2020-03-14, 09:38
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypadetta
Till folk som sitter och säger att biologiska föräldrar har rätt till sina barn oavsett så är ju det rent skitsnack. Jag har haft ett liv fullt av problem med missbrukande föräldrar, fosterhem etc. Jag önskar soc gjort mer, jag fick trots anmälan om misshandel återvända hem till mina bioföräldrar som fortfarande missbrukade (än idag) och misshandel och annan misär fortsatte.

Läkare påpekade kraftig undervikt, orosanmälningar från alla håll men soc satte mig där ändå. Har man en gång blivit av med sitt barn är det av god anledning i de flesta fall, absolut finns det undantag men att sitta och säga bioföräldrar är bäst i jämförelse med fosterhem är rent bullan snack.

Har haft både bra och dåliga familjehem men alltid blev jag skickad tillbaka till mina bio trots att anmälningar som sagt fortsatte.

För övrigt tycker jag denna tråd spårat ur fullständigt vad gäller fosterhem och vad de tjänar, om soc är bra eller inte, finns det inte en tråd för detta ? Jag menar så man kan lämna denna tråd ägnad åt lilla hjärtat.

Nu skrev jag själv om soc och fosterhem etc men det för att försöka få fram min mening, kanske låter dubbelmoralaktigt (om det är så det stavas) men men som alltid rätta mig om jag har fel

Tråkigt att höra och för oss som är kritiska till hur socialtjänsten fungerar så blir ditt vittnesmål ytterligare bevis på hur dysfunktionellt de jobbar. Även lagstiftningen måste ändras men inte på det sätt som diskuteras nu. De biologiska banden är otroligt viktiga och att negligera dessa skapar svåra trauman för de barn som separeras från sina föräldrar som är de man har hela livet.
Citera
2020-03-14, 09:39
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss.G
Jag har en konstruktiv fråga som gäller soc. Om det nu var så att soc förlorade i kammarrätten så måste ju flickan tillbaka. Men det blir ju alltid katastrof igen med missbrukare och det vet ju soc, är det inte så att de kan ta henne igen ganska snabbt på lvu?

Helt korrekt. Soc tjänsten är det som felat i hanteringen här.
Citera
2020-03-14, 09:40
Medlem
23-aringens avatar
Mycket väntat att mamman skulle bli frisläppt från häktet. Nu sitter inte jag på någon mer information än vad ni gör men när hennes man dött så finns det ju ingen solklar kollusionsfara. Att det finns flera vittnen att höra är bara en skenförklaring från åklagaren, de har haft god tid på sig att inhämta de viktigaste vittnesuppgifterna redan.
I andra mål har dessutom Anna Lander uppget att det finns massvis med vittnen i målet för att sedan inte åberopa ett enda vittne när åtalet väl är väckt. Det ger inte något seriöst intryck av en åklagare, särskilt inte när vittnena hörs under ed.

Jag har inga åsikter om någons skuld men jag tycker det är bra att tingsrätten uppenbarligen inte bara lyssnar blint på åklagaren. Det var ganska självklart att åklagaren också insåg att det skulle bli på detta sättet eftersom de försökte häkta henne för mord förra gången utan framgång. Åklagaren måste trots allt visa tingsrätten att utredningen går framåt och att man aktivt arbetar med utredningen. Utöver detta ska kollusionsfaran också motiveras.
Nu när pappan är död lär det dessutom vara väldigt svårt för åklagaren att visa att det är just mamman som eventuellt begått något brott. Om det inte finns stark bevisning som pekar på just henne så kan det lika gärna varit pappan som begått ett eventuellt brott. Då kan hon inte dömas.
Senast redigerad av 23-aringen 2020-03-14 kl. 10:18.
Citera
2020-03-14, 09:45
Medlem
Hur vi än vrider och vänder på detta så är det i slutändan inblandade myndigheter och advokater som har för lite erfarenhet angående missbruk och missbrukare. Hur en kvinna med fetanylplåster får tillbaka vårdnaden utan att uppvisa drogtester är för mig det som sätter sig värst. Att man kan leka med ett litet liv såhär är fruktansvärt. Dem borde stå till svars i den här händelsen. Det har gjorts grova fel bedömningar och jag anser själv att kammarrätten i Jönköping inte ska få hantera mer familjerelaterade frågor förens utbildningar är genomförda. Låt dem ha studiedagar bland missbrukar så kanske dem lär sig något.

