. Resultatet av deras forskning visar i princip inget mer än antaganden? eller har jag fel?
Det var 55 miljoner år sedan så det är knappast förvånande att vi inte vet i detalj exakt vad som hände. Vi får använda oss av de bästa analogier vi kan hitta eftersom det vi håller på med just nu är unikt i jordens historia.
Citat:
Det du säger är att koldioxid är den enda orsaken till klimatförändringarna, har jag tolkat dig rätt?
Det är största orsaken för klimatförändringarna under senaste seklet.
Citat:
Mot det faktum att koldioxid utgör 0,04% (408 PPM) av atmosfären och ett uppskattat värde på 14-25 procent av växthuseffekten, så tas även andra ämnen och faktorer med i beräkningarna för dessa områden men dom skriver inte om det! Vet du vilka ämnen och faktorer som tas med i beräkningarna?
Det skrivs en hel massa, vilka är de faktorer du anser att "dom" inte skriver om? Du är så otroligt vag.
Citat:
Ingen kan vad jag hittills sett vetenskapligt förklara varför 400 CO2-molekyler bland 999 600 andra molekyler kan värma upp jorden, eller att denna lilla andel av CO2-molekyler kan stå för 25, eller till och med 14, procent av temperaturökningen.
Det finns hur många förklaringar som helst. Bara söka runt på nätet, nu senast försökte t o m Roy Spencer förklara för än mer förnekande typer hur växthuseffekten fungerar:
http://www.drroyspencer.com/2020/03/comments-on-dr-ollilas-claims-that-greenhouse-effect-calculations-violate-energy-conservation/

CO2 kan värma jorden därför att den till skillnad från nästan alla de där 999 600 andra molekylerna är bra på att absorbera den värmestrålning som jorden strålar ut och som annars skulle försvunnit rätt ut i rymden.
Citat:
Som jag skrivit i ovanstående svar ligger % satserna väldigt lågt vilket inte kan resultera i en global uppvärming enbart av människan, det faller på sin egen rimlighet.
NEJ DET GÖR DET INTE!
Citat:
Vulkanaktivitet
Beräkningar på hur mycket CO2 djuren (inte bara boskap) producerar varje dag.
Rörelser av tektoniska plattor / jordbävningar.
Världens hav som samlar upp och släpper ut CO2.
Koldioxid produceras även under förmultningsprocessen av organiska material och vid t ex fermentering av socker i bröd, öl och vintillverkning.
Du famlar ju bara i mörkret, slänger ur dig vad som faller dig in. Det finns folk som räknat på sådant här. Vulkaner släpper ut mindre än hundradelen så mycket CO2 som vi gör, haven är en stor nettosänka av CO2 för närvarande som tar upp nästan hälften av den CO2 vi släpper ut. Vad har "rörelser av tektoniska plattor" med saken att göra? Har de ändrats senaste seklet? Nedbrytning av växter släpper ut CO2, men var tror du växterna byggdes upp med? CO2 från atmosfären...
Citat:
Vad säger du om mina ideer? har jag fel i mitt tänk och hur ska jag istället tänk i sådant fall?
Du skall börja med att läsa på. Tro inte att du kan tänka ut allt själv sittande i din kammare.
Citat:
Det känns en smula förvirrande när jag läser detta från IPCC 2013:
[b][i]IPCC uppger att det varit osedvanligt kallt de drygt senaste 100 åren
Det har varit en långsam avkylning sedan värmetoppen som avslutade senaste istiden. På vilket sätt är det förvirrande menar du? Det har inte varit något "ovanligt kallt senaste 100 åren".
Citera
2020-03-14, 13:31
Medlem
liffens avatar
Citat:
...
Ursäkta att jag är frågvis men jag letar efter information om klimatet med vill försöka hitta resultat och beskrivningar från faktabaserad forskning, att läsa om antaganden och kvalificerade gissningar är slöseri med tid. Sedan är det så att du som kan mycket om klimatet och är insatt sannolikt har svaren på mina funderingar och som du gav mig, boktips. Därav min frågvishet

....

