2020-03-14, 13:08
Medlem
Precis!!!!! Det är där allt går fel. DAGEN INNAN. Det är alldeles för sent. Tala om mardröm för socialen och fosterföräldrarna. Hela rättsprocessen borde ha lagts på is pga av att advokaten gav detta besked alldeles för sent. Fosterföräldrarna skulle ha getts möjligheten att skaffa ett ombud i god tid. Nu istället blev det en dom till bio-föräldrnas fördel. Advokaten borde inte gå emot socialens bedömning för att vara på den säkra sidan. Hur kan han anse sig ha bättre komptens än socialen?

Jag undrar bara Vem utser ombudet för lilla hjärtat? Vem säkerställer att detta ombud har rätt komptens och erfarenhet.

Kräks på advokatfirman Choise. Det otäcka är Martins dåliga svar på fb. Som om "affären " var avslutad för deras del. De har fått sina pengar och ärendet är avslutat. De får sina pengar oavsett utgång av ärendet. Han och advokatfirman går vidare. Fyfaan va lätt det måste vara att företräda barn som inte ens kan prata. De har gått vidare. Mot nya affärer.
Citera
2020-03-14, 13:32
Medlem
Letizs avatar
Den stora frågetecken är VARFÖR advokaten agerade som han gjorde???????.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------
Det kan finnas många orsaker, här listar jag två dock rätt spekulativa orsaker. För det första kan det handla om att han är nyutbildat advokat och därmed rätt oerfaren, okunnig och uppenbarligen olämpligt för yrket. När man ser advokater som agerar på det sättet mot sina klienter kan man konstatera att de flesta utbildningar i juridik har tappat oerhört gällande kvaliteten.

Advokatbyrån Choice är inte heller kända för att vara noggranna med vilka de anställer. Att döma för deras Google betyg lär det finnas fler dödsfall som spökar. Martin Bengtsson blev anställt på advokatbyrån Choice 2018. I flickans fall så tror jag att han gick affekt på de biologiska föräldrarnas berättelser och inte beaktade den faktiska bevisningen som fanns samt avsaknaden av den. Detta gjorde att han inte tänkte på sin klient och på vad det innebär för ett barn att separera från normala familjeförhållanden i den ålder (som föräldrar och normala familjeförhållanden menar jag fosterföräldrarnas hem och vårdnad och därmed den enda familjen som barnet kände till) Förmodligen har advokaten haft ett idylliskt familjebakgrund och därmed körde en "better call Saul" juridik. Dvs tog lagen i egna händer och påverkade målet efter vad han ansåg genom egna erfarenheter var bäst för ett litet barn. Den andra minst troligen orsaken är att han blev hotat av de biologiska föräldrarna. En sak är klart när det gäller denna advokat. Undvik honom.

https://www.advokatchoice.se/nytt-tillskott-i-form-av-advokat-martin-bengtsson/
Senast redigerad av Letiz 2020-03-14 kl. 13:49. Anledning: stavningsfel
Citera
2020-03-14, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Du har helt rätt i att det är Martin Bengtsson som katastrofalt misskött sitt åtagande som ombud för "Lilla hjärtat" och därmed orsakat hennes lidande och död.

I en av artiklarna stod att läsa att han uppmanat sociala myndigheter - dagen före rättegången - att skaffa sig ett ombud.

Den stora frågan är VARFÖR.
Nej, han ringde fosterfamiljen dagen innan och rekommenderade dem att skaffa ett ombud. Något de inte behövt tidigare.
Han visste då hur rättegången skulle sluta, och ville kanske på så sätt rädda flickan. Hela hans agerande tyder på att han tvingats till något av någon (?)
Jag sätter en peng på att R*G blir frikänd, får tillbaka sönerna och dessutom skaffar ett par ungar till😟 Det hade varit bättre för alla om hon festat till det nu och avslutat eländet på egen hand
Citera
2020-03-14, 13:50
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av couriosgeorge
Nej, han ringde fosterfamiljen dagen innan och rekommenderade dem att skaffa ett ombud. Något de inte behövt tidigare.
Han visste då hur rättegången skulle sluta, och ville kanske på så sätt rädda flickan. Hela hans agerande tyder på att han tvingats till något av någon (?)

Förmodligen kom han fram till att han skulle rekommendera att flickan skulle återförenas med sina biologiska föräldrar och att fosterhemsfamiljen då skulle behöva ett ombud för att föra sin talan.
I tidigare instans så hade han ju talat för att flickan skulle vara kvar i fosterhemsfamiljen (om jag förstår det rätt).
Schysst av honom att ändå ge fosterhemsfamiljen en heads up. Dock väldigt sent beslut kan man tycka. Tyder på att advokaten inte var speciellt övertygad.
Citera
2020-03-14, 14:09
Medlem
Citat:
Jag sätter en peng på att R*G blir frikänd, får tillbaka sönerna och dessutom skaffar ett par ungar till😟 Det hade varit bättre för alla om hon festat till det nu och avslutat eländet på egen hand

Fosterföräldrarna är dock ingen part i målen. Parterna är ju bioföräldrar, socialen o Esmeralda. Jag har svårt att tro att man bara kunde bli en part i målet i elfte timmen (sista minuten).

