2020-03-14, 16:40
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Worldometers statistik visar att 92% av alla Coronafall hittills är "in mild condition". Den där artikeln låter mer som något från en ding ding värld. Så här börjar artikeln du länkar till som publicerades den 18 februari "Much remains unknown about the novel coronavirus". De har ingen jävla aning m.a.o.

Svaret var till en snubbe som påstod att det var som en mild influensa, vilket denna artikel och alla läkare i hela världen håller med om att det inte är.

Vad är det du egentligen besvarar?

Vad har 92% med saken att göra överhuvudtaget?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Tror ni att det kommer bli likt Italien här I Sverige eller ännu värre och när tror ni skiten verkligen träffar fläkten verkar som att samhället rullar på som vanligt finns många på stan, uteserveringar osv

Säg det..

Dock är det intressant att notera att medans resten av världen stänger skolor, gränser, avhyser turister vid gränsen, uppmanar folk att jobba hemma och testar folk så gott det går.., etc, mm, osv.., där hela samhällen och nationer går rent fysiskt ner till "lock-down" !

Är budskapet ifrån (dag ett) Sveriges regering "milt sagt"..annorlunda ???
(o börjar dra internationell kritik på sig)

Det kommer att bli intressanta veckor framöver.., mycket intressanta..
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
såg att Tegnells kompis i Danmark på motsvarande FHM,kritiserade regeringens beslut att stänga gränserna.
Ja, det är skillnaden. I Sverige ser lagstiftningen ut så att myndigheter har en väldigt stor makt. Därför styr FHM/Tegnell i hög grad regeringens agerande. Regeringen väntade på klartecken från FHM/Tegnell innan den förbjöd sammankomster på mer än 500 personer.

Dansk lagstiftning ger utrymme för ett större politiskt ansvarstagande - och kanske finns där också en politisk vilja att ta ansvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Yes. Sen verkar väl corona vara värre även för unga än en vanlig influensa så visst ska man inte bara skita i det. Främst ska man ju som ung och relativt kry ta sitt ansvar gentemot de som inte skulle må så bra av corona.

Jag säger inte att du har fel där, men jag är faktiskt inte övertygad om att Corona ens är farligare än vanlig influensa för yngre personer. Verkar faktiskt nästan vara tvärtom. Barn, t ex har ju konstaterats påverkas mindre av Corona än säsongsinfluensan. Med det sagt så vill man ju till varje pris undvika Corona då det kan sprida sig vidare, samt eftersom man inte vet än vilka de långsiktiga effekterna kan bli. Knepigt dock eftersom en stor andel kan "behöva" smittas om vi någon gång ska uppnå immunitet i samhället. Lär dröja innan vaccin kommer.
Citera
2020-03-14, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Trodde det var allmänt känt att vi saknade den kontrollen över våra gränser. Men ok, om vi säger att militären hjälpt till att kolla varenda passagerare inkomna från båt, buss tåg och bil, hur vet du då vilka som kommit från coronaområden? När vi knappt visste vilka dessa områden var då.

Alltså måste alla sättas i karantän, som inte kan bevisa att de kommer från andra platser.

Var skulle alla dessa människor placeras?

Tycker det nu inträffade visar nödvändigheten av att vårt land skapar sig gränskontroller som är värda det namnet. Varför ska virus och kriminella få åka in och ut utan att besväras? Hade Sverige haft en skyddsvakt så hade man fångat upp människor som kom från coronaområden och satt dem i karantän. Men det verkar ju som om regering och myndigheter gått på hälarna som vanligt, dvs inte brytt sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
Läs mina tidigare inlägg innan du svarar på måfå.

Sluta försök plocka politiska poäng åt SD, tramsa med inlägg som det jag kommenterade, där han på allvar beskrev en postapokalyptisk Hollywood film.

Då slipper folk ignorera pandemin bara för att slippa ert skitsnack.

Då kommer dom se vad det faktiskt rör sig om, som är långt ifrån vad nuvarande beslutsfattare hävdar.
Och då blir det mycket svårare för clowner som Anders Tegnell och övriga att fortsätta med idiotin.

Ni är skyldiga oss andra det. Backa och låt folk ta reda på fakta utan att dra in er politik. Det borde Tegnell och beslutsfattare också göra. Allt har blivit som det har blivit därför att dom har tagit sina beslut baserat på politik.

Att folk ignorerar pandemin är ju för att idioter upprepade gånger säger att det är bara en influensa- vilket det säkert är för majoriteten.
Men nu är vår uppgift att skydda minoriteten och det är jävligt konstigt att inte samma personer som stått och vrålat om hur viktigt det är att minoriteter ska bevaras inte längre verkar vara intresserade av detta.
Citera
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Hela den svenska strategin med ej skolstängning mm bygger ju på idén att populationen ska få viss immunitet efter att många gått igenom viruset.
Låter kontroversiellt. Källa på det?
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
I Norge är det nu bekräftat att de har fått ett nytt dödsfall.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Är normalt sett inte så väldigt orolig av mig, men nu börjar jag få riktigt ont i magen.
Det enda som skulle bita på det just nu, är att våra politiker/myndigheter tar i med hårdhandskarna.
Fan vad skönt det skulle vara om alla fick order om att hålla sig inne..

Vad är det du är så oerhört orolig för?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Nej Elitidrottare klarar inte av viruset. Säger sig själv iofs då nivån är långt i från hälsosam längre. Har väll mer att göra med att man fortsätter att träna med ett virus i kroppen eller att man inte tar sig tiden att bli frisk. Så hoppas de ställer in all tävlingsidrott nu. Kör de på som vanligt kommer vi se dödsfall bland idrottarna. Lika dant med sjukvårdspersonal. Samhället måste ställa upp och hjälpa de nu så de inte blir extra stressade. Vi vill inte ha döda läkare som i kina för att de jobbar i hjäl sig bokstavligen.

Det finns idrottare som har dött av viruset både i Italien och i Kina.
Citera
2020-03-14, 16:42
Medlem
Själv har jag legat i konstig förkylning/influensa i förra veckan. Febern som gav med sig först efter sex dagar. Kunde försvinna under dagen för att sedan pendla upp till 38C på kvällen. Hostan var rejäl i tre dagar, och jag fick värk i bröstet när jag hostade. Nu är febern borta och det är kvar lite hosta, även ansträngt i halsen. 1177 var det svårt att komma fram till men när jag väl gjorde det så testades jag inte, de sade att jag fick återkomma om det skulle bli värre
Citera
2020-03-14, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Panik är nog ett överord i detta fallet!

Snarare är det en sund självbevarelsedrift.

Vi har så länge förlitat oss på våra myndigheter och höga herrar och nu när dom med vett och vilje försöker leda oss över stupet, så är det hög tid att ta ansvaret för sitt och de näras bästa.

Logiskt och proaktivt handlande...

Va faan folk får ju panik o sitter o knepar och knåpar ihop egna siffror på dödlighet utan att fatta att man får falska siffror.

I wuhan tror jag man uppskattar att uppemot 3-4 miljoner redan har smittats inte bara det 90k man testat, så siffrorna på dödlighet är rätt upphaussade just nu.

sen springer man runt som en huvudlös kyckling i full panik och kallar folk som verkligen har koll på siffror och risker för idioter och hoppas det mördas eller dör.... ryck upp dig för faan
Senast redigerad av painkiler 2020-03-14 kl. 16:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in