2020-03-14, 15:52
Medlem
Oavsett om man är alarmist eller förnekare så är det väl lite märkligt att när det rapporteras om dödsfall så är det gamlingar eller sjuka som har dött.

Utom i Kina? Där dör vårdpersonal (som ser unga ut och borde vara relativt friska) som har jobbat med smittade.

Eller har unga och pigga dött i andra länder med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malmi
Så klart du inte kommer, du har enbart en agenda. Panik!!!! Om 365 dagar lär du inse att jorden inte gick under denna gången heller

Igen som påstår att jorden går under. Men du verkar inte förstå samhälsoeffekter och samhällsekonomiska effekter.

Vi får se hur kaxig du är när du fått sparken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hörru du jag sitter med mobilen.

Du får vara hur full med förnekelse du än vill vara, inte mitt problem.
1) Who har ALDRIG sagt att barn inte sprider viruset vidare.
2) blir man immun mot virus? Kolla upp det.

Det är ingen ursäkt att du sitter med mobilen. Om DU påstår saker och drar hittepåfakta ur arslet och med säkerhet konstaterar att man inte blir immun mot Corona då får DU minsann påvisa säkra källor som styrker detta. Sådana säkra källor finns inte. Du är bara ännu en hysterisk kärring i denna tråd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gatyftf
Spanien sätter landet i karantän. Har på riktigt en polare som tills idag då (ehm, ja) på riktigt trodde han skulle kunna åka på semester till Barcelona den 24:e mars. Redan i februari sa vi andra "alltså... ska du verkligen åka?" och han har sagt ta det lugnt, det är ingen fara i Spanien. Senast igår var han helt inställd på att åka

När kommer svenska städer sättas i karantän tror ni?
Vet ej, frågan är om det blir av. Om alla följer riktlinjerna och är hemma när man känner sig sjuk så kan vi rida ut detta. Viruset kommer komma tbx. Därför inte lönt att stänga ner vårat samhälle. Det vi ska göra är att skydda riskgrupper. De får hålla sig hemma medans de starka & friska i omgångar får dra Sverige framåt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Du tycker dig kunna tolka data antar jag, du använder de parametrar du har tillgängliga men har inte förståelsen att se det ur ett bredare perspektiv. Du har inte kapacitet till större förståelse och för att "vinna" en diskussion så drämmer du till med "arbetslösa, misogyna incels som skyller sina tillkortakommanden på invandringen".
Du kan inte argumentera för du har inte kapacitet eller förmåga till vettiga svar.

Jag kan fortsätta att stöta och blöta den här frågan med dig på ett resonabelt vis men då har jag som krav på att du skippar invektiven https://sv.wikipedia.org/wiki/Skällsord

Det går att debattera för och nackdelar med att stänga eller ha öppet på skolorna, vill du bli tagen på allvar får du återkomma med vettiga argument.
Invektiv? Det är mest ett mönster jag reagerat på, vill man känna sig träffad är det upp till var och en.

Jag är klart villig att ändra min ståndpunkt, så upplys mig gärna om de parametrarna som du har tillgängliga och nuvarande data saknar, samt ”ett bredare perspektiv”?

Som sagt, i nuläget talar datan för att friska barn, unga och vuxna överlever till 99,9%. Riskgrupperna har betydligt, betydligt sämre odds, och dessa vill vissa ha bland smittade barn och barnbarn istället för skyddade bakom lås och bom i sjukhem, vårdhem och ålderdomshem med hårda restriktioner.

I samma stund som datan ändras så ändrar jag mig.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Det börjar bli parodi. När jag var i mataffären nyss var det skithuspapper, konserver (uppåt 20/man) i mängder i varenda kundvagn och så en liten blatteunge längst uppe på matberget.

Febernedsättande slut på apoteken.

Var i landet såg du detta?
Citera
2020-03-14, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Jag bor ute på glesbygden och här skrattar folk åt corona-hysterin. Ingen pratar ens om detta. Här flyter livet på för människorna precis som vilken dag som helst.

Snyggt att skratta åt tusentals döda europeiska vänner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Du förstår väl att hade vi stängt gränserna HELT, ibörjan så hade vi möjligen knappt haft något fall alls?

Och vad är relevansen? Vi pratade om igår. Inte 25:e januari.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Precis.
Först tjatade regeringen i presskonferensen hur väl förberedda de är.
Nästa gång säger Löfven att det finns obegränsat med pengar för att bekämpa smittspridningen.
Undra vad han säger nästa gång?

Magda säger ju det varje gång. Ladorna är fulla.
Citera
2020-03-14, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det är ju bara ett önsketänkande. Hela mänsklighetens levnad har från första början handlat om utveckling och dynamik. Det finns inbyggt i människans väsen att agera på det sättet och så kommer det att fortsätta.

Om man däremot tittar i ett något mindre perspektiv och ser på den svagaste länken i hela denna kedja, nämligen sjukvården. Varför har vi inte en sjukvård som har resurser och varför har vi en sjukvård som är helt olika från region till region?

Ett problem som jag se är att regionerna (tidigare landstingen) har så många andra uppdrag som de ska fördela pengarna till. det bygger på administrativa kostnader i exponentiell mening och då räcker inte pengarna till. de går till annat än till sjukvård.

Separera sjukvården från regionerna. Lägg ner regionerna och låt länsstyrelserna ta över ansvaret för det som inte är sjukvård. Sjukvården bör ha staten som huvudman, vilket inte betyder att det inte skulle kunna vara andra utförare. Dessa ska då, om man väljer det, svara upp gentemot huvudmannen på ett sätt som säkrar sjukvården. Men framför allt avsett pengar direkt till sjukvården, inte indirekt.

Nämen är du tillbaka! Ska du fortfarande skriva det där mejlet till Björn Olsen om hans predicerade katastrofscenario?
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Med tanke på antalet döda så här långt är Spanien en katastrof. För alla som haft med spanska myndigheter att göra så är det inte så konstigt. Det behövs jurister för att fylla i en blankett för registrering av bil...

På vilket sätt menar du att Spaniens agerande har varit klandervärt i detta fallet? Det har skötts mycket bättre än Sverige. Skillnaden är att svensk media inte ha raporterat om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Du tycker att det låter rimligt att Stockholm får fler smittade än Kina?
Absolut ingen omöjlighet. Till skillnad från Kina svetsar vi inte in folk i lägenheter eller skickar ut beväpnade patruller på gatorna för att "motivera" folk att stanna hemma. Kina har gjort vad de anser är nödvändigt för att stoppa en sjukdom där R0 ligger en bit över 3 - i Sverige kan det tyvärr gå desto fortare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in