Citat:
Ursprungligen postat av
OroligLantis
Jag tror inte att hon var rädd eller styrd av honom (även om hon såklart kommer hävda det nu när han är död).
Att hela tiden framställa kvinnor som svaga offer som gör som de blir tillsagda av elaka män, är att förringa den ondska som vissa kvinnor besitter.
Jag tror inte, och har hittills inte sett någon som tyder på, att även R är ett offer i detta.
Och även om vi ponerar att hon var ett offer, så är en mors främsta jobb att skydda sina barn från fara - även om faran är deras egen far.
Rebecka hade flera chanser att rädda barnen. När de blev omhändertagna så kunde hon bara låtit det vara. Om hon var en kärleksfull, ”ren o städad” mor så borde hon förstått att barnen hade det bättre i fosterfamilj.
.
Detta är så jäkla sant. Kvinnor i allmänhet framställs så ofta som försvarslösa offer. Vad är det för jämställdhet? Om 50% av befolkning i valda lägen plötsligt slipper ta sitt ansvar.
Missbrukarkvinnor utmålas alltid som offer. Fast många kvinnor med beroendeproblematik i själva verket ofta har ganska mycket skinn på näsan och förmåga att ryta ifrån. Att missbrukar ofta har en väl utvecklad manupelativ förmåga gäller båda könen. Men kvinnor är som oftare stråt vassare på att manipulera sin omgivning.
Jag tror att i parets relation var det pappan som egentligen var den känsligaste. Jag tycker att hotfulla och aggressiva personer ofta är ganska känsliga när man kommer så nära så man ser det verkliga jaget. Jag tror ju som jag skrivet tidigare att han dog av sorg. Det var för lång tid i häktet för att det skulle vara abstinens, jag tror inte att han lyckats samla på sig medicin till en överdos och jag tror inte att han fick hjälp av en häktes vakt. Jag tror att hjärtat brast på honom när insikten om vad som hänt slog honom.
Jag tycker däremot att de uttalande mamman man såg från i samband med att man klubbade LVUet på pojkarna under tiden han satt häktad tyder på både insiktslöshet och oberördhet.
Sen kan man ju oxå fundera på hur mycket offer man får vara. Vissa saker måste man väll göra även om man är rädd. Tillexempel lämna den man som drogar enns barn.