2020-03-14, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja den desinfekteringen gör säkert mycket mot bakterier.

Det tror jag den gör säkert. Hata eller älska Kina.
De är en världsmakt som vet vad de gör och har betydligt bättre resurser än Sverige.

"Att begränsa spridningen är ett steg mot en bättre ekonomi" sa en banker på BBC precis.
Och det är helt sant.

Istället har vi troll i tråden som INTE vill stoppa spridningen. Varför vill man inte stoppa spridningen av ett dödligt virus? Hm. Ja antingen jobbar den människan i hotell- och resturangbranschen eller så skor den sig på andras missöde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vadå tvärtom, jag håller med:
Bekräftade fall säger ingenting om utfallet!
Ber om ursäkt, citerade nog fel inlägg. Det går snabbt nu även här...

Men vi får ju en presskonferens på måndag så då kanske de startar en utredning om vi eventuellt ska göra nåt mer, eller kanske de tar bort evenemangsstoppet och erbjuder att vi kan köra Eurovision, OS och Champions League för i Sverige är allt under kontroll!
Citera
Medlem
kardashanarsels avatar
Varför har inte vi drive thru som usa
Man åker förbi o blir testad
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRunsten
Jag försöker förstå hur svenska myndigheter resonerar. Någon med bättre insikt får gärna förklara för mig. Men så här ser jag på saken:

I Kina och andra länder i Ostasien har man med framgång lyckats kontrollera virusets spridning genom två typer av åtgärder. Dels genom att stänga ner samhället och isolera människor och områden med mycket smitta. Dels har det lagts stor möda vid att spåra alla misstänkta fall, detta har möjliggjorts genom omfattande tester av både misstänkt smittade och symptomfria personer.

Om man nu inte stänger ner samhället, utan att man mer eller mindre fortsätter att leva som vanligt, blir smittspårningen helt avgörande för att man inte får en total epidemi. Om man istället väljer att ge upp smittspårningen blir tvärtom det enda möjliga alternativet för att undvika total epidemi att genomföra en fullständig "lockdown".

I Sverige är det mer eller mindre "business as usual" med både skolor, resor och arbetsplatser. Någon smittspårning är inte längre aktuell, det är ju inte möjligt om man som i Sverige bestämmer sig för att inte testa andra än de med de allvarligaste symptomen.

Således: I Asien satsar man både på smittspårning och isolering. I Sverige varken det ena eller andra.
Så hur sjutton resonerar man?
Vi satsar allt på flockimmunitet. Lagt kort ligger efter nästa vecka.

Tyvärr verkar det som att åtminstone vissa återsmittas efter tillfrisknande, och vårt kort är bräckligt.
Citera
2020-03-14, 14:21
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så kan det vara. Det är därför en högerregeringen i Sverige inte hade stängt ner samhället.

Men vänta nu, vi har ju en högerregeing redan nu... Oops
Prosit!!!
Vad har Jonas tutat i dig dag då? Finns inga högerpartier kvar. En internationellt styrd 8-klöver som leker oense.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag håller inte med, denna strategi innehåller uppenbart offer av riskgruppen.
upp till 80/90% kan behöva infekteras för att uppnå målet, ingen vet. Ingen vet heller om det ens fungerar eller om det kan bli andra effekter över tid på infekterade.
Och om dom genomför denna strategi men inte kan säga så till folket vad antyder det?

Om ”ingen vet” vilket jag håller med om är det meningslöst att kritisera rådande strategi. Tiden får utvisa om Sverige handlat rätt. Det viktigaste är att läkare, forskare och smittskyddsexperter får ta dessa svåra beslut och inte rädda föräldrar eller självutnämnda youtubeläkare här på fb.

Inget blir bättre av att vi slänger skit på varandra just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Du upprepar samma lögnar som tidigare.

Hade du varit medicinskt utbildad så hade du vetat att immunitet inte försvinner på en vecka.

Men du är en idiot, så jag förstår att det är svårt för dig att ta in information.

Men nu blir inte alla immuna?

Vad i helvete babblar du om? Jisses. Du var me ta mefan en dum sådan.

Om du skulle vara "expert i området" och "läkare", vad i helvete gör du på flashback i detta nu?
Skaffa ett liv din bidragstagare.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRunsten
Jag försöker förstå hur svenska myndigheter resonerar. Någon med bättre insikt får gärna förklara för mig. Men så här ser jag på saken:

I Kina och andra länder i Ostasien har man med framgång lyckats kontrollera virusets spridning genom två typer av åtgärder. Dels genom att stänga ner samhället och isolera människor och områden med mycket smitta. Dels har det lagts stor möda vid att spåra alla misstänkta fall, detta har möjliggjorts genom omfattande tester av både misstänkt smittade och symptomfria personer.

Om man nu inte stänger ner samhället, utan att man mer eller mindre fortsätter att leva som vanligt, blir smittspårningen helt avgörande för att man inte får en total epidemi. Om man istället väljer att ge upp smittspårningen blir tvärtom det enda möjliga alternativet för att undvika total epidemi att genomföra en fullständig "lockdown".

I Sverige är det mer eller mindre "business as usual" med både skolor, resor och arbetsplatser. Någon smittspårning är inte längre aktuell, det är ju inte möjligt om man som i Sverige bestämmer sig för att inte testa andra än de med de allvarligaste symptomen.

Således: I Asien satsar man både på smittspårning och isolering. I Sverige varken det ena eller andra.
Så hur sjutton resonerar man?

Vi har inte material till att genomföra tillräckligt antal tester och tydligen inte pengar till att skaffa sådant heller då det tillverkas och säljs i bl.a. Ryssland och Kina. Då Sveriges styrande sedan länge lyder Washington och ständigt hetsar mot båda de länderna så antar jag att direkt tiggande om hjälp av dem är lönlöst.

Isolering, tja. Då måste man ju ta beslut. Kanske dessa beslut upplevs som otrevliga av väljarna. Dramatiskt det där. I synnerhet för viljelösa vindflöjlar till styrande. Kosta kan det också.

Bättre att avvakta och hoppas på det bästa.

Sverige är kört.
Citera
2020-03-14, 14:22
Medlem
Kinas kritik mot sverige är kanske inte obefogad men är det något land om nått som ska hålla käften bör det ju vara just dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Affärer som ingen handlar i stänger pga brist på kunder. Tror du Bullens pilsnerkorv har stängt sin fabrik? De knegar säkert dygnet runt just nu för att 10 miljoner svenskar bunkrar konserverar. Marknaden funkar så.
Nej allt annat stänger städer sätts i karantän och konserter ställs in och flyttas feam
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brölbrutus
Troll eller jädra missinformerad? Är en rad med bättre vetande länder och sansade naturliga medborgare som inte håller med.
Sverige behöver en god man och borde fråntas rätten att ta politiska beslut som rör svenskar eller andra nationaliteter.
Boxa in det här skitlandet för gott !!
Populistisk idioti.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi satsar allt på flockimmunitet. Lagt kort ligger efter nästa vecka.

Tyvärr verkar det som att åtminstone vissa återsmittas efter tillfrisknande, och vårt kort är bräckligt.

Nej man återsmittas inte efter tillfrisknande.

Varför sprider ni skräck?

Vad är er agenda?

Har ni ingen basal förståelse vad gäller immunförsvaret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in