2020-03-14, 14:31
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Om min granne vetat att hen hade Corona så skulle grannar kunna hjälpa till i karantänen genom att handla och lämna matkassar vid dörren.

Om jag vetat att jag haft Coronaviruset och blivit frisk så kan jag relativt riskfritt utföra jobb som kräver kontakt med människor. Kanske även smittade i vården.

Jag jag vet att jag är smittad, även om jag inte har allvarliga symptom så kan jag motivera hemmakarantän och be om hjälp för att slippa smitta andra.

Jag och många med mig skulle kunna vara behjälpliga kollektivt. Pausa sitt vanliga jobb i två veckor och hjälpa sina medmänniskor. Inte alla men en stor del av oss skulle vilja göra det.

-

Det regeringen gör nu är inte bara förrädiskt mot befolkningen det kommer att vara rent kontraproduktivt. FHM har haft 100% fel i samtliga prognoser och tillsammans med regeringen handlat extremt passivt. Detta trots att vi har mallarna för hur vi räddar så många som möjligt.

Man VET att Sverige ligger ca två veckor efter Italien och man VET att det kommer att bli väldigt många sjuka i behov av vård samtidigt om man inte agerar för att jämna ut fallen. Dödligheten ligger idag på 3,5-5% men har visat sig mångdubblas om inte sjukvård går att få. Dessutom är de som behöver sjukvård betydligt yngre än vad man tidigare trott (från 40 år).

Sverige får nu inte vara massiv kritik för hur nonchalant man behandlar sin befolkning man ser även Sverige som en risk och det är inte alls omöjligt att Sverige blir avgränsat från resten av världen oavsett om vi vill eller ej. Och det är snart.

Man har haft gott om tid på sig men har ändå inte lyckats formulera ihop något alls trovärdigt argument till varför man inte agerar.

Om inte Svensken proaktivt avsätter och straffar dessa pajaser nu så kom ihåg vilka som var ansvariga när ni begraver era anhöriga.

Men hur ska de avskaffas Det krävs protester på allvar
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Behöver inte förklara mer än att experterna i ämnet säger att det inte har någon effekt. Vad du och jag tycker spelar ingen roll.

Vad gäller migrationen är det annorlunda då det baseras på just känslobaserade beslut i första hand, det är ju inte så att någon kommit på att ett stort flyktingmottagande görs för att stimulera en nations ekonomi, det är arbetskraftsinvandring du tänker på.
Och i dessa känslobaserade beslut går det såklart att motivera sitt beslut med någon studie som visar att breakeven kan ske inom något decennium och demografin tar stryk annars, exempelvis.

Men jag tycker inte det ena har med det andra att göra, är övertygad att vi inte har sämre kunskap än de flesta andra länderna, däremot toppstyr en del andra länder på bekostnad av vetenskap och fakta.

Jag behöver nog inte förklara mer. Är tydligt att du inte vet vad du pratar om redan i första meningen du skriver.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Kan du hålla käften? Allt du skriver är i försvar av Tegnell. Hur mycket får du betalt? Eller är du kanske Tegnell? Man ser igenom ditt skitsnack.

Man ser igenom ditt nickname
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Samtidigt hyllas Sydkorea för sitt sätt att hantera epidemin, Omni citat,

Fram tills nyligen var landet det hårdast drabbade utanför Kina, men tack vare koordinerade insatser från myndigheter, tydlig information och storskaliga coronatester har antalet nya fall sjunkit rejält.

En annan nyckel till Sydkoreas framgång är att man i motsats till bland andra Italien och Kina inte har stängt ner landet. I stället har man fokuserat på att isolera de smittade och andra personer som de varit i kontakt med. Myndigheter har även uppmanat allmänheten att stanna inomhus, undvika större folksamlingar, använda ansiktsmask och hålla god hygien.

Tja, det är ju ungefär så Folkhälsomyndigheten hanterar smittan, sedan får ju var och en själv bedöma om Kinas åsikt är annat än bullshit.

Jag tycker mig ana tendensen, att begreppet förnekare håller på att få en ny innebörd.

Nej du, FHM har verkligen inte hanterat situationen som Korea. Jämförelsen är absurd.
Citera
2020-03-14, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Det verkar sprida sig i Afrika nu om man kollar Worldometer. De senaste dagarna har det dykt upp enstaka fall i Rwanda, Swaziland, Namibia m.fl. Hittills har Afrika varit grått på denna kartan https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_coronavirus_pandemic#/media/File:COVID-19_Outbreak_World_Map.svg men nu finns det knappt några grå länder kvar i världen.

Tänk att man skulle få uppleva en pandemi under sin livstid.

Afrika har låg medianålder men tror många kommer dö där ändå, när måste väl jobba trots att de är sjuka sen kommer väl matproduktionen gå ner.
Citera
Medlem
TEGNELL GÅR EMOT WHO_CHEFEN https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oRQO/tegnell-gar-emot-who-chefens-uppmaning
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Oh nej, två (2) gamla människor som har dött av ett virus. Verkligen hemskt. Och nej, ingen vet hur många fall det finns (vad är ett ”fall” förresten, smittade eller faktiskt sjuka), lika lika som vi vet hur många som har och dör av influensa t.ex.
Passa på och bryt benet om två veckor och ge en översynsrapport över läget där du ligger och väntar på kirurgen. Så tror jag du får en överblick på vad ett fall är. Eller rättare sagt hur lite vård du troligtvis kommer att få för att det finns "fall".
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Kan inte regeringen sparka denna Tegnell med en omedelbar verkan?
Tegnell har förmodligen sett de sekretessbelagda uppgifterna om svensk vårds kapacitet och justerar ner ambitionerna till vad vården kan klara av. Jag tror det hålls hemligt hur många svårt sjuka och döda vi har i verkligheten. Att vi på nästan 1000 konstaterade smittade skulle ha endast 2 svårt sjuka och 2 döda tror jag inte på.
Det avviker alldeles för kraftigt från andra länder. Särskilt som det endast testas på sjukhus och de milt drabbade inte späder ut statistiken.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Vad är problemet med att sätta dessa barn i en uppsamlingsklass?

Potentiellt att de smittas, förstås. Men det kanske är en möjlig lösning. Det var dock inte ett lösningsförslag som du presenterade i inlägget jag besvarade.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Smittas lika mycket om det är 500 i publiken eller 100

Ja det är klart det gör. Vad vill du sagt med det?
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Nån som vet Hur lång tid tar det för svensk vård att analysera ett prov för viruset? Pratar vi dagar eller dygn?

Vet inte om det stämmer men hörde 4-6 timmar.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
HUR SER DET UT I SJUKVÅRDEN? VET NI NÅGOT?

Mörkar myndigheterna den faktiska situationen? Hur ser det faktiskt ut med material, beläggning, insjuknad personal, allvarligt sjuka i coronaviruset och dödsfall?
Senast redigerad av naturtvål 2020-03-14 kl. 14:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in