Jag är inte så insatt i rättegångar men allting verkar vara sekretessbelagt. Till och med dödsorsaken. Är detta normalt? Dödsorsak är ju ett avgörande i mångas frågor.

Kommer hennes syskon att förhöras?
När får man ta del av rättegången? Efter dom?

Är det någon här som känner oro för att åklagare inte gör sitt jobb igen? Efter M*rtins fjasko som kostade henne allt är jag orolig att systemet återigen ska svika henne.
Senast redigerad av Citra 2020-03-14 kl. 09:49. Anledning: Glömde en fråga
Citera
2020-03-14, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Tråkigt att höra och för oss som är kritiska till hur socialtjänsten fungerar så blir ditt vittnesmål ytterligare bevis på hur dysfunktionellt de jobbar. Även lagstiftningen måste ändras men inte på det sätt som diskuteras nu. De biologiska banden är otroligt viktiga och att negligera dessa skapar svåra trauman för de barn som separeras från sina föräldrar som är de man har hela livet.

Men i mitt fall var det ju bättre med fosterhem än bioföräldrar? Så min mening var att om folk säger att bio alltid är bäst är det skitsnack. Es fosterfamilj var ju den enda hon kände till och hade, så jag förstår inte hur det då kan vara bättre att sätta henne hos hennes bioföräldrar som dessutom missbrukade. Är sjukt att göra på det sättet. Bio är inte alltid bäst punkt slut.
Citera
2020-03-14, 10:10
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moanell
Socialtjänsten har inte beslutat. De tyckte ju att E skulle vara hos fosterfamiljen. Men dock borde de tvingat sig in när de vet historien, när de vet att de vägrar lämna prov och fått orosanmälningar.
Det bör inte räcka med att lämna rent prov. Det är att ta alldeles för lätt på de bestående hjärnskador som många år av missbruk ger. En missbrukare är inte farlig bara under påverkan. Dessa föräldrar var i 40-års åldern och har välkänt mångårigt missbruk. Det påverkar många hjärnfunktioner som är avgörande för att kunna ta ansvar för barn. Jämför om de t ex sökt körkortstillstånd eller vapenlicens. Aldrig att det godkänts.
Citera
2020-03-14, 10:50
Medlem
Letizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Det är hans roll som ombud att företräda vårdnadshavarna och det är domstolens roll att objektivt utifrån gällande rätt bedöma. Uppenbarligen tyckte kammarrätten ungefär som advokaten i detta fall, så hatar du alla domarna också?

Det är osakligt att hetsa mot en enskild yrkesutövare på det sättet. Givetvis insåg varken han eller rätten vad som skulle ske flera månader efter domen. Lägg ditt fokus på ändrad lagstiftning istället, men det är förstås mer komplext än att hata någon på Flashback.

