Ok, det står otydligt.
Finns logik kring att det kan ha varit N*a?!
Nej. Han har klämt till morsan vid något tillfälle när de var osams men det finns ingenting någonstans som kan ge någon som helst anledning att tro att han skulle hata henne, eller ens vilja henne något illa, eller att det ens fanns någon allvarligare konflikt dem emellan. Han var missnöjd med hennes beteende och ville nog bara ha tillbaka sin gamla mamma. Kan inte dra annan slutsats än att han är ett medvetet valt villospår. I debattens hetta eller av annat skäl.
Hur är HD:s relation till J*nas och är HD kysk som is eller har även hon haft relationer utanför äktenskapet?
Sid 194/195
FLI:Vi har ju kunnat se här att, så sent som bara veckorna innan den här resan, innan ni
åker ... så har ju du påstått för Stefan att du och Jonas bara var vänner. Det pratade vi om i
förra förhöret, mm.Men vad är anledningen till det? Du ljuger ju för Stefan. Han vill ju veta.
Han frågar.
MT: Han frågar om vi har en parrelation
FLI:Han frågar om ni har en...
MT: En relation
FLI: En sexuell relation
MT: Det trorjag inte att, eller rättare sagt, har han gjort det? Då skulle jag vilja läsa, hur
han har uttryckt sig
FLI:Nej han, han, han frågar ju om, om det, om ni är mer än vänner
MT:Är det så han har uttryckt det?
FL2: Mer än vänner.
FLI: Mer än vänner.
MT:Eem... jaa vad ska jag svara på det tycker ni? Jaa... vi var vänner, vi hade sex. För mig
var det en vänskap, vi hade trygghet i varandra och vi hade sex. Men det var en vänskap.
FLl:Mm
FL2:Har du fler såna vänner?
MT:Nej. Men jag har haft.
FL2:Under vilken tid?
MT:Under, efte, före Stefan
Några rader senare:
FLI:Mm.Ja, det är ju ett aktivt val som du gör här. För Stefans... han tycker ju också att det,
han säger nånting tillbaka till dig att det vore konstigt om det skulle komma fram nu, om du
inte säger det. Inte ordagrant men nånting liknande.Men upp, uppenbart så, så väljer du ju
och inte tala sanning till Stefan
MT: Det är din tolkning.
FLI: Det är min tolkning
MT:Ja
FLI:Mm absolut.
FL2:Hur uppfattar du det?
MT: Det tänker inte jag kommentera.
Hur nära varandra är HD & SD, enligt HD?
Sid 199/200
FL2: Så Stefan är... en av dina...
MT:Ja,ja
FL2:Allra närmsta
FL2:Är det så fmtfarande?
MT:Ja,han är fmtfarande en nära vän till mig, en utav mina närmsta vänner
FL2:Mm. Tror du att han känner samma för dig?
MT: Det är bara en spekulation,jag kan inte svara
FL2:Vad är din känsla?
MT:Jag vet inte om jag ska svara på den, eem... nej,jag väljer att inte svara.
Vad tycker HD om SD:s berömda sms "Det ska bli så bra nu"?
Sid 202
FL2: Strax innan det här så har Stefan skrivit till dig, under förmiddagen samma dag, 11:48,
Jag är övertygad om att hon ejförsvinnerfrivilligt, dålig magkänsla. (Tyst i ca 10 sekunder)
FLI: Det ska bli så bra nu. Hur tycker du att det rimmar?
MT: Två meningar tagna, jag tänker inte kommentera dom överhuvudtaget
Har HD haft någon kontroll på sin make SD efter det att han erkänt sin otrohet, så att hon kan känna sig lite trygg var han håller hus?
Sid 207
Ä FLI: Men, men vi har ändå fått känslan av att du har haft kontroll över Stefan, alltså velat
ve... att han ska visa på karta var han befinner sig och såna saker, och det kan, det kan vara
så att det är tidigare i tid, men då undrar jag, har det förekommit även under våren -18? Att
du har haft nån sorts kontroll över honom då?
