2020-03-14, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingYee
Vad baserar du det på? Sväljer du myten igen för att tegnell sagt det och därefter rapar du och andra upp samma floskel?

Jag råkar bo i dk och det är totalt expertgrundat.
Jag baserar det på er egen Sundhedsstyrelse, specifikt Søren Brostrøm. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opGyRa/danska-folkhalsomyndigheten-politiskt-beslut
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Men lol, det är som en mild influensa för den absoluta majoriteten. Till och med för de flesta äldre. Barn och gravid t ex påverkas ännu mindre av Covid-19 än vanlig säsongsinfluensa har det visat sig. Frågar du på riktigt vad 92% har med saken att göra? Är du seriöst så pantad?

Att få sina lungor punkterade är långt ifrån en vanlig influensa.

Använd hjärnan du med om du nu har någon.
Citera
Medlem
En sak kan vi konstatera, media älskar ju detta. Coronautbrottet är rena julafton för media. De sitter bara och väntar på att en ung person ska dö eller en kändis så det kan blåsa upp det till ofantliga proportioner. Om denna person har bakomliggande sjukdomar som epilepsi, astma eller diabetes kommer de så klart försöka undanhålla detta.
Citera
2020-03-14, 16:47
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ett ganska rimligt antagande. Möjligtvis något snabbare, kanske 3 månader totalt.

Att höjd temperatur ska hjälpa oss är nog inte mycket att hoppas på. Både Italien och Spanien har nu ungefärligt svenskt försommarväder, med ca 20 grader på dagarna och ner mot 5-6 grader på natten.

Då tänker vi lika, sedan vill jag bara passa på att tacka dig så mycket för alla dina vettiga inlägg om coronaviruset 🤗
Citera
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Corona och spanska sjukan – när historien och dess misstag upprepar sig

https://samnytt.se/corona-och-spanska-sjukan-nar-historien-och-dess-misstag-upprepar-sig/
Citera
Medlem
Jag förlitar mig gärna på kompetenta människor inom ämnesområdet, dock inga svenska sådana.

Japanska och sydkoreanska folkhälsomyndigheter skulle jag kunna ha förtroende för eftersom de har bevisat vad de går för.
Citera
Medlem
Skönt att logga in i domedagstråden igen! En konsekvens av att logga in här, är att man alltid blir lite mer orolig än befogat. Och att jag loggar ut rätt fort igen för jag läser något som inte den skarpaste kniven i lådan skriver.

Har tidigare varit inne på att det finns dom som hanterar Corona balanserat, dom som förminskar och dom som förstorar. Denna tråd kan man ju konstatera bestå till till 90 % av förstorare.

Det raljeras om att Sverige suger, att ledningen är mesar och att världen kommer gå åt helvete. Jag kan inte hjälpa att jag undrar vad ert syfte är. Eller är det just det, att ni saknar ett syfte, och i Corona kan finna er ett? Det är inget fel i det, många i dagens samhälle saknar syfte. Men man kan alltid göra sitt bästa, i att finna sig ett syfte som är positivt för sig själv och andra.

Alla är lika mycket värda, för mig får ni gärna finnas och jag vill inte raljera om rätt och fel. Men det ni gör, är att ni skrämmer upp folk i onödan. Det är, hör o häpna, inte den mest attraktiva egenskapen i ett riktigt ”Skiten har träffat fläkten”-scenario. Det påminner om egoism. Alltså där ute i verkligheten. Inte bakom en skärm. I den friska luften. När man behöver samarbeta med andra människor.

Där behövs inte pessimism och egoism. Inte i den utsträckningen som den här tråden levererar. Snarare realism, och gärna optimism.

Jag vet att viruset inte går att stoppa nu, att jag troligtvis kommer bli smittad och om jag får symptom så kommer jag ta mitt ansvar. Sen vet jag också att vi troligtvis går mot en lågkonjunktur i både Sverige och världen. Och? Jag lever, jag bor i ett land utan krig, solen skiner där ute. Försök att spänna av i en allt annat än avspänd omvärld. Det kommer, efter att det blivit sämre, bli bättre. Tiden ni raljerar i denna tråden får ni aldrig igen.
Citera
2020-03-14, 16:48
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Man får ju hoppas elever och lärare reagerar om det dyker upp någon sjukling i skolan.

Har svårt att se att gymnasieelever skulle sitta hemma och uggla, stängs skolor så umgås de ändå, på stan eller hos varandra. Man får betänka att det är väldigt lång tid stängningen rör sig om så ju längre detta kan skjutas upp, desto bättre.

Universitet blir liknande, många bor därtill kollektivt varför karantänen inte blir så kraftfull.

Ja det krävs såklart en massiv information om hur pass viktigt det är att hålla avstånd och liknande, vi vill inte ha samma situation som Italien, där du inte får går ut annat än för inköp av mat och läkemedel.

Citat:
När vi väl tar till det vapnet, att stänga skolor, behövs det samköras med tömning av arbetsplatser.

Vi avvaktar säkerligen en ökning av antalet svårt sjuka och döda, är övertygad att historien kommer visa att Norge och Danmark var för hastiga på avtryckaren, till ingen nytta.

Ja det kommer att behövas samkörning, men det jag föreslår är ett börjar med gymnasium och universitet. Gärna högstadiet också, de är så pass stora att de klarar sig hemma. Distansutbildning är idag väldigt vanligt och skulle kunna göra stor nytta. Det finns dessutom redan rutiner för hur det ska göras på skolor. Det innebär en ganska enkel omställning som kan visa sig ha stor nytta.