Mitt förslag är: Tag en IR-termometer, gå ut och mät och fundera på hur det kan fungera.

I dag är de solbelysta cementplattorna på vägen till garaget 3 C medan den svarta asfalten framför garaget är 12 C. När jag riktar termometern mot den klarblå himlen "ser" jag frekvensfönstret ut mot rymden. Vanligen visar termometern ungefär -45 C men idag är luftfuktigheten låg (värmepumpen kondenserade inte något vatten i natt). När jag riktar termometern mot himlen visar den Lo vilket betyder att mätvärdet ligger under mätområdets gränsvärde på -50 C. Dagar med moln kan man mäta på molntemperaturer. Där jag bor är det ganska livlig flygtrafik och man kan se moln som ligger över ett flygplan och moln som ligger under det. På det viset kan man mäta temperaturer på olika höjd. Och man kan mäta på moln som är så tunna att den bakomliggande rymden lyser igenom. Det här är ganska roligt så jag säger bara: Mycket nöje!
Senast redigerad av liffen 2020-03-14 kl. 13:36.
Citera
2020-03-14, 14:17
Medlem
Forskare blir pressade av klimataktivister som kräver att de skuldbelägger klimatförändringar för allt.

Scientists pressured to say 'everything is a cause of climate change'

Samma reportage på Youtube för er som behöver undertexter.

https://youtu.be/g2tjgW-TjMY
Citera
2020-03-14, 15:49
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det skrivs en hel massa, vilka är de faktorer du anser att "dom" inte skriver om? Du är så otroligt vag.

Det är självklart att jag är vag, jag aldrig utgett mig för att vara expert inom området, så mina tankar och funderingar är kanske löjliga, men ni ger inga konkreta svar.
Dom få gånger jag fått ett konkret svar har det inte funnits någon källhänvisning.
Svaren jag får är, "titta på tidigare länkar" där hittar du svaret el "matematisk formel för densitet" istället för att skriva densitet osv.
Om det är erat sätt att försöka brilliera i frågan ska ni veta att ni enbart ses som oseriösa och inte får ett dugg trovärdighet. Det är ni "experter" som inte kan styrka vad ni säger med fakta, ni pratar om uträkningar (ibland era egna) för att styrka erat egna påstående, det är inget fakta som har trovärdighet eller kan användas i en seriös dialog.
De uträkningar ni anser vara fakta som stöder erat påstående har tagits fram från olika klimatmodeller, där man uteslutit vissa ämnen eller olika faktorer vilket gör att de klimatmodellernas resultat blir missvisande. det är ingen korrekt fakta utan antaganden byggt på ofullständiga uppgifter.

Kan någon av er experter förklara varför på dessa platser sydamerika, karibien och Atlantens MDR-region (main development region, från afrikas västkust till karibien), och den nordostliga delen av stilla havet samt mexikanska golfen har temperaturen sjunkit kraftigt?. Och i nordamerika har temperaturen t o m sjunkit ännu kraftigare.?
De enda platser som blivit varmare är Hawaii-regionen, Oceanien och Europa!.
Källa: NOAA

Ni kan kalla mig för vad som helst men en global uppvärmning inkluderar samtliga länder på jorden.
Men jag förmodar att ni avfärdar detta som trams eller ett slentrianmässigt "har du källa på det?" alt
NOAA är ingen tillförlitlig källa, det har "vi" redan konstaterat tidigare i tråden.
Trots eran expertis har ni inte kunnat säga inom vilka temeraturer ett normalvärde ligger för klimatet, el inom vilka % ett normalvärde ligger för koldioxid. Trots det pratar ni om en kraftig av ökning av jordens temeratur och även av koldioxiden, ni har ingen referens att utgå ifrån vilket gör era påståenden till rena sagor.
Citera
2020-03-14, 16:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är självklart att jag är vag, jag aldrig utgett mig för att vara expert inom området, så mina tankar och funderingar är kanske löjliga, men ni ger inga konkreta svar.
Dom få gånger jag fått ett konkret svar har det inte funnits någon källhänvisning.
Svaren jag får är, "titta på tidigare länkar" där hittar du svaret el "matematisk formel för densitet" istället för att skriva densitet osv.
Det stämmer ju inte.
Du har fått både länkar och ändra lästips av mig.
Hur gick det?
Citera
2020-03-14, 16:37
Medlem
Citat:
Ingen här på forumet är expert, det är något du får leva med. Skillnaden är att somliga av oss accepterar att det finns experter meden du tror dina funderingar väger tyngre än sådanas slutsatser. Har du högre krav kan jag rekommendera en universitetskurs.