MT:Nej... inte vad jag kommer ihåg, nej inget jag kan dras till minne av
FLI: Mm
MT: Jag vet inte.
FL I:Men har du känt nån oro för... Stefans eventuellt, att han skulle utveckla eller, eller
fortsätta den relationen?
MT: Men nu börjar jag känns såhär, nu, nu ställer ni samma frågor om och om igen på helt,
på olika sätt. Eem och jag känner att det enda jag gör, det är att försöka svara, eem... och ni
vänder på mina ord så att det blir nånting så jag vet till slut inte vad jag har sagt. Så jag väljer
att inte svara.
Vad säger HD till sin chef på jobbet på morgonen 20180515 apropå att LW är försvunnen?
Sid 212/213
FL1: Kommer du ihåg att du pratar medMaria Thor den 15 maj, angående att Lena var
försvunnen?
MT:Nej
FL 1: Det kommer du inte ihåg?
FLI:Nej?
FL2:Minns du att du träffade Maria den dagen?
MT: Nej (tyst ca 6 sekunder)
FLI :Men du fick ju ändå veta att Lena var försvunnen?
MT:Mm
FLI:Och hur agerar du då? Vad är det, det första du gör?
MT:Jag vet inte, jag tror inte jag gör, jag tror inte jag gjorde så mycket
FLI:Mm, nej du har ju, vi har pratat, vi pratade om det i förra förhöret också. Mm... men du
tror inte att du har pratat med Maria Thor angå... om det här?
MT: Inte vad jag kan komma ihåg
FLI:För hon har en annan uppfattning om det här (tyst JO sekunder). Du har berättat för
henne.Ni har haft ett ganska långt samtal om det här, den här dagen, 15 maj. Kan du,
kommer du ihåg nåt om jag säger så?
MT:Nääjag kommer inte ihåg
FL2:Men nu får du tänka tillbaka Hanna, det är den 15 maj, ni ska åka till USA
FL2:Och du får reda på att Lena är försvunnen
MT:Mm.Jag kan försöka tänka... och jag är hemskt ledsen, jag önskar att jag kom ihåg
allting, men, det som hände mig närmaste kommande dagarna, det har gjort en stor
minneslucka, jag har traumatiska minnen från det som hände efteråt när vi hamnade i USA.
Jag är totalt blockerad, jag är ledsen men jag kan inte komma ihåg. Jag önskar jag skulle
kunna ge alla svaren, jag önskar verkligen det men jag kan inte,jag kan inte ens komma ihåg
att jag har sett Maria den där dagen, jag önskar jag kunde det. Jag kommer inte ihåg (ledsen
på rösten)
FLIu ska ju ha sagt till henne, du ska ha sagt till Maria Thor: Jag hoppas hon är död. Det
är ganska starka ord Hanna. Det här har Maria Thor berättat i förhör för oss. Hon tar jätteilla
vid sig av det här. Dina ord. Jag tror absolut att du kommer ihåg det här.
MT:Nej jag gör inte det. Jag är hemskt ledsen, men jag gör inte det (ledsen på rösten)
En sorts sammanfattning av vittnesförhör gällande HD (20180519+20180529+20180607) samt förhör som mordmisstänkt (20190828-20190906). B2705-18 Aktbilaga 149.
Genomgående är att förhörsledarna (FL/FL1/FL2/BF) är noggranna när HD hörs som vittne (V) 2018 och ännu mer så när HD är misstänkt (MT) 2019.
Man kan säkert läsa ut många olika egenheter i förhören och jag har mestadels fokuserat på det som uppenbart förefaller märkligt. Inte så mycket på varför det ges en del märkliga svar eller varför en del minnesbilder återges detaljerat medans andra svar är undflyende eller hänvisas till minnesbrister.
Allmänt om vittnesförhör 20180519: HD får upplysning om att LW är försvunnen.
Svarar bra, adekvat och ganska fylligt på frågorna.
Allmänt om vittnesförhör 20180529: HD får veta att LW är funnen mördad.