---------------------------
Där har du fel. Han var flickans advokat och tog de biologiska föräldrarnas ställning i frågan. Om du frågar mig så är han den värsta advokaten som finns. Han skickade sin klient rak in i dödens fan.
Citera
2020-03-14, 10:52
Medlem
Letizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsdetective
Vore skönt om advokaten Martin Bengtsson hängdes ut i media. Jag hoppas han aldrig får möjlighet att bli förälder (verkar ej ha egna barn). Finns ingenting som kan uttrycka mitt hat för denna advokat. Att han bedömde föräldrarna som lämpliga, trots deras bakgrund samt det faktum att de vägrade lämna urinprov, är tamigfan det sjukaste som hänt. Önskar honom ärligt talat döden. Fyfan.
------------------------------------
Håller med, hemsk advokat, nämligen nyutbildad
Citera
2020-03-14, 10:57
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letiz
---------------------------
Där har du fel. Han var flickans advokat och tog de biologiska föräldrarnas ställning i frågan. Om du frågar mig så är han den värsta advokaten som finns. Han skickade sin klient rak in i dödens fan.
Jag skulle egentligen komentera rosa. Men hittar inte det inlägget.
Här ör bra tankar om ansvaret
https://www.dagensarena.se/redaktionen/lilla-hjartat-och-det-egna-ansvaret/?fbclid=IwAR0WcU1p4b7lgKU3neDWQziIxQS-zsd26NMX7sDOjSUZ8zL6XbzCsRzLIhs
Citera
2020-03-14, 11:12
Medlem
Letizs avatar
Det finns dock inga klara besked om hur flickan dog. Enligt DN:s uppgifter har man hittat spår av opiater i flickans kropp. Är det någon som vet mer om detta? Misshandel?

Sedan ska man inte glömma att den verkliga skurken i denna drama är flickans advokat Martin Bengtsson – som är skyldig att enbart se till hennes intressen och föra hennes talan i rätten – han hade varit på besök i familjehemmet.– Han såg på när hon lekte, pratade med henne och tittade i hennes rum. Det sista han sa innan han gick var: tänk om man hade fått ha ett så här fint rum när man själv var liten, berättar fostermamman för DN.

Man kan varken skuldbelägga missbrukare eller ge dem ansvaret för att ta hand om barn. Missbrukare är oberäkneliga och sjuka individer och därmed aldrig sig själva. Det är alltid missbruket som styr beteendet. Både advokaten och rättsväsende har blood i sina händer.
Citera
2020-03-14, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypadetta
Men i mitt fall var det ju bättre med fosterhem än bioföräldrar? Så min mening var att om folk säger att bio alltid är bäst är det skitsnack. Es fosterfamilj var ju den enda hon kände till och hade, så jag förstår inte hur det då kan vara bättre att sätta henne hos hennes bioföräldrar som dessutom missbrukade. Är sjukt att göra på det sättet. Bio är inte alltid bäst punkt slut.

Håller fullständigt med dig!
E*meraldas familjehem verkar helt underbara och det är tydligt att dom älskade henne väldigt mycket! Måste ha varit ett enormt trauma för E*meralda att ryckas upp från den tryggheten!

En av mina placeringar flyttade hem till sin bio när hon var 14. Det gick hyfsat bra i skolan här, hon hade slutat röka och mådde riktigt bra.
6 månader efter flytten hade hon 100% frånvaro i skolan, rökte igen, hade supit ner sig totalt och var dessutom gravid med sin MAMMAS KOMPIS! Allt med mammans "godkännande"... skitbra bioförälder det!
Citera
2020-03-14, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letiz
Det finns dock inga klara besked om hur flickan dog. Enligt DN:s uppgifter har man hittat spår av opiater i flickans kropp. Är det någon som vet mer om detta? Misshandel?

Sedan ska man inte glömma att den verkliga skurken i denna drama är flickans advokat Martin Bengtsson – som är skyldig att enbart se till hennes intressen och föra hennes talan i rätten – han hade varit på besök i familjehemmet.– Han såg på när hon lekte, pratade med henne och tittade i hennes rum. Det sista han sa innan han gick var: tänk om man hade fått ha ett så här fint rum när man själv var liten, berättar fostermamman för DN.

Man kan varken skuldbelägga missbrukare eller ge dem ansvaret för att ta hand om barn. Missbrukare är oberäkneliga och sjuka individer och därmed aldrig sig själva. Det är alltid missbruket som styr beteendet. Både advokaten och rättsväsende har blood i sina händer.
Du har helt rätt i att det är Martin Bengtsson som katastrofalt misskött sitt åtagande som ombud för "Lilla hjärtat" och därmed orsakat hennes lidande och död.

I en av artiklarna stod att läsa att han uppmanat sociala myndigheter - dagen före rättegången - att skaffa sig ett ombud.

Den stora frågan är VARFÖR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in