2020-03-14, 21:59
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
30 000 Militärer, https://kit.se/2016/04/06/41477/sveriges-forsvar-ar-byggt-for-fredstid-inte-for-krig/

20 000 poliser https://sv.wikipedia.org/wiki/Polisen_i_Sverige

30 000 väktare https://sv.wikipedia.org/wiki/Bevakningsf%C3%B6retag

Det bör räcka för att hålla några skitungar inne. Jag bor I barcelona och det är princip folktomt redan. Utegångsförbudet startar på måndag.

I Italien räcker det med en borgmästare: borgmästaren i Bari gick ut i parken och skickade hem alla.

"Vad gör ni här? Det är inte möjligt! Ni måste var hemma. Ni kan inte vara här. Hem med er! Det här är allvar."

https://www.youtube.com/watch?v=KdtwzvY_IV8&frags=pl%2Cwn
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luy
Ja, absolut, och det jag menar leder ju åt samma håll. Blinda experter, regimvänliga. Och i Sveriges fall, politiker som inte kan eller vågar tänka själva. Vilket överlag är jättebra (sunt att lyssna på experter), men har man myndigheter som har mossat sönder och blivit enögda, då måste man ta ansvar.

Och jag hoppas som sagt på fler som likt Agnes Wold, som nu skaffat skyddsmasker till sjukvården. Men väldigt mycket mer skyddsutrustning och tester behövs, äve i vård- och omsorgsboenden (kommunen).

Den där så fint omtalade omsorgen om äldre, hur i h-vete ska den tryggas om det inte finns rymddräkter för anställda den dag första TESTET (hallå testerna!!!!) visar positivt. Annars utsäts ju arbetskradten för höga halter virus. Observera att demenssjukdomar också är vanliga bland äldre, det är inte de lättare patienterna att behandla på Infektions-IVA, när det är knökfullt.
Jag menade att givetvis ska det finnas rätt skyddsutrustningar för personalen, inga jävla pappersdräkter som knappt täcker kroppen, det är ju skandal att det inte finns. Och tester måste ju givetvis också finnas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag kan inte hitta något som talar för att höjd beredskap och högsta beredskap är tillämpligt på annat än krig och krigsfara, min slutsats blir då att du bör dra tillbaks ditt påstående om att företag är skyldiga att tillverka glasspinnar med bomull på när Löfven knäpper med fingrarna, lite ironisk här, du förstår säkert.

Återkom när du har mer på fötterna, för jag påstår inte att du har fel, du har dock ännu inte visat att du har rätt.

Instämmer, vi har den typen av lagstiftning för krigskontexter, men inte för katastrofer och kriser.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Så varför gör inte Sverige dessa åtgärder först då om det är symbolistiska åtgärder???
Är de politiskt efterblivna eller?

Que...? Det heter till att börja med symboliska. Och för det andra, varför i helvete ska man ägna energi och resurser åt att utföra sådana??
Citera
2020-03-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Tack för tipset, gott att få garva lite mitt i allt allvar. Dom arma australiensarna verkar ha allvarligare toapappersbekymmer än oss. Det finns säkert en coronahumortråd, får leta efter den men den här var rätt bra:

It's the year 2028. The world's population is now halved and money is no longer important. The richest man on the planet is Gary from Rockingham who has 4093 rolls of toilet paper.

Dont think so: "The Centers for Disease Control and Prevention (CDC) announced that COVID-19, a disease caused by the coronavirus, had been found in toilet paper, and that people should use wet cloths instead."

Wet cloths are the new money!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Konstigt, jag upplever att de flesta tycker att de inte säger något. Svårt att komma med många lögner om man är tyst.

Jag har aldrig tänkt och kommer inte heller att bunkra. Köpte oxfilé, lövbiff, lax och potatis igår till helgens måltider. Noterade då att bunkrarna rensat bland skräpmat och skithuspapper.

Det är ju för när de väl säger något är det bara lögner, den är de tysta.

Folk hoppas in i det längsta att få bekräftelse på ledarskap, det finns inget.

Det räcker att kolla på presskonferensen i torsdags, jävla farbror Barbro styr skolverket; har aldrig sett något så nedvärderande i hela mitt liv tror jag.

Vad bra då, du klarar dig på statens matleveranser.
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Någon som kan klargöra för vad som händer i Spanien? Och innefattar det också gran canaria!? Jag har släkt där som har en hemresa planerar om ett par veckor
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
FHM har inte sagt något om att viruset ska vara luftburen.

Tänk själv och sluta lita på fhm, dom står ju och ljuger
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Var ska man ringa om man blir jättesjuk ?
1177 fungerar ej
Skickar de ambulans åt Corona smittade bara en fråga ?

Se till att dina anhöriga håller kontakten med dig även dina vänner..Man KAN bli så pass sjuk att man inte klarar av att ringa själv. Även lätt att somna efter några timmars väntan då man ringer 112 och ber om ambulans..Det kommer även vara väldigt svårt att övertyga personalen på 112 att du verkligen behöver en ambulans.. Många akutmottagningar tar inte in folk från gatan utan du måste höra av dig innan du går till akuten..

Har du tur så får du lyssna på någon bra låt..i telefonen..Sådan lyx har dina skattepengar gått till istället för att anställa folk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
Corona Bob slår till ännu en gång.

https://www.expressen.se/nyheter/ud-avrader-fran-alla-utlandsresor/
Först fanns det ingen anledning till några som helst restriktioner för viruset fanns inte, i vart fall inte här eller i EU, nu finns det så mycket att inga restriktioner är meningsfulla.
Våran egen Dr Mengele Corona Bob har koll på läget.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jag är inte jurist och orkar inte leta, men jag är helt övertygad om att detta, eller liknande, kan tillämpas vid andar katastroftillstånd än just krig här eller i närområdet. Men om nåpgon annan vet på rak arm kan de få ta det.

Här har du lite:

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/sverige-saknar-reglering-krissituationer-men-kan-nodratten-tillampas-eller-inte/

Edit: Såg nu att det var en låst artikel, men rubriken ger ju viss vägledning.
Citera
2020-03-14, 22:01
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
I Skandinavien har vi hittills 5 döda av 50 000 + smittade (4000 officiellt men man vet att det är bra många ggr fler smittade).

Kan alla hysteriker lugna ner sig? Sluta hetsa om att stänga av hela samhället och förstöra ekonomin.

Ska vi ha massarbetslöshet, ökat antal självmord, mord, våld, våldtäkter, depression för ett virus som har en dödlighet bland barn, unga och medelsålder på <0,1%? Är ni från vettet?

Skydda gamlingar och sjuklingar. Men försätt inte samhället i ett helvete - det är långt värre en ett virus med 0,1% dödlighet bland friska människor.

Det kommer utveckla sig och snart kommer även dödligheten gå upp. Och även ifall du inte anser just dödligheten vara ett problem så finns det mängder med ekonomiska förluster att frossa i. Samt så kan man ju alltid kolla in dödligheten i tex Italien ifall man fortfarande tycker det här är irrelevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in