Uppvisar minnesbesvär i en del av frågeställningarna, speciellt om vardagssaker. HD minns dock specifikt t.ex. vilket av barnen som sovit i samma säng som HD samt kan redogöra för Messengerkontakt med J*nas (sid 67). HD validerar SD:s utsaga ang. gymaktivitet på Gustavsvik t.ex.
Allmänt om vittnesförhör 20180607: Här märks det att polisen börjar få ihop pusslet med relationerna som LW, SD & HD hade och HD pressas alltmer på svar i förhöret som varar över 2 timmar. T.ex. återkommer utredarna om varför HD inte frontat maken SD om återkommande otrohet och HD:s känslor kring otroheten och utredarna får lite svävande svar.
HD minns även ganska exakt vad som är packat/kvar att packa inför USA-resan nästa dag. HD minns även att SD kommer upp från källaren med en blå tröja som ska packas inför resan (sid 134-135). Detaljkoll där alltså.
För visst är det en tröja som SD säger sig tvätta på natten för mordet på LW? I så fall validerar HD det som SD sagt om att han "nattvättat" en favorittröja han vill ha med på resan.
Förresten är det denna dag som SD är inne på vittnesförhör vid 2 tillfällen. På fråga vad HD kände inför det så svarar hon att det inte oroade henne så mycket. HD uppger även att hon och SD inte pratar något om dessa 2 förhör utan att de har full fokus på att packa det sista innan de på nattkröken åker upp mot Arlanda (sid 130), där HD för övrigt sover en del av resan i bilen. Mycket märkligt med tanke på att paret D*vidsson borde hysa en hel del, och olika, känslor inför att LW påträffats mördad.
Nedan kommer ett gäng förhörsfrågor från tiden 20190828-20190906 där HD inte vill svara på frågorna/inte minns. En stor del av HD:s minnesproblematik är dock utelämnad då det i realiteten krävs att kopiera in samtliga protokoll/frågor med HD om ca: 450 sidor.. Men den finns att beskåda i B2705-18 Aktbilaga 149. Ibland återkommer samma frågor med (o)jämna mellanrum eftersom HD inte är så meddelsam som önskas. Stavningsfel och diverse textformateringar beror på den som skrivit ut förhören hos polisen och ingår alltså helt gratis.
FL = Förhörsledare. Ibland benämnd FL1/FL2 eller BF (Biträdande FörhörsLedare)
MT = den MissTänkte.
JG ringer polisen och tycker de ska söka efter LW hos HD.
FL:Nej... Den I maj eeh förra året då.
MT:Mmh.
FL: Då ringer Jerry till polisen. Och uppmanar polisen att söka igenom din lägenhet efter
Lena.
FL: Visste du om det här?
MT:Nej.
FL: Vad har du för komentar till det?
MT:Ingen.
FL:Ingen?
MT:Nej.
FL:Nej.Men hur kommer det sig att han gör det? om du känner förtroende för honom, varför
ringer han till polisen?
MT: Har ingen aning.
FL:Nej, du har ingen aning?
MT: Ingen aning om varför han skulle säga en sån sak.
FL:Nej. Uppenbarligen så tror ju han att du kan ha något med det här att göra.
MT:Aah.
FL:Mmh. I alla fall vid det här tillfället om vi säger så.
FL:Mmh. Har ni nån kontakt där dom där dagarna.. om just det här? du och Jerry tänker jag?
MT: Om Lena?
FL: Om din eventuella inblandning?
MT: Om min inblandning?.. Jag tror inte det
...
När HD och SD separerat, tyckte HD det var OK ifall SD hade en relation med LW?
FLI:Nää, men hade det varit okej,om det nu var så att dom fortsatte relationen,vilket vi nu
vet att dom har gjort?
MT: Jag tänker inte spekulera i det i efterhand,eem och säga om,att det var okej eller inte
okej
FL 1:Nej men du behöver inte spekulera,jag bara undrar vad du,vad din känsla var?
MT: Det var jag inte,jag vet inte vad min känsla var då,den var säkert olika dag för dag.
