Citat:
Ursprungligen postat av
goosehunter
Problemet är att det tar några år att etablera sig i farmarligan och sedan bli upplockad i nhl. Vill han verkligen slösa sina bästa år på ett sådant projekt? Jag har sett så många spelare göra den resan. Och det har slutat med totalflopp. Ska man göra den chansningen finns två alternativ. Den korta och den långa vägen. Den korta vägen gäller bara för spelare som NHL är ivriga att lägga vantarna på. Den långa vägen för dom som är beredda att lägga några år och göra sig ett namn.
Om Joel testar så ger jag honom alla lyckönskningar och håller tummarna att det går vägen. Att ens ta sig till NHL är att bestiga berg. Att sedan lyckas etablera sig och spela med en jämn, hög nivå. Det är så enormt svårt. Kolla bara Bobrovskij. 2x vezina vinnare. Nu får han inte spelet att stämma och är ojämn till tusen. Lite till på den vägen och han är borta. Att bli en etablerad nhl målvakt är enormt svårt. Många nhl målisar är heta i början, sedan tappar dom fokus och försvinner. Man måste ha ett järnpsyke för att leverera som målvakt på den nivån över tid. Kolla bara Viktor Fasth nhl äventyr. Det började så bra. Snudd på sensation. Sedan gick det snabbt utför.
Jag tror du misstolkar mig.
Jag sa aldrig att han skulle stanna flera år i primärt syfte att kämpa om en plats I NHL. Snarare ge det en säsong kanske.
Jag tänker mer på erfarenheten av att få åka över, att uppleva något nytt är alltid nyttigt.
Att få prova på nytt klimat, nya förhållanden osv.
Hade jag varit toppspelare i SHL så hade jag iallafall gärna åkt över bara för att få känna på det, om chansen dök upp.
Spelar liksom ingen roll om det är oglamoröst att spela i AHL, själva erfarenheten av hela resan är det som betyder något i efterhand.
Att jag tycker han ska åka över handlar inte primärt om att jag tror att han kommer- eller hävdar att han har stor chans att slå sig in i NHL. Det är mer att ha den erfarenheten.
Jag är musiker, och jag vill då inte ligga på min dödsbädd och ångra att jag inte tog chansen att spela på vissa platser i världen, om chansen funnits. Skitsamma om jag skulle slå igenom där eller inte.