2020-03-14, 16:32
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Nej men vafan håller italienarna på med? Nu förstår man varför det är så många som dör, de ger alltså inte vård till folk över 60. Det är ju folk som är över 60 som behöver hjälp... Många under 60 klarar ju sig utan vård?

Folkmord.

Är ju det dom inte gör. Dom väljer bort 60+ för att använda maskinerna på yngre.
Citera
2020-03-14, 16:33
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Peru Chile och Afrika, vad händer där med Corona?

Sydamerika har klarat sig ganska bra hittills. Fanns väl lite i Brasilien.
Afrika har ännu rätt lite. Hörde igår att bl.a. Kenya stängt nästan allt p.g.a. ett (1) fall. Så de försöker hejda smittan. Samma i några andra afrikanska länder.

Citat:
Ursprungligen postat av Katten37
Det var så lite så, ska själv bunkra upp imorgon. Allt detta gör mig lite mer orolig än innan. Usch vill bara att att detta elände tar stopp.

Jo, det är inte alls kul det här. Jag skulle gärna vilja ha tillbaka mitt gamla liv.
Citera
Medlem
BigDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Självfallet! Unga prioriteras alltid först.
Vår statsminister och flera andra inkompetenta makthavare är trots allt rätt så gamla. Vågar man hoppas på att dessa prioriteras bort till förmån för yngre personer om det skulle bli platsbrist på IVA?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bada-smittades-av-corona-i-dag-ar-en-av-dem-dod/

29 år gammal och död!

viruset dödar även yngre människor.

Suck, sådana som du gnäller säker på medias krigsrubriker i vardagen och sedan gör du precis samma sak själv. Utropstecken och allt. Patetiskt. Media älskar att lyfta fram sådana här exempel. De får det dessutom att låta så oerhört mycket större än vad det är. Ja, unga människor dör även de av helt vanliga infektioner. Även influensa. Hjärtmuskelinflammation dödar massor av unga. Även blodförgiftning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Det gick snabbt i Spanien, Torsdags Igulada i karantän. Fredag skolorna stängs. I natt, Allt utom matbutiker och apotek stängs. Måndag utegångsföbud,

Japp, Spanien har hanterat det mesta uselt.
Lägg därtill en kultur helt annan än Svensk, eller Nordeuropeisk öht.
Jag är inte förvånad att det får konsekvenser.
Italien liknande på mycket.

Sverige är extremt långt ifrån en karantän
Sverige hanterar det här enligt boken. Exakt.

Personligen är jag rätt lugn med att vi kommer reda ut det här utan större problematik. Vården kommer att sättas på prov, och några, med betoning på några äldre kommer att stryka med. Men i övrigt lär allt gå helt enligt plan.
Eller såklart, vår ekonomi får sig en känga.
Men både banker och regering verkar vara på tårna gällande det.
Citera
2020-03-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Känns som att det där med resande är rätt avlägset. Själv har jag begränsat mina rörelser i samhället en hel del. Jag tror det är klokt.
Enig med deg. Mange nordmenn kommer nok til å unngå å reise pga UDs frarådning. Jeg tror ikke at mange nordmenn kommer til å dra på grensehandel i Sverige i tiden fremover.

Citat:
Utenriksdepartementet fraråder reiser til alle land. Fraråder alle reiser til utlandet som ikke er strengt nødvendige i en måned.
Årsaken til reiserådet er todelt:
Det er et bidrag til den internasjonale dugnaden for å stoppe smitten.
Nordmenn kan få problemer med å komme seg hjem igjen om de reiser til utlandet.
https://www.nrk.no/norge/utenriksdepartementet-frarader-reiser-til-alle-land-1.14944127
Senast redigerad av POlROT 2020-03-14 kl. 16:36.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten37
Det var så lite så, ska själv bunkra upp imorgon. Allt detta gör mig lite mer orolig än innan. Usch vill bara att att detta elände tar stopp.

Själv räknar jag med 4 månader, 2 månader upp i smittade och sedan når vi toppen och sedan 2 månader av fallande antal smittade. Men det är bara vad jag tror...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Det är ingen som tvingar dig till att vara en del av den här tråden. Ditt försök till att skylla det här på "sverigevänner" är på en verkligt låg nivå. Ni andra har inte sett något komma förens ni får det i ansiktet och då på sin höjd säga, "vi har varit naiva, vi såg det inte komma".
Er oförmåga att ta itu med besvärliga situationer kan däremot anses vara orsak till det extra lidande som vi eventuellt kan komma att drabbas av.

Det är ju enklast att skylla på "sverigevänner", när det är ens val som gjort att sverige inte lagt ett jäkla öre på förberedelser inför kris på det egna folket.

dags att ta in arbetskraftsreserven med alla högutbildade läkare och visa vad man faktiskt lagt pengarna på men i stället skyller man det på oppositionen som inte varit delaktiga ett dugg annat än påpekat och ifrågasatt det kopiösa slöseriet med skattemedel som gjorts.
Citera
2020-03-14, 16:35
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppSmurf
Man märker en tydligen skillnad i oro mellan olika kulturer. Jag bor i en förort där det bor en del invandrare och här är knappt den lokala butiken (netto) berörd av corona. Hyllorna är välfyllda och det är nära på ingen hamstring av varor.

Idag besökta jag Ica kvantum inåt stan där mestadels svenskar handlar och där ekade frysdisken tom på flera ställen och även många hyllor va tomma. ÖoB som låg en bit bort va inte ens värt att gå in på för köerna av groteska.

Köbildningen va som vanligt och folk verkade inte vara besvärade av att stå nära varandra. Som en helt vanlig dag fast mer välfyllda vagnar.

Har märkt desamma (bor i ett invandrartätområde i Göteborg), jag undrar hur det kommer sig. Gött ändå att få tillgång till toalettpapper.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Hur många människor får intensivvård i Stockholm normalt? Är två många? Och om det är gamla människor kan det tänkas att de varit där ändå pga något annat?
De har 90 platser så mer än en procent beläggs just nu av coronasmittade personer.
https://omni.se/lakare-varden-skulle-inte-klara-ett-stort-utbrott/a/504MeK

Det finns kanske fler platser rent fysiskt, men förmågan att bemanna saknas. Främst råder det brist på IVA-ssk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Dödlighet bland yngre låg på 0.2% senast jag tittade, inte helt obetydligt utan samma nivå som högriskgrupper under vanlig influensa.

Nej precis, det är något värre än influensa även för yngre. Men det är ändå väldigt ovanligt att någon under 40 dör i covid-19 än så länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
En gammal jobbarkompis ringde, han hade noll koll på läget om Coronaviruset.
Han är 65 år, har astma och högt blodtryck, han åker och simmar och basta 3 ggr i veckan.
Han tyckte det var konstigt att det var så lite folk på badhuset och thairestaurangen i simhallen var stängd.

Efter jag läxat upp honom lovade han att hålla sig hemma 2-3 veckor för att se vad som hänt.😷😷😷😷😷

Noll koll?
Han tittar inte på tv, läser inte en tidning eller lyssnar aldrig på radio?
Ingen av ovan alltså.
Märklig farbror.

Så nu när du berättat om ”läget” sätter han sig hemma i någon sorts karantän efter att ha besökt simhallen?

Jodå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in