Citat:
De få inkomna svenska fallen tycker jag inte motiverar stängning, trots många smittade har vi få allvarligt sjuka, vilket tyder på att vi kanske trots allt inte har exakt samma situation som Italien och Spanien.

Ja en stor del av de som initialt smittades är ju de som varit på skidsemester. Det är inte direkt en representativ del av befolkningen utan de äldre och yngre saknas i den gruppen, i olika hög utsträckning. Dessa är inte de som oroar mig, snarare när nu smittan sprids helt utom kontroll och smittspårning. Det innebär att de som är vår yttersta och enda frontlinje mot smittan har gett upp. Det är verkligt störande. Skulle någon acceptera att politiker och andra skulle stillasittande se på när ekonomin rasar av börskrascher eller att landet skulle invaderas av främmande makt? Nu menar jag inte att det är någon större risk att vi blev invaderade, utan jag menar att vi stillatigande skulle acceptera att de styrande bara gav upp.

Jag skulle vilja säga att vi har exakt samma situation som Italien, med någon veckas fördröjning. Fortfarande visas ingen handlingskraft från de som borde styra upp det hela. Vi såg det här redan för flera veckor sedan, de som borde ha reagerat gjorde det inte. De gör det fortfarande inte och det måste ifrågasättas.

Citat:
Det med hur det smittar är naturligtvis högintressant, som jag förstår det tyder det mesta på att smittorisken är större ju mer symptom som uppvisas, sen finns det vissa saker som talar för att det även kan spridas utan att några symptom, om detta tillhör vanligheterna är det ett stort problem.

Nja man skulle kunna tro det men hur pass sjuka vi blir säger faktiskt inget alls om hur pass vi smittar. De grupper som inte blir så sjuka är farligare som smittspridare då de inte blir sängliggande på samma vis som utsatta grupper. Det verkar inte finnas någon korrelation mellan antal virus i en kropp baserat på vilka symptom den sjuke har. eller hur sjuk den är Det handlar nog mer om hur pass motståndskraftiga vi är.
Jag kan själv tycka att det är oresonligt, men vi reagerar ju väldigt olika, jag själv känner inte att jag har feber innan jag passerar 39 grader. Andra är utslagna vid 38 eller tidigare.
Senast redigerad av Omtanke 2020-03-14 kl. 17:05.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Va faan folk får ju panik o sitter o knepar och knåpar ihop egna siffror på dödlighet utan att fatta att man får falska siffror.

I wuhan tror jag man uppskattar att uppemot 3-4 miljoner redan har smittats inte bara det 90k man testat, så siffrorna på dödlighet är rätt upphaussade just nu.

sen springer man runt som en huvudlös kyckling i full panik och kallar folk som verkligen har koll på siffror och risker för idioter och hoppas det mördas eller dör.... ryck upp dig för faan
Var har du siffran på 3-4 miljoner?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Att få sina lungor punkterade är långt ifrån en vanlig influensa.

Använd hjärnan du med om du nu har någon.

Idiot. Artikeln är gammal, den publicerades när utbrottet knappt nått Europa. De öppnar för fan artikeln med att man inte vet så mycket om Corona. De har ingen jävla aning! Inte ens forskarna vet för fan. Snacka om att vissa här verkligen sitter och letar efter den värsta tänkbara skiten som ger stöd för era maniska domedagstankar. Hysteriska kärringar är vad ni är.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Säg det..

Dock är det intressant att notera att medans resten av världen stänger skolor, gränser, avhyser turister vid gränsen, uppmanar folk att jobba hemma och testar folk så gott det går.., etc, mm, osv.., där hela samhällen och nationer går rent fysiskt ner till "lock-down" !

Är budskapet ifrån (dag ett) Sveriges regering "milt sagt"..annorlunda ???
(o börjar dra internationell kritik på sig)

Det kommer att bli intressanta veckor framöver.., mycket intressanta..

Ja, mycket intressant. Få se hur länge det dröjer innan även svenska myndigheter rättar in sig i ledet. Kanske efter skarpa tillrättavisningar utifrån.
Synd bara att de hinner leka med vår hälsa så länge innan dess.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Att folk ignorerar pandemin är ju för att idioter upprepade gånger säger att det är bara en influensa- vilket det säkert är för majoriteten.
Men nu är vår uppgift att skydda minoriteten och det är jävligt konstigt att inte samma personer som stått och vrålat om hur viktigt det är att minoriteter ska bevaras inte längre verkar vara intresserade av detta.

Ofattbart att så pass många knappt verkar veta om att det går en virussjukdom. Iaf märks det inte på deras beteende.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Japp, Spanien har hanterat det mesta uselt.
Lägg därtill en kultur helt annan än Svensk, eller Nordeuropeisk öht.
Jag är inte förvånad att det får konsekvenser.
Italien liknande på mycket.

Sverige är extremt långt ifrån en karantän
Sverige hanterar det här enligt boken. Exakt.

Personligen är jag rätt lugn med att vi kommer reda ut det här utan större problematik. Vården kommer att sättas på prov, och några, med betoning på några äldre kommer att stryka med. Men i övrigt lär allt gå helt enligt plan.
Eller såklart, vår ekonomi får sig en känga.
Men både banker och regering verkar vara på tårna gällande det.

Enligt plan?
Menar de att det finns en plan?
Har du en källa på det?

På vilket sätt har Spanien hanterat det mesta uselt?
Italien och Spanien hanterade Corona på precis samma sätt som Sverige gör idag - tills sjukhusplatserna inte räckte till längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in