Citat:
Kan någon av er experter förklara varför på dessa platser sydamerika, karibien och Atlantens MDR-region (main development region, från afrikas västkust till karibien), och den nordostliga delen av stilla havet samt mexikanska golfen har temperaturen sjunkit kraftigt?. Och i nordamerika har temperaturen t o m sjunkit ännu kraftigare.?
De enda platser som blivit varmare är Hawaii-regionen, Oceanien och Europa!.
Källa: NOAA
Du tycker inte möjligen det är en lite väl vag källa? Här en lite mer länk till NASA som visar att det blivit varmare nästan överallt.
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/maps/index_v4.html
Citat:
Trots det pratar ni om en kraftig av ökning av jordens temeratur och även av koldioxiden, ni har ingen referens att utgå ifrån vilket gör era påståenden till rena sagor.
Vi har mätdata för jordens temperatur och CO2-halt. Allt du har är trams.
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs_v4/graph_data/Global_Mean_Estimates_based_on_Land_and_Ocean_Data /graph.html
https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/
Citera
2020-03-14, 17:23
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ingen här på forumet är expert, det är något du får leva med. Skillnaden är att somliga av oss accepterar att det finns experter meden du tror dina funderingar väger tyngre än sådanas slutsatser. Har du högre krav kan jag rekommendera en universitetskurs.

Du tycker inte möjligen det är en lite väl vag källa? Här en lite mer länk till NASA som visar att det blivit varmare nästan överallt.
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/maps/index_v4.html

Vi har mätdata för jordens temperatur och CO2-halt. Allt du har är trams.
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs_v4/graph_data/Global_Mean_Estimates_based_on_Land_and_Ocean_Data /graph.html
https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/

Jag räknade med den här typen svar från dig, men likförbannat har du ingen medeltemperatur eller medelvärde för koldioxid att komma med, och du fortsätter kalla mina källor för trams.
Du är ett skämt.
Citera
2020-03-14, 17:56
Medlem
Citat:
Jag räknade med den här typen svar från dig, men likförbannat har du ingen medeltemperatur eller medelvärde för koldioxid att komma med, och du fortsätter kalla mina källor för trams.
Du är ett skämt.
Kom då med din källa! "NOAA" är ingen källhänvisning.
Citera
2020-03-14, 18:14
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Kom då med din källa! "NOAA" är ingen källhänvisning.
Du låter som en barnunge!
Svara på frågorna istället!
Citera
2020-03-14, 19:43
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Det som är barnungigt i sammanhanget är att vägra acceptera de svar man får som svar. Du har fått svar på dina frågor.
Citera
2020-03-14, 19:54
Medlem
Citat:
Du kommer med en miljon frågor du dels väntar dig svar på och dels inte bryr dig om de svar du får, men när du får en enda fråga så blir svaret detta. Du hävdar att större delen av världen inte blivit varmare, är det då för mycket att be dig komma med en källa för detta påstående?
Citera
2020-03-14, 22:12
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
För att påminna de som är oroliga över koldioxidutsläppen om det hopplösa i situationen, tillåt mig återigen presentera Googles misslyckade satsning på förnyelsebara alternativ.

https://spectrum.ieee.org/energy/ren...climate-change
At the start of RE<C, we had shared the attitude of many stalwart environmentalists: We felt that with steady improvements to today’s renewable energy technologies, our society could stave off catastrophic climate change. We now know that to be a false hope
Låt det sjunka in:

We now know that to be a false hope

Återigen

We now know that to be a false hope

Dessutom låt oss påminna miljövännerna om det hopplösa i att fortsätta använda icke förnyelsebara energislag, kärnkraft inkluderad. Den här borde tilltala er.

https://en.m.wikiquote.org/wiki/M._King_Hubbert
The world's present industrial civilization is handicapped by the coexistence of two universal, overlapping, and incompatible intellectual systems: the accumulated knowledge of the last four centuries of the properties and interrelationships of matter and energy; and the associated monetary culture which has evolved from folkways of prehistoric origin.

