2020-03-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Kina kan inte hålla landet stängt för evigt. Någon gång måste de öppna butiken, och då kommer dödstalen att växa igen. Det håller inte. Vi måste acceptera att den här sjukdomen kommer att finnas med oss väldigt länge, och göra allt vi kan för att minska belastningen på sjukvården under tiden. Förstås så kommer det att innefatta mötesförbud och i vissa fall rörelserestriktioner, men vi får mer valuta för pengarna om vi inriktar oss på de grupper med störst dödlighet.
Eller så låter man dessa grupper bara dö så att de övriga kan gå vidare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Sluta tramsa. Fler länder som inte stänger gränser, och de flesta fattar att det bara är symbolpolitik i det här läget, med samhällsspridning överallt. Men fringehögern brukar iofs gilla sånt.

Så varför gör inte Sverige dessa åtgärder först då om det är symbolistiska åtgärder???
Är de politiskt efterblivna eller?
Citera
Medlem
Citat:
Expressen pratade på lördagskvällen med Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, med anledning av UD:s avrådan att göra några utlandsresor.
– Reserestriktioner är ingen adekvat åtgärd längre. De flesta länder i Europa har så pass mycket internspridning redan.
Är det ett slag i luften?
– Resor till något land i Europa skulle inte göra någon skillnad.

Corona Bob slår till ännu en gång.

https://www.expressen.se/nyheter/ud-avrader-fran-alla-utlandsresor/
Citera
2020-03-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Regeringen har uttryckligen sagt att regioner och kommuner inte ska tänka på vad det kostar, staten går in och täcker alla kostnader som tillkommer pga covid-19.
Jo, jag hörde det.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Vi rör oss nu från ebola-hiv-marburg-rabies-viruset med 101% dödlighet till att Tegnell försöker lira fram en islamistisk stat i EU. Jag ser vad du skriver. Antecknat.

Uråldrig Flashback teori som i huvudsak bygger på New order teorierna.
En teori med anor.. Bilderbergs gruppen och judehatet mot de vita och muslimerna.

Den finns med i de flesta domedagsteorier runt om i världen..De intressanta är att om man läser New Order teorin från 3+-40 år tillbaka om hur de ansåg de skulle ta över makten.. Så har mycket faktiskt redan hänt..Som ex Skapandet av EU ASEAN och liknade.Så planeten foljer i den teorins djupa spår..

Fanns också teorier om att New World order skulle ta livet av planetens befolkning via virus/bakterier och endast låta någon enstaka procent överleva som skulle serva New order folket..
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Låt dom säga det, jag kan garantera det inte stämmer.
Bland de mest PK jag pratat med börjar bli oroliga inför detta svaga ledarskap samtidigt så tänker man, vilket pucko som inte fattat det tills nu.
Men detta kommer sannolikt vara slutet på den politik som drivs i Sverige nu och det är så klart något som stör de som sugit ur pengar på det.

Folk är inte dumma, vissa individer är det.

Jag har sagt det förut.
Så går det när man bara anställer sociala akademiker på sådana platser. Det är helt VÄRDELÖST. Ingen av dessa sociala monster har förmågan att gå mot strömmen och fatta svåra beslut.
De mår illa om någon mot all förmodan inte skulle "gilla" dem på facebook.
Vi måste ha blandade personlighetstyper på arbetsplatser. Annars hamnar vi i ett sådant läge där vi sitter nu.
Social kompetens är högprio före kunskap nummer när man anställer. Detta är resultatet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Snälla. Kan vi lägga politiken åt sidan? Det finns ingen anledning att hålla på sådär just nu. Viruset drabbar alla.
Absolut, just saying. Kina ska inte kritisera Sveriges metoder.
Sverige har ännu inga stora problem med viruset och om alla bara tar efter de instruktioner vi fått då komme vi fixa detta. Håll avstånd, stanna hemma vid symtom, håll bra hygien & isolera de i farozonen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Denna skribent säger mer eller mindre hur mina tankegångar också går.
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-14/politik-ar-att-valja-mellan-femhundra-doda-och-en-halv

Valet kan vara mellan 500000 arbetslösa i 6 månader och 500 döda och 1 miljon sterila, och 1 miljon med nersatt leverfunktion.

Ena delen av ekvationen har stor osäkerhet.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag förespråkar inte bunkring, men med tanke på hur uppenbart mycket lögner som kommer från regering, myndigheter så är det förståeligt.

Konstigt, jag upplever att de flesta tycker att de inte säger något. Svårt att komma med många lögner om man är tyst.

Citat:
Att du inte hann bunkra eller förbereda dig är ditt problem, Löfven kanske plingar på dörren med en biff tartar när du behöver äta.

Jag har aldrig tänkt och kommer inte heller att bunkra. Köpte oxfilé, lövbiff, lax och potatis igår till helgens måltider. Noterade då att bunkrarna rensat bland skräpmat och skithuspapper.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Den här tråden har ingen stor trovärdighet tyvärr. Består till stor del av domedagsprofeter och hysteriska kärringar. Få eller inga som backar upp sina vilda påståenden och gissningar med tillförlitliga källor. Föreslår att man läser på Reddit istället, där är det mer balanserat och rationellt.

Tråden var mycket trovärdig tills du kom in och yttrade dig.
Citera
2020-03-14, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Kina kan mycket väl stänga sina gränser..de klarar sig utmärkt på egen hand med de resurser de har i form av energi och arbetskraft..Partiet kan enkelt välja att inte ecportera något alls till väst..De kommer inte gå under för det..Dessutom kan de tillsammans med ryssar och nordvietnameser skapa en egen jandel som helt skulle kunna utesluta västvärlden.. Kina har ju ex eget internet som kontrolleras hårt av myndigheterna.. Hårt censurerat tele och TV nät osv osv..Trafiken på nätet filtreras och censureras i realtid.. mycket lite läcker ut..vissa saker kommer aldrig ut..

De kan utrota en hel miljonstad utan att väst skulle konna göra något åt det.. Vi kan bara se på via våra satelliter.

Kina är ett väldigt speciellt land där inge trodde på att ett parti skulle kunna sköta och isolera den "fria" ekonomin som väst ville införa i landet..

Tveksamt då de länge dammsugit den Europiska marknaden på fläskkött efter de haft svininfluensa som förstört stor del av deras svin-uppfödning, detta har fått dem och luckra upp sina annars hårda importregler för annat kött så så de köper även stora volymer nöt- och kycklingkött.
Så min fundering är hur självförsörjande är dem med livsmedel.
Citera
2020-03-14, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
När ska man försöka hejda ett virus då? Räcker det med 30 % dödlighet som MERS, eller 50 % som fågelinfluensa? Luftburen rabies?

Om vi som mänsklighet bara tänker låta varje nytt virus härja fritt så är det stor risk att vår historia börjar närma sig slutet.

MERS har en 36% dödlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in