2020-03-14, 15:50
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Ännu mer skitsnack. Om du ska dra till med så "säkra" fakta då får du också bidra med en källa från WHO. Och nej, vi är inte intresserade av dina värdelösa googlingar i jakten på hittepåfakta.
Hörru du jag sitter med mobilen.

Du får vara hur full med förnekelse du än vill vara, inte mitt problem.
1) Who har ALDRIG sagt att barn inte sprider viruset vidare.
2) blir man immun mot virus? Kolla upp det.
Citera
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Kanske kommer det nåt gott ur detta. Det känns ibland som att världen snurrat allt snabbare, konsumtion och priser och transporter har ökat utom all kontroll. Alla är belånade över taket, och det konsumeras hysteriskt. Bostadspriserna går i taket, och börskurserna har rusat galet innan krisen. Folk reser och köper nya bilar och bostäder i allt snabbare takt. En recession på 1-2 år kommer göra att allting lugnas ned, och världen kan få en omstart.
Vi skulle behöva komma ned på den nivån som rådde runt 1960, då var världen en mycket sundare plats.
Har varit väldigt sugen på en reboot väldigt längre. Folk behöver fatta hur bra vi har det i här landet. Folk i världen måste börja fatta vad som är viktigt och inte. Folk måste börja bli lite jävla snälla mot varann.
Det är sånt här som förhoppningsvis får folk att uppskatta småsaker här och var. Istället för att gnälla om småsaker.

I övrigt bryr jag mig inte om viruset. Givetvis tar jag mitt ansvar gällande hygien osv. Men inte fan köper jag 19 balar med toapapper och torrvaror i tonvis. Det är fjantigt. Folk vill att det ska vara en domedag som i filmerna känns det som.
Det enda det slår mot för egen del är ekonomin och mitt jobb. Jobbar i en bransch som är särskilt utsatt pga färre kunder.
Detta tack vare domedagsrubriker i media och rädda folk på internet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Om nu denna virustyp var okänd för vetenskapen, hur kan du kläcka ur dig att ingen har blivit utsatt för den tidigare? 2019-nCoV är ett förkylningsvirus som är TOTALT OMÖJLIGT att särskilja från övriga fem virustyper som orsakar sk. "förkylning". Det är därför triagen tar så himla lång tid! Det kan finnas miljontals människor i världen som har nedärvt genom av detta virus sedan tusen år tillbaka. Vetenskapen vet som sagt inte.

När vi upptäckte de två äldsta typerna av Coronavidae på 40-50-talet hade dessa virus varit i vårt omlopp i tusentals år.

Precis, finns detaljerad info på wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus
Citera
2020-03-14, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Att du ens nämner svininfluensa när Corona endast funnits i Sverige i ett par veckor är pinsamt och jag tänker inte diskutera med dig. Räkna in den % ökningen under 1 år dagligen istället så får vi se var du slutar dag 365.

Så klart du inte kommer, du har enbart en agenda. Panik!!!! Om 365 dagar lär du inse att jorden inte gick under denna gången heller
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jävla tramsigt detta är.

Svininfluensan tog kål på 550 000 människor.

Coronas dödlighet än så länge är 5000. Dvs 1% av svininfluensan.

2 Döda i Sverige. Typ 2000 dör av "vanlig" influensa varje år.

Hade svininfluensan inträffat 2020 hade galenskapen varit ännu högre. Sociala medier och globalisering skapar masshysteri.
Vet inte var du hittat uppgiften 550 000 personer. Jag har läst strax under 300 000. I vilket fall så varade det utbrottet i nästan 1,5 år och dödligheten var lägre än vad siffrorna indikerar för COVID-19. Med andra ord jämför du äpplen och päron.

Vad gäller influensa har 65 personer dött i Sverige i år. Vid influensa drabbas cirka 10 procent av befolkningen då övriga inte kommer i kontakt med smittan, bär på viss immunitet eller har vaccinerat sig - så inte heller här är din jämförelse helt korrekt.

Du får vänta ett år och se om din jämförelse fortfarande håller.
Senast redigerad av Tinuviel 2020-03-14 kl. 15:56.
Citera
Medlem
Vidare från frågetråden på AB
”Hej! Kan man resa till grancanaria? Det tillhör ju Spanien. Tillämpas karantänen även där tror ni? Uppskattar svar”

Jag får hjärnblödning av att läsa sådant
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Du tycker att det låter rimligt att Stockholm får fler smittade än Kina?

Om du menar per capita, ja, det är väl ganska uppenbart att vi kommer få, då vi är helt handlingsförlamade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Måste säga att Spanien har skött detta jävligt bra, man har satt in väktare för att stoppa överdriven hamstring. Från Måndag är det utegångsförbud om man inte skall till jobbet, banken eller handla. Annas böter ca 600 000 sek

Med tanke på antalet döda så här långt är Spanien en katastrof. För alla som haft med spanska myndigheter att göra så är det inte så konstigt. Det behövs jurister för att fylla i en blankett för registrering av bil...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Jag bor ute på glesbygden och här skrattar folk åt corona-hysterin. Ingen pratar ens om detta. Här flyter livet på för människorna precis som vilken dag som helst.

Det börjar bli parodi. När jag var i mataffären nyss var det skithuspapper, konserver (uppåt 20/man) i mängder i varenda kundvagn och så en liten blatteunge längst uppe på matberget.

Febernedsättande slut på apoteken.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Fast det där stämmer inte.

Så inbilla dig vad du vill..

Anledning till varför de inte testar längre är pga för lite testkit och så kommer ni med påståendet att det finns hur mycket resurser som helst?

EXTRA-personal kallas in samtidigt påstår ni att det är hur lungt som helst.
Ni kommer inte kunna inbilla er mer när chefen sparkar er och ni hamnar på gatan.

Nu vände du dig till fel person. Jag har fått ett svar en annan i tråden och har tackat honom för det och önskat honom och alla hans kollegor det bästa...
Citera
2020-03-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jag bor i ett boende för psykiskt sjuka och vi får inte ta in vänner eller anhöriga i våra lägenheter. Inte ens gode män eller förvaltare får komma in. Däremot får vi gå ut. Paniken på min ort verkar inte speciellt stor än. Affären har fortfarande gott sortiment av det mesta även toapappaper haha trots att det är en liten närlivsbutik

Det samma gäller Kriminalvården. De säger helt stop till alla besök utom polis och möjligen advokater(?). Egna inställelser förbjuds också. Även om jag tror det sista faktiskt bryter mot regelverket. Men det blir varmare (Vår och sommar), då vill inte de dömda sitta av sina straff.

Jag pratade med en butikschef till en mindre Konsumbutik. Han sa till mig att mindre orter med bara en butik ligger högt upp på listan att få leveranser centralt.
Citera
2020-03-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Svenska myndigheter.

"som en vanlig influensa"

https://www.tv4play.se/program/efter-fem/12532591?utm_medium=social&utm_source=facebook.com &utm_campaign=efterfem&utm_content=12-corona-expert&linkId=84201848&fbclid=IwAR3CICahMt3d-dQWYXem47p0jqgB4NnzOrv_4KjlVBh-VBjqhEBAeFNrS30

"Som en vanlig influensa för unga och friska". Kan du påvisa motsatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in