2020-03-14, 16:43
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Den bördan ska svenska staten o i förlängningen skattebetalarna ta parallellt.

Det positiva är att Danmark stänger gränsen vilket gör att Tyska skattebetalare får ta notan.

När detta är över så kommer det komma en välbehövlig debatt om vad statens uppgift är o hur hårt arbetande svenskars skattepengar ska användas.

Vi kommer först se kostnaden för sjukpenning att öka.

Men innan det så kommer många företag få stora problem då de tvingas betala ut löner till folk som inte arbetar samtidigt som ekonomin kyls av. O lönsamheten dyker.

Det får två följder.
1. Uppsägningar
2. Konkurser

Som båda kommer träffa statskassan som knytnävsslag.

Då vi redan nu har stora grupper som levt på socialförsäkringssystemet så kan man inte spara eller inskränka på dessa då de som betalat in till försäkringssystemet förväntas få ut något från det.

Vi kan redan nu konstatera att hotell, flyg branschen har drabbats.

Jag gissar också att olika typer av konsultbolag kommer drabbas hårt då deras kunder sätter projekt på Hold.

Även hårt prövade butikskedjor utan utbyggd nätförsäljning kommer snart vara tvungna att slå igen.

Sedan sprider sig oron i ringar ut igenom samhälle o ekonomin. Speciellt när många nu inser att de inte har några reserver.

Hoppas varje dag att XXL ska börja rea ut lite häftigare friluftsgrejor men de håller hårt på högpriserna. Bara gammal lump de säljer ut. Det gick dåligt för kedjar redan innan viruset men nu kanske de klappar igen?
Citera
2020-03-14, 16:56
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Det är därför som detta är så tydligt orkestrerat. Det är ju en självklarhet att de styrande förstår detta. Ändå avstannar samhället över stora delar av världen.

Tror inte detta är orkestrerat. Människan är tyvärr inte smartare än det vi ser nu. Den stora massan är det absolut inte. De KRÄVER handlingar, även om de är kontraproduktiva. De smarta politikerna vet detta. De smarta politikerna vet vad som behövs göras rent generellt i världen (tänker på alla andra problem) men de vet också att de aldrig skulle vinna några val på det. Då är det bättre att ge folk vad de vill ha, även om det är dåligt.

Många politiker ser nu också Corona som ett sätt att flytta fokus på deras egna tillkortakommanden.

// CC
Citera
2020-03-14, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Jag gissar att när vi om något år summerar åtgärder och effekter kommer vi att upptäcka att "operationen lyckades men patienten dog". Med andra ord att de åtgärder vi vidtagit för att bemästra spridningen av viruset visar sig ge större negativa effekter än influensan. Den som lever får se.

Du kan ha rätt för rent ekonomiskt vore det väl en fördel att gamlingar dör i förtid. Men nu handlar ju inte allt om pengar utan att rädda livet på folk och att inte tvinga stackars läkare att bestämma vilka som ska dö och vilka som ska leva.
Ekonomin reser sig igen, döda gör det inte
Citera
2020-03-14, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det blir inte bättre att politiker som Hanif Bali uppmanar alla att stanna hemma. Tydligen gör det ingenting om taxiförare går i konkurs p.g.a att alla ska vara hemma. Dessa rika jävla karriärhoror har sina feta löner oavsett om de är hemma eller inte. De kan aldrig förlora jobbet. Samma sak med Peter Wolodarski. Jävla svin!
Haha, taxiblatte! Själv jobbar jag inom bankvärlden och sitter säkert. Corona är det bästa som har hänt Europa på decennier!
Citera
2020-03-14, 17:23
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Fullt med folk på Jysk, Blomsterlandet, Guldfynd idag. Folk shoppar lyx grejer, konsumtionen verkar ej ta skada vad jag kan se ute i samhället vad gäller fysiska ting. Det är tjänstesektorn som detta virus slår mot.

Det beror på vart man är, har sett vissa köpcenter är helt tomma (som brukar ha mycket folk), medans andra är fulla precis som vanligt.
Citera
2020-03-14, 17:25
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Jag hoppas varje dag att någon familj blir hemlös så jag kan köpa deras hus/lägenhet billigt.

Många hus kommer att vara så överbelånade att det blir billigare för banken att låta dem bo kvar och betala räntan.
Citera
2020-03-14, 17:25
Medlem
Löjligt det här med Corona. Inte en chans att det är viruset i sig som skapat allt kaos. Snarare att man "skyller" på viruset, men skiten hade kommit i vilket fall.
Citera
2020-03-14, 17:31
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Tror inte detta är orkestrerat. Människan är tyvärr inte smartare än det vi ser nu. Den stora massan är det absolut inte. De KRÄVER handlingar, även om de är kontraproduktiva. De smarta politikerna vet detta. De smarta politikerna vet vad som behövs göras rent generellt i världen (tänker på alla andra problem) men de vet också att de aldrig skulle vinna några val på det. Då är det bättre att ge folk vad de vill ha, även om det är dåligt.

Många politiker ser nu också Corona som ett sätt att flytta fokus på deras egna tillkortakommanden.

// CC

Det finns en del faktorer som gör att man inte HELT kan avskriva misstankarna, inte minst lägligheten i det. Men för nu så tror jag som du.

Smarta politiker gör detta till en kampanj. Svenska politiker passar på att tydligt visa sitt medborgarförakt och skämmer vidare ut landet internationellt.
Citera
2020-03-14, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiamanteTagliato
Haha, taxiblatte! Själv jobbar jag inom bankvärlden och sitter säkert. Corona är det bästa som har hänt Europa på decennier!

Bank? Säkert? Hur har bankaktierna klarat sig?
Kretin.
Citera
2020-03-14, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Löjligt det här med Corona. Inte en chans att det är viruset i sig som skapat allt kaos. Snarare att man "skyller" på viruset, men skiten hade kommit i vilket fall.
Exakt min åsikt också. Man tar tillfället i akt och låter skiter träffa fläkten samtidigt som det går att skylla på viruset.

Ha koll på vad sossarna säger. Svensk ekonomi var på väg utför rejält redan innan Corona. Nu kommer man skylla allt på detta virus och att allt var strålande innan dess, fanns inga orosmoln alls. Pöbeln kommer garanterat köpa detta svammel.
Citera
2020-03-14, 18:30
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Trollande pågår.
Detta är bortglömt så snart media hittat mer intressanta stories.

Så Spanien, Norge o Lettland stänger sina gränser för utländska medborgare inom några dygn. Helt utan grund
Citera
2020-03-14, 18:33
Medlem
Finns vinnare i alla situationer, nästan iaf.
Tex Kry osv borde gå fint. Livsmedel och läkemedel. Onlinegrejer.
Ja och när aktiekurser rasar är det köpläge, iaf långsiktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in