2020-03-14, 16:03
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Du tycker att det låter rimligt att Stockholm får fler smittade än Kina?
Om du jämför Kina som land med Stockhom som stad, så kan vi konstatera redan idag att Stockholm har fler smittade per capita än Kina, och det här är bara början för Stockholm. Det är rimligare att jämföra Hubei med Stockholm. Kan Stockholm drabbas av flera än Hubei, mycket möjligt om du jämför med de åtgärder de gjorde i Hubei och de åtgärder man gör i Stockholm. Hubei lyckades extremt väl i sin smittspårning till den grad att de i kombination med sin shutdown stoppade i princip spridningen, igår hade Hubei endast 8 nya fall. I Stockholm misslyckades man med sin smittspårning, gav upp accepterade en viss samhällsspridning och testade endast folk som är aktuella att bli inlagda på sjukhus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MandarinSallad
Hur tänker folkförrädaren Tegnell ifall alla fröknar/lärare på förskolor/skolor insjuknar? Ska barnen och ungdomarna vara där själva? Jävla pantskalle!!

om läget kräver kommer skolor att stängas, men att göra det nu gör ingen skillnad.
Citera
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Ok, tack för all input ifrån er, tror jag kommer att göra så här:

Hans rutiner är dessa:
Kommer hem ifrån jobbet, hej hej, in på sitt rum, sitter där hela kvällen spelar spel, använder toan då och då, lagar aldrig mat, micrar mat.
Jag portar honom ifrån vardagsrummet, han har tv på rummet, sen så får jag väl desinficera kranar, micron, kylskåp/frys, skafferi, toan, handfat, duschen, dörrhandtag i typ 10 dagar framåt, låter det rimligt? Vill ju inte överdriva saker, men heller inte underdriva.
Citera
2020-03-14, 16:04
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Köa länge? Länk tack!
Pallar inte leta upp de artiklar jag läst dagar tidigare. Här är en artikel med bilder från Spanien iaf där folk står i långa ringlande köer med stora tomma matvagnar för att få komma in i matbutiken och handla. Min poäng är bara att man hellre har allt viktigt inhandlat innan skiten träffar fläkten som i Italien och Spanien. I värsta fall har man mat för månader och behöver inte handla på länge. I bästa fall slipper du skiten som du ser i bilderna i artikeln nedan t.ex:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8111805/Tourists-Spanish-resorts-told-stay-inside.html

EDIT: finns även bilder på långa köer i Italien i artikeln!
Senast redigerad av Wkblade 2020-03-14 kl. 16:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saija
Hej, jag vill inte spekulera mer. Finns det någon statistik över åldern på de döda i Italien? Alltså vilken ålderskategori dödsfallen har skett
https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Bollettino-sorveglianza-integrata-COVID-19_12-marzo-2020.pdf
Citera
Medlem
Folk i mitt kvarter lika närgågna som förr. Blir irriterad. Jag håller mig minst 2m avstånd. Är de korkade?
Citera
2020-03-14, 16:05
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Inte enbart skarp kritik från Italien utan även nu Kina.

"Kina kritiserar Sveriges hantering av coronaviruset,*rapporterar Ekot.*

I en tidning som ägs av det styrande*kommunistpartiet anklagas Sverige för att ha ”kapitulerat” inför smittan.

– Man pekar specifikt ut Sverige som särskilt ansvarslöst, säger Björn Jerdén, chef vid Asienprogrammet vid Utrikespolitiska institutet till SR.
"

Bra, Sverige behöver mer pisk från andra länder.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Inte enbart skarp kritik från Italien utan även nu Kina.

"Kina kritiserar Sveriges hantering av coronaviruset,*rapporterar Ekot.*

I en tidning som ägs av det styrande*kommunistpartiet anklagas Sverige för att ha ”kapitulerat” inför smittan.

– Man pekar specifikt ut Sverige som särskilt ansvarslöst, säger Björn Jerdén, chef vid Asienprogrammet vid Utrikespolitiska institutet till SR.
"

En gång i tiden var jag stolt att vara svensk, stolt över mitt land. Litade på sjukvården och att våra myndigheter hade folkets bästa för ögonen. Denna stolthet är helt borta och likaså förtroendet för våra myndigheter.
Stackars svenska folket
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag undrar vad det är som gjort att Sydkorea klarat sig så bra. Alla i den kristna sekten kan väl inte ha varit unga och friska.

4 tänkbara teorier:
1. Det finns 2 varianter av viruset och de har fått en snällare variant.
2. De har ruggig bra sjukvård.
3. Sydkorea och USA har iscensatt det hela.
4. Gud gillar Sydkoreaner.

Sydkorea har varit på hugget och testat en jävla massa människor.

Antar att dom isolerat alla fall dom stött på.

Känns som dom tagit detta på största allvar.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Fast Italien är exceptionellt och sticker ut rejält. Det ser inte alls i närheten lika illa ut i andra länder. Bara att konstatera. Det är något i just Italien som gjort att det fått rejäl spridning på bland just äldre och på sjukhus. Sen har ju Italien också den äldsta befolkningen i Europa.
Åldern har väl inget med spridningen att göra? Däremot risken att dö.

Undrar vilka siffror vi skulle ha fått se om alla gjort som Italien, eller tvärtom, att Italien gjorde som alla andra?
Fokus har ju varit på Italien, och det är ju de som reagerat ”först och störst” i västvärlden. Här testade vi ju i princip bara de som varit just i Italien.

Första konstaterade corona-europen var en tysk, och via honom så ”spreds” den till några platser runt om i världen (bl a norra Italien). Sen om han är patient 1 eller nån annan vet man inte.

Som det ser ut så drabbades Italien först, och jag tror att det isf rörde sig om flera personer som har fört med sig smittan dit. Visst, man kan ju ”klocka” den som först bokstavligen kom till Europa, typ den som först t ex klev av planet. Men hen var ju inte ensam på planet (och nödvändigtvis inte heller den som eventuellt smittat andra på planet).

Man tror att smittan funnits i Europa redan i december 2019 (om jag inte missminner mig) och inte sen typ slutet av januari i år. Dvs man har fått flytta bak ”ankomstdatumet”.
Citera
Medlem
såg att Tegnells kompis i Danmark på motsvarande FHM,kritiserade regeringens beslut att stänga gränserna.
Citera
Medlem
Hur stort mörkertal kan vi ha i Sverige? Har vi fler smittade än Norge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in