Citat:
Ursprungligen postat av
kentuckyfry
Fast Italien är exceptionellt och sticker ut rejält. Det ser inte alls i närheten lika illa ut i andra länder. Bara att konstatera. Det är något i just Italien som gjort att det fått rejäl spridning på bland just äldre och på sjukhus. Sen har ju Italien också den äldsta befolkningen i Europa.
Åldern har väl inget med spridningen att göra? Däremot risken att dö.
Undrar vilka siffror vi skulle ha fått se om alla gjort som Italien, eller tvärtom, att Italien gjorde som alla andra?
Fokus har ju varit på Italien, och det är ju de som reagerat ”först och störst” i västvärlden. Här testade vi ju i princip bara de som varit just i Italien.
Första konstaterade corona-europen var en tysk, och via honom så ”spreds” den till några platser runt om i världen (bl a norra Italien). Sen om han är patient 1 eller nån annan vet man inte.
Som det ser ut så drabbades Italien först, och jag tror att det isf rörde sig om flera personer som har fört med sig smittan dit. Visst, man kan ju ”klocka” den som först bokstavligen kom till Europa, typ den som först t ex klev av planet. Men hen var ju inte ensam på planet (och nödvändigtvis inte heller den som eventuellt smittat andra på planet).
Man tror att smittan funnits i Europa redan i december 2019 (om jag inte missminner mig) och inte sen typ slutet av januari i år. Dvs man har fått flytta bak ”ankomstdatumet”.