Eem så nej,jag tänker inte spekulera och svara på det.
Hur beskriver HD sin relation med SD under april, maj -18? Och hur mycket privatliv kan anses vara rimligt i förhållande till att polisen gör en mordutredning och man är kallad till vittnesförhör?
FLI:Men hur skulle du beskriva relationen då med SD där under april, maj -18?
MT:Aah (suckar lätt irriterat) det här har jag svarat så många gånger
FLI: Jaa
MT:Så jag tänker inte svara på det en gång till, för det här kommer liksom... mitt privatliv är
mitt privatliv.Nånstans måste jag få sätta en gräns.
FLI:Ja, men...
FLI: Så får du välja och svara eller inte
FLI:Mm.Men hur skulle du beskriva det då? Alltså ni, ni separerade ju under
vintern, vår, alltså våren -18... och sen har ni nån slags relation igen där då efter
sommaren?
MT: Nääh... ingen relation
FLI:Nej. Kan du beskriva då?
MT: Nej, jag tänker inte beskriva min sexrelation
FLI:Nej.Men, men hur skulle du beskriva den? Är det, är det som att ni har... är på väg
tillbaka igen eller... är det bara nånting som sker tillfälligt?
MT: Det var en tillfällig grej
FLI:Mm
FL2:Efter det då? Har ni haft sex vid fler tillfällen?
MT: Nej men stopp! Jag svarar inte mer, nu mer, när jag har sex med olika människor. Jag
svarar faktiskt inte på det. Jag har delat med mig tillräckligt mycket om den delen, så nej. Jag
säger stopp. Jag kommer inte svara på frågor om sex.
FLI:Mm. Det var inte så att ni skulle reparera äktenskapet i USA?
MT: Jag tror att jag har svarat på den frågan.
FLI:Varför skriver Stefan att han ska åka på semester med drömkvinnan? På sin drömresa
med drömkvinnan?
MT: Fråga honom.
FLI: Ja, är det så att han inte har, att han har en förhoppning om att gå vidare med dig?
MT: Fråga honom.
FLI: Jag frågar dig om han har uttalat såna saker till dig! Vi frågar honom också, och jag vill
veta vad du har för uppfattning om det (tyst ca 8 sekunder). Var det hans förhoppning?
MT:Nej, det tror jag inte att det var. Jag tror inte att det var det
FLI :Men har du fått några såna signaler?
MT: Eem... (Tyst ca 7 sekunder) jag är osäker på vad jag har fått för signaler så jag väljer att
inte svara.
HD ger verkligen inget gott intryck i förhören. Mycket obehaglig läsning. Det handlar ju om en mordutredning där en trebarnsmamma blivit mycket brutalt ihjälslagen med 17 slag. Även om man har en konflikt med offret måste man ju någonstans vara mänsklig och empatisk. Även om det handlar om ens barns far. Man måste ju inse att en sådan person inte kan tillåtas komma i närheten av de egna barnen någonsin. Antingen lider hon av den misshandlade kvinnans syndrom eller så har hon en personlighetsstörning i kombo med låg intelligens eller så är hon delaktig i mordet.
Edit:jag ser stora likheter med hennes förhör och de förhör jag läst med vänner till misstänkta gängkriminella.
Senast redigerad av Refraktor 2020-03-14 kl. 13:32.
Nej. Han har klämt till morsan vid något tillfälle när de var osams men det finns ingenting någonstans som kan ge någon som helst anledning att tro att han skulle hata henne, eller ens vilja henne något illa, eller att det ens fanns någon allvarligare konflikt dem emellan. Han var missnöjd med hennes beteende och ville nog bara ha tillbaka sin gamla mamma. Kan inte dra annan slutsats än att han är ett medvetet valt villospår. I debattens hetta eller av annat skäl.
Låter så, ett villospår.
Låter verkligen troligt att han vill ha tillbaks sin gamla mamma.