Min teori gällande Martin Bengtssons kovändning är att han blev försedd med partydroger från något festfixarhåll (P.L).
Citera
2020-03-14, 14:33
Medlem
Letizs avatar
Citat:

Det blir säkert så. De föreställningar som finns om mödraskapet är dessvärre ganska överdrivna. Det vore bedrövligt om hon frikänts. Nu blir hon dessutom ensam mamma och därmed helgonförklarat.
Citera
2020-03-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letiz
Det blir säkert så. De föreställningar som finns om mödraskapet är dessvärre ganska överdrivna. Det vore bedrövligt om hon frikänts. Nu blir hon dessutom ensam mamma och därmed helgonförklarat.

Hon har massa ögon på sig (andra ögon än vid tidigare rättegångar kring henne), är långt ifrån att bli helgonförklarad o kommer aldrig kunna få vårdnad för barn igen.
Citera
2020-03-14, 14:50
Medlem
Citat:
Tack. Du har så rätt, så var det.
Citera
2020-03-14, 15:11
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Jag tror inte att hon var rädd eller styrd av honom (även om hon såklart kommer hävda det nu när han är död).
Att hela tiden framställa kvinnor som svaga offer som gör som de blir tillsagda av elaka män, är att förringa den ondska som vissa kvinnor besitter.
Jag tror inte, och har hittills inte sett någon som tyder på, att även R är ett offer i detta.

Och även om vi ponerar att hon var ett offer, så är en mors främsta jobb att skydda sina barn från fara - även om faran är deras egen far.
Rebecka hade flera chanser att rädda barnen. När de blev omhändertagna så kunde hon bara låtit det vara. Om hon var en kärleksfull, ”ren o städad” mor så borde hon förstått att barnen hade det bättre i fosterfamilj.
.
Detta är så jäkla sant. Kvinnor i allmänhet framställs så ofta som försvarslösa offer. Vad är det för jämställdhet? Om 50% av befolkning i valda lägen plötsligt slipper ta sitt ansvar.
Missbrukarkvinnor utmålas alltid som offer. Fast många kvinnor med beroendeproblematik i själva verket ofta har ganska mycket skinn på näsan och förmåga att ryta ifrån. Att missbrukar ofta har en väl utvecklad manupelativ förmåga gäller båda könen. Men kvinnor är som oftare stråt vassare på att manipulera sin omgivning.

Jag tror att i parets relation var det pappan som egentligen var den känsligaste. Jag tycker att hotfulla och aggressiva personer ofta är ganska känsliga när man kommer så nära så man ser det verkliga jaget. Jag tror ju som jag skrivet tidigare att han dog av sorg. Det var för lång tid i häktet för att det skulle vara abstinens, jag tror inte att han lyckats samla på sig medicin till en överdos och jag tror inte att han fick hjälp av en häktes vakt. Jag tror att hjärtat brast på honom när insikten om vad som hänt slog honom.

Jag tycker däremot att de uttalande mamman man såg från i samband med att man klubbade LVUet på pojkarna under tiden han satt häktad tyder på både insiktslöshet och oberördhet.

Sen kan man ju oxå fundera på hur mycket offer man får vara. Vissa saker måste man väll göra även om man är rädd. Tillexempel lämna den man som drogar enns barn.
Citera
2020-03-14, 15:12
Medlem
Hur lång tid är det mellan Fövaltningsrätten och Kammarrätten?
Martin ändrade enligt egen utsago uppfattning mellan dem, pga av att situationen blivit annorlunda.

Jag misstänker att det inte var lång tid mellan förvaltningsrätten och kammarrätten. Han såg därför att situationen blivit annorlunda under ett mycket kort tidsperspektiv. Hur är reglerna där? Hur länge ska situationen varit annorlunda för att det ska räknas som stabilt. Socialen hade ju lång erfarenhet av att de inte var fungerade som föräldrar. Risken är ju därför stor att det blir ostabilt igen. Den risken glömde han att beakta när han agerade ombud för Esmarelda. Däri ligger hans svek tycker jag. Troligtvis har bio-föräldranas advokat varit smart och tipsat sina klienter om vad Martin kommer att titta på vid sin bedömning. Gett dem tips om vad de ska polera o ljuga om för att få Martin på sin sida.
Citera
2020-03-14, 16:19
Medlem
Min teori gällande Martin Bengtssons kovändning är att han blev försedd med partydroger från något festfixarhåll (P.L).[/quote]

Fantastiskt trolig förklaring där. Inte!
Han visste mycket väl att bioföräldrarna var det sämsta alternativet, varför skulle han annars ringa och varna? Alldeles för sent, men ändå.

Hur kommer det sig att de fått behålla det yngsta barnet? Någon har ju beslutat att de var lämpliga vårdnadshavare till honom. Utan det beslutet hade nog E levt idag. Det finns flera som har blod på sina händer i den här härvan
Citera
2020-03-14, 16:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lillan77
Håller fullständigt med dig!
E*meraldas familjehem verkar helt underbara och det är tydligt att dom älskade henne väldigt mycket! Måste ha varit ett enormt trauma för E*meralda att ryckas upp från den tryggheten!

En av mina placeringar flyttade hem till sin bio när hon var 14. Det gick hyfsat bra i skolan här, hon hade slutat röka och mådde riktigt bra.
6 månader efter flytten hade hon 100% frånvaro i skolan, rökte igen, hade supit ner sig totalt och var dessutom gravid med sin MAMMAS KOMPIS! Allt med mammans "godkännande"... skitbra bioförälder det!
Oj, när klev socialen in och gjorde om och gjorde rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in