2020-03-14, 13:58
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja så tänker jag också.

1% av 10 miljoner (Sverige) innebär cirka 100 000 dödsfall.

Rätta mig någon om jag har skrivit fel?

Jag räknar på 60-70% smittade i Sverige och med en dödlighet på 0.6-0.8%. Då får vi ett spann på

36 000 till 56 000 döda.

Det förutsatt att viruset inte muterar och kommer tillbaka i en mer dödlig variant till hösten (som Spanska sjukan gjorde).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
"herd immunity"???

Har folk totalt missat att det inte finns någon immunitet mot detta virus? Det muterar i stort sett per värdkropp.

Källa?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det beror på att det inte är fler smittade än det finns vårdplatser och läkemedel till. Står Sverige med tre miljoner samtidigt sjuka rakar dödligheten i höjden till italienska siffror, 30-60%.

Ja tack för klargörande men jag svarade bara en annan kille som trodde att av de 0,7% så skulle hans chans att bli sjuk vara 0,01%. För att han trodde att det var 0,7% som var de smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
30 miljoner dör redan i hjärt-kärlsjukdom eller cancer varje år i världen (+ allt annat då).
1 miljon av dessa är mellan 15-49 år. 5000 extra dödsfall i Corona på 2.5 månader är knappt märkbart.
Lite proportioner vore kanske på sin plats.

https://ourworldindata.org/causes-of-death

Du har missat hela poängen.

Hjärt- och kärlsjukdomar planerar man för och man vet att x% kommer drabbas av det och y% kommer att drabbas av något annat. Sjukvården dimensioneras därefter.

När något som detta händer, har det ett extremt kort förlopp och inget som vi är dimensionerade efter. Vi är redan underbemannade inom vården och blir 10% vårdpersonal sjuka, inte nog med att det blir ett personalfall på 10%, de hann kanske smitta ett antal redan sjuka innan de själva gick hem. Akutplatserna fylls upp extremt fort med tanke på det korta förloppet. När platserna är fyllda, då måste man börja sålla, precis vad som händer i Italien.

Region Stockholm börjar redan få ont om skyddsmateriel för personal.

You get the point
Citera
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Kärringen mot strömmen.
Han har snart hela världen mot sig. Fast han vet väl bäst.

Detta betalar vi skatt för.
Självklart så vet han bäst, han är ju svensk. Övriga världen är bara ett gäng rasister som vi i Sverige inte behöver ta hänsyn till.

Det förvånar mig dock att han går emot ett FN-organ som WHO. I vanliga fall så brukar Sverige vara bäst i klassen när det gäller att krypa inför FN.
Citera
2020-03-14, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Hur ska du isolera de gamla och sjuka när det råder fri smittspridning i samhället?
Gå hem och låsa dörren ?!?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Men vänta nu, ligger man tex. Inlagd på AVA kan man ju dö vilken dag som helst, folk inom pallitativ vård (eller hur det nu stavas) blir säkerligen smittade och dör med.

Ja, de dör av Corona, men de var ju oavsett i livets slutskede ändå, och hade även dött av en vanlig influensa.

Problemet med Corona är ju smittspridningen , att det uppenbart smittar oerhört lätt för att det är ett nytt virus som alla är mottagliga för, men samtidigt knappt gör sig påmint hos en extremt stor majoritet. Vad vi landar i då är att vi smittar massvis och fler således dör.

Jag lutar mer o mer åt att problemet hör inte är smittan i sig, utan kunskapen och generella hygien. Jag bemödade mig att kolla lite kring svinis, fan det var ju värre med folk då, dog som flugor även i Sverige.

Se där, svensken i ett nötskal. Folk dör ändå. Låt de dö.

Vänta tills coronaviruset får fäste i Afrika så kan vi utvärdera och jämföra dödsfallen då
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Vad förstår du inte med att nedstängning i tidigt skede är positivare långsiktigt för ekonomi och smitta?
Stänger man ner blir det mindre press på sjukvård och man kan omorganisera sig och begränsa.
Precis som Kina gjorde. De stängde ner ett helt land för en befolkning som är 100 gånger större än Sverige och förväntas nu att sakta återhämta sig inom de närmsta 6 månaderna, samtidigt som man inte vet effekterna av att folk återgår till sina arbeten då spridningen kan uppstå igen.

Man vet inte vad som kommer hända i Kina, precis
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Tänk London och tunnelbanorna. Sprids 10 gånger snabbare i ett sådant land än här.

Inte mer packat är Stockholms tunnelbana, pendeltåg och buss.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1000001
Har du lust att länka till detta?

Här är en.

https://www.friatider.se/who-dodligt-misstag-att-inte-agera-fullt-ut

Står rätt mycket om det.

Även Italien m.fl. har framfört sådan kritik.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Jag räknar på 60-70% smittade i Sverige och med en dödlighet på 0.6-0.8%. Då får vi ett spann på

36 000 till 56 000 döda.

Det förutsatt att viruset inte muterar och kommer tillbaka i en mer dödlig variant till hösten (som Spanska sjukan gjorde).

Tack för klargörande. Jag var orolig att jag tänkte fel, och någon rättade mig redan innan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
"herd immunity"???

Har folk totalt missat att det inte finns någon immunitet mot detta virus? Det muterar i stort sett per värdkropp.
Det finns ingen data åt något håll som jag har kunnat finna.
Så kanske blir man immun men det känns som ett lotteri med höga insatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in