2020-03-14, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Dummaste jag har hört i vår konsumeringsvärld..

Varje Svensson har väl minst 1-2 gamla datorer som ligger och skräpar + 4 TV-apparater i hemmet..

lär knappast bli en brist på bilar heller men det kanske svider för Svensson att han måste köra sin nya Volvo i hela 4 år istället för 3
Citera
2020-03-14, 15:56
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flottstek
Fem gå till en pizzaböghak nu när det är som det är

Tack.
Upppiggande med en Enid Blyton-vinkling mitt i allt eländet.
Citera
2020-03-14, 15:57
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddar
6 månader?! Det har väl alltid varit 12 månader?

Det är 12 månader, ja. Tror att det kan ha varit 6 månader för Lääääänge sedan, men det gäller inte idag. 12 Månader gäller för a-kassa!
Citera
2020-03-14, 15:58
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det positiva med corona-viruset och sämre ekonomi är att det ökar Europas motstånd mot migranter, tiggare och flyktingar.

Den bördan ska svenska staten o i förlängningen skattebetalarna ta parallellt.

Det positiva är att Danmark stänger gränsen vilket gör att Tyska skattebetalare får ta notan.

När detta är över så kommer det komma en välbehövlig debatt om vad statens uppgift är o hur hårt arbetande svenskars skattepengar ska användas.

Vi kommer först se kostnaden för sjukpenning att öka.

Men innan det så kommer många företag få stora problem då de tvingas betala ut löner till folk som inte arbetar samtidigt som ekonomin kyls av. O lönsamheten dyker.

Det får två följder.
1. Uppsägningar
2. Konkurser

Som båda kommer träffa statskassan som knytnävsslag.

Då vi redan nu har stora grupper som levt på socialförsäkringssystemet så kan man inte spara eller inskränka på dessa då de som betalat in till försäkringssystemet förväntas få ut något från det.

Vi kan redan nu konstatera att hotell, flyg branschen har drabbats.

Jag gissar också att olika typer av konsultbolag kommer drabbas hårt då deras kunder sätter projekt på Hold.

Även hårt prövade butikskedjor utan utbyggd nätförsäljning kommer snart vara tvungna att slå igen.

Sedan sprider sig oron i ringar ut igenom samhälle o ekonomin. Speciellt när många nu inser att de inte har några reserver.
Citera
2020-03-14, 15:59
Medlem
lifeabroads avatar
Fullt med folk på Jysk, Blomsterlandet, Guldfynd idag. Folk shoppar lyx grejer, konsumtionen verkar ej ta skada vad jag kan se ute i samhället vad gäller fysiska ting. Det är tjänstesektorn som detta virus slår mot.
Citera
2020-03-14, 16:03
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
lär knappast bli en brist på bilar heller men det kanske svider för Svensson att han måste köra sin nya Volvo i hela 4 år istället för 3

Snart så kommer lätt begagnade Volvos, VW, Audi, BMV att bli billiga.
Detta när leasingbilarna hämtas tillbaka o måste säljas på en död lokal som global marknad.
Citera
2020-03-14, 16:09
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Fullt med folk på Jysk, Blomsterlandet, Guldfynd idag. Folk shoppar lyx grejer, konsumtionen verkar ej ta skada vad jag kan se ute i samhället vad gäller fysiska ting. Det är tjänstesektorn som detta virus slår mot.

Förnekelsen är en stark psykologisk kraft.

Majoriteten intalar ju sig själva att solen skiner o allt är ju som vanligt. Vad kan vara farligt? Jag är ju inte i riskgruppen... Risken att smittas är 1 på 10 000....

Det är därför vi har smittspridning i det här landet.

När folk sedan plötsligt inser att sjukvården inte fungerar o folk börjar dö så blir det mer påtagligt. Då får de panik.
Citera
2020-03-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddar
6 månader?! Det har väl alltid varit 12 månader?

6 månader men då är det ju inte full ersättning 12 månader för full om jag minns rätt? har för mig för massa år sedan så fick jag någon tusenlapp när jag varit med någon månad.
Citera
2020-03-14, 16:23
Medlem
Vem orka bry sig om boomers och deras låtsas framtid som egna företagare som bygger på appar, utbilda dig och skaffa ett rigtigt jobb, jävla horunge.
Citera
2020-03-14, 16:23
Medlem
Koyaks avatar
Någon som vet om Bring kommer att fortsätta leverera varor från Sverige till Danmark?, och då menar jag inte medicin, mat eller varor för industri utan kommersiella skitgrejor som inte är livsviktiga.
Citera
2020-03-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jag har självklart hamstrat datorer och bilar. Helt fullt i garagen och på tomten nu.

Citera
2020-03-14, 16:37
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koyak
Någon som vet om Bring kommer att fortsätta leverera varor från Sverige till Danmark?, och då menar jag inte medicin, mat eller varor för industri utan kommersiella skitgrejor som inte är livsviktiga.

Ja varor stoppas inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in