The first of these two systems has been responsible for the spectacular rise, principally during the last two centuries, of the present industrial system and is essential for its continuance. The second, an inheritance from the prescientific past, operates by rules of its own having little in common with those of the matter-energy system. Nevertheless, the monetary system, by means of a loose coupling, exercises a general control over the matter-energy system upon which it is superimposed.

Despite their inherent incompatibilities, these two systems during the last two centuries have had one fundamental characteristic in common, namely exponential growth, which has made a reasonably stable coexistence possible. But, for various reasons, it is impossible for the matter-energy system to sustain exponential growth for more than a few tens of doublings, and this phase is by now almost over. The monetary system has no such constraints, and according to one of its most fundamental rules, it must continue to grow by compound interest
Ja, festen är snart över.

FESTEN FÖR MÄNSKLIGHETEN ÄR SNART ÖVER.

Fram till vår gemensamma undergång, passa på att njuta, ja,

NJUT

Råder det någon tvivlan ska jag be om att få påminna de vilseledda om vad två professorer i ekologi anser om vad som måste göras.

https://www.gp.se/debatt/invandring-...ing-1.15623481
Hela idén att längre liv måste medföra ökad befolkning är feltänkt. I stället behöver politiken främja stabiliserad och på sikt minskad befolkning och miljöpåverkan.
Så ser verkligheten ut.

Dessutom kan det vara av intresse att ta reda på vilka som är de största miljöbovarna på planeten jorden. Ja, det kan jag också hjälpa Greta med entourage att klargöra.

https://www.bloomberg.com/company/st...men-consumers/
If the consumer economy had a sex, it would be female. Women drive 70-80% of all consumer purchasing, through a combination of their buying power and influence. Influence means that even when a woman isn’t paying for something herself, she is often the influence or veto vote behind someone else’s purchase.
Så ser verkligheten ut.

Låt mig citera Alan Watts:

ONLY SUCKERS PUT HOPE IN THE FUTURE

Återigen

ONLY SUCKERS PUT HOPE IN THE FUTURE

Jag tycker din vinkling är alltför fatalistisk, men jag tycker att du tar upp väsentliga frågor. Jag skulle vinkla det annorlunda är du, men jag tycker att du har några poänger, även om du plockat citat som stöder din fatalism, mer än att fullständigt ge uttryck för vad dom källor som du citerar vill framföra.

Om jag skulle formulera frågeställningarna som jag tycker är viktiga här, så skulle jag formulera dom så här.
– Ungefär 80% av energin kommer från fossila bränslen och ungefär 20% är förnybart. Är det realistiskt att öka andelen förnybar till nära 100%? Om inte, hur mycket energi kan produceras förnybart?

– Om vi skulle ge alla människor tillgång till lika mycket energi som konsumeras, per capita, i EU och USA, hur mycket skulle då den globala energikonsumtionen öka?

– Om vi verkligen skulle bli energieffektiva, dvs. försöka upprätthålla nuvarande levnadsstandard, men förbruka betydligt mindre energi, hur mycket skulle vi då kunna minska vår energiförbrukning, per capita?

Om vi antar att vi kan sätta siffror på dessa tre punkter, då kan vi svara på den fjärde.

– Vi är nu 7,8 miljarder människor på Jorden. Hur många kan försörjas förnybart?
Jag nöjer med att lyfta frågorna nu, som ett diskussionsunderlag.

Senast redigerad av lasternassumma 2020-03-14 kl. 22:26. Anledning: korr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in