Citat:
Ursprungligen postat av
Revej
Man får ju hoppas elever och lärare reagerar om det dyker upp någon sjukling i skolan.
Har svårt att se att gymnasieelever skulle sitta hemma och uggla, stängs skolor så umgås de ändå, på stan eller hos varandra. Man får betänka att det är väldigt lång tid stängningen rör sig om så ju längre detta kan skjutas upp, desto bättre.
Universitet blir liknande, många bor därtill kollektivt varför karantänen inte blir så kraftfull.
Ja det krävs såklart en massiv information om hur pass viktigt det är att hålla avstånd och liknande, vi vill inte ha samma situation som Italien, där du inte får går ut annat än för inköp av mat och läkemedel.
Citat:
När vi väl tar till det vapnet, att stänga skolor, behövs det samköras med tömning av arbetsplatser.
Vi avvaktar säkerligen en ökning av antalet svårt sjuka och döda, är övertygad att historien kommer visa att Norge och Danmark var för hastiga på avtryckaren, till ingen nytta.
Ja det kommer att behövas samkörning, men det jag föreslår är ett börjar med gymnasium och universitet. Gärna högstadiet också, de är så pass stora att de klarar sig hemma. Distansutbildning är idag väldigt vanligt och skulle kunna göra stor nytta. Det finns dessutom redan rutiner för hur det ska göras på skolor. Det innebär en ganska enkel omställning som kan visa sig ha stor nytta.
Citat:
De få inkomna svenska fallen tycker jag inte motiverar stängning, trots många smittade har vi få allvarligt sjuka, vilket tyder på att vi kanske trots allt inte har exakt samma situation som Italien och Spanien.
Ja en stor del av de som initialt smittades är ju de som varit på skidsemester. Det är inte direkt en representativ del av befolkningen utan de äldre och yngre saknas i den gruppen, i olika hög utsträckning. Dessa är inte de som oroar mig, snarare när nu smittan sprids helt utom kontroll och smittspårning. Det innebär att de som är vår yttersta och enda frontlinje mot smittan har gett upp. Det är verkligt störande. Skulle någon acceptera att politiker och andra skulle stillasittande se på när ekonomin rasar av börskrascher eller att landet skulle invaderas av främmande makt? Nu menar jag inte att det är någon större risk att vi blev invaderade, utan jag menar att vi stillatigande skulle acceptera att de styrande bara gav upp.
Jag skulle vilja säga att vi har exakt samma situation som Italien, med någon veckas fördröjning. Fortfarande visas ingen handlingskraft från de som borde styra upp det hela. Vi såg det här redan för flera veckor sedan, de som borde ha reagerat gjorde det inte. De gör det fortfarande inte och det måste ifrågasättas.
Citat:
Det med hur det smittar är naturligtvis högintressant, som jag förstår det tyder det mesta på att smittorisken är större ju mer symptom som uppvisas, sen finns det vissa saker som talar för att det även kan spridas utan att några symptom, om detta tillhör vanligheterna är det ett stort problem.
Nja man skulle kunna tro det men hur pass sjuka vi blir säger faktiskt inget alls om hur pass vi smittar. De grupper som inte blir så sjuka är farligare som smittspridare då de inte blir sängliggande på samma vis som utsatta grupper. Det verkar inte finnas någon korrelation mellan antal virus i en kropp baserat på vilka symptom den sjuke har. eller hur sjuk den är Det handlar nog mer om hur pass motståndskraftiga vi är.
Jag kan själv tycka att det är oresonligt, men vi reagerar ju väldigt olika, jag själv känner inte att jag har feber innan jag passerar 39 grader. Andra är utslagna vid 38 eller tidigare.