HD ger verkligen inget gott intryck i förhören. Mycket obehaglig läsning. Det handlar ju om en mordutredning där en trebarnsmamma blivit mycket brutalt ihjälslagen med 17 slag. Även om man har en konflikt med offret måste man ju någonstans vara mänsklig och empatisk. Även om det handlar om ens barns far. Man måste ju inse att en sådan person inte kan tillåtas komma i närheten av de egna barnen någonsin. Antingen lider hon av den misshandlade kvinnans syndrom eller så har hon en personlighetsstörning i kombo med låg intelligens eller så är hon delaktig i mordet.
Dum eller smart, det är frågan.
Hon borde ju vara hur upprörd som helst, ställa in resan, byta lås på sitt hem, bryta ihop, vilja tala ut för att få rätsida på saker och ting.
Kan rädsla för vad SD ska ta sig till få henne att spela dummare än hon är?
Är ju inte garanterat att han stannar i häkte + fängelse.
Hur tänker HD kring att SD tänkt sig göra av med HD och deras gemensamma barn och även googlat på plötslig spädbarnsdöd?
Sid 248-249
FLl: Mm.Men är det här ett sätt för Stefan och en, nån sorts strategi och göra sig av
med personer som är jobbiga?
MT: Det får du fråga honom om
FLl:Ja men vad känn, vad tänker du om det?
MT:Jag har ingen åsikt om det
FL1 : Du har ingen åsikt?
MT:För det kan inte jag...
FLl:Nej
MT: Svara på
FLl: Känner du till att det finns, att Stefan skulle ha gjort nån Google-sökning, när
eran dotter eem... ni hade, ni har en dotter som hade kolik
FLl:Mm... att han ska ha gjort Google-sökningar på hur man kan få det att se ut som
plötslig spädbarnsdöd?
MT:Nää
FLl: Det känner du inte till?
FL1 : Är det nåt som du är förvånad över?
MT: Det tycker inte jag har med det här att göra så jag väljer att inte svara på det
FLl:Nej men jag tycker definitivt att det har med det här att göra
MT:Ja, men jag väljer att inte svara på det.
FLl: Nej, eem... hade ni en jobbig period med, var det NN eller NN som hade
kolik?
MT: NN
FLI:Ja, är det... var det väldigt jobbigt under den här perioden?
FLl:Mm,ja.Men det här är ingenting du känner till?
FLl:Om dom här sökningarna. Men hur känner du? Du måste ju känna nånting?
MT:Ja,men inget jag vill delge. Så jag svarar inte på det
FLl:Mm. Det är liksom din dotter det handlar om
MT:Jaa
FLl:Önskar man livet ur,både sin fru och sitt barn, liksom? Jag tycker att det är
ganska graverande, mm.
(tyst 18 sekunder)
Hur fick HD egentligen reda på att Lena var försvunnen den där morgonen 15/5?
Sid 250
FLl: Hur du fick veta att Lena var försvunnen
MT: Ja, jag har sagt att jag är osäker på det
FL1 : Mm och du har sagt att du önskar att hon var död, "Jag hoppas att hon är död"
och det har du sagt på morgonen den 15 maj. Du har också sagt att, eller M*ria T*or
uppfattar dig som väldigt bestört och irriterad på att Lenas försvinnande skulle kunna
ta Stefans fokus och att han skulle oroa sig så mycket över Lena under resa. Skulle det
vara nånting som störde eran resa?
MT: (tyst 12 sekunder)
FL1 :Kommer du ihåg att du har sagt det här?
MT: Nej, jag kommer inte ens ihåg att jag har träffat henne den dagen
FL1: Inte ens att du har träffat henne?
MT:Nej, nej
FLl :Nej... nej. Mm men vad tänker du om det här som Maria säger då?
MT: Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska tänka.
Sid 251
FLl:Men, som det, det stämmer ju att N*a har ringt till W**ma och bett om Stefans
nummer, det vet ju vi att det stämmer. Men det, det hänger inte ihop med tiden av att,
att... dessutom så har ju N*a inte sagt nånting till W**ma om att hen... att hans
mamma är försvunnen. Så jag tror inte att det kommer från W**ma
FLl:Hur kunde du då veta det? Klockan halv åtta på morgonen, att Lena var
försvunnen?
MT:Jag har inget svar på det
FL1:Och hoppas att hon är död
MT: Jag har inget svar
FLl:Nej. Stefan skriver till dig, 11:06, N*a ringde imorse. Du förstår att det är några
timmars glapp här, du borde inte veta det här klockan halv åtta på morgonen. Om du
inte vet nånting mer än vad du har berättat.Vill du kommentera det?
Har HD sett nåt blod hemma? Och hur diskuterar HD med sin väninna ang. att SD blir häktad?
Sid 265
* FLI: Har du sett nåt blod?
MT:Eem, inte om jag vet om det är från henne (LW), men jag har sett små
blodfläckar, ja. Det är inget konstigt.
FLI: Mm vart har du sett dom då? Är det nåt du har tänkt på?
MTSuckar) neej, inget speciellt, alltså... vanligast förekommande, kök kanske
badrum eem... nej nu sitter jag och spekulerar, nej, jag svarar inte mer på det.
Sid 266
* MT: Hon frågade inte specifikt om.., eem utan hon frågade vad är, vad är det dom
håller
FLI: Mm
MT: Eller... nånting sånt, vad är det dom håller ihop det på? Vad är det liksom dom
bygger det på att det skulle vara Stefan? Och då berättade jag det som fanns i
häktningsförhandlingen och där fanns bilderna med
FL2:Men berätta om det, det här med bilderna
MT: Nej men (suckar) nääe jag väljer att inte svara på det, det vet ni, Det finns
dokumenterat redan
FL2: Men vad vet du?
MT: Det har jag berättat tidigare, så det, väljer jag att inte svara på en gång till
Var HD hemma hos LW och fikade? Och var LW hemma i HD:s nyköpta lägenhet någon gång?
Sid 277
* FI:När var du senast hemma hos Lena då?
HTystnad)
FI: Senaste gången?
H: Jag vet inte.
FI: Du har berättat, du berättade i förra förhöret om ett tillfälle när du var där, och ni hade,
hon berättade ganska mycket för dig, och ni, du sa, prata också om att ni drack te och åt en
macka, efter det då?
H:Jag vet inte om jag har varit hemma hos henne.
FI: Har Lena varit hemma hos dig?
H: Det borde jag ju veta, äh, såklart, nej det står helt stilla i huvudet.
FI:Men Hanna du har ju inte bott så länge i den där lägenheten...
H:Nej.
FI: Då när det här händer, och innan Lena försvinner det handlar ju bara om några månader...
H:Mm.
FI: Du måste ju veta om hon har varit där då, under den tiden?
H:Nej jag vet inte, jag kan inte säga det.
FI:Men borde, jag tänker att det borde, det är ju en sådan där grej som du borde egentligen
komma ihåg.
H: Ja, visst borde jag det...
FI: Ja.
H: Men jag gör inte det, jag gör inte det.
Har HD frågat ut SD om vad han gjort på natten mellan 14-15/5? SD är trots allt huvudmisstänkt och make till HD.
Sid 288-289
Fl :Nej vad har Stefan berättat för dig att han gör då?
HPustar) vet inte, jag kommer inte ihåg.
F1: Du kommer inte ihåg om du har ställt frågor till Stefan om det?
H:Nej.
Fl:Nu så här efteråt? Det har gått ett år och lite till.
FI:Har ni aldrig pratat om den här natten?
H: (Pustar)
F1: Har du aldrig ställt frågan till honom vad han gör den här natten?
H: Det kan jag ha gjort, men jag kommer inte ihåg, det låter ju rimligt absolut att jag skulle ha
frågat, men, om jag har gjort det, det vet jag inte.
F2:Men är du inte intresserad av och veta?
HTystnad)
F2: Du har ju fortsatt kontakt med Stefan idag.
F2:Barnen är med Stefan, och under hela den här tiden har Stefan varit misstänkt för mord.
HTystnad)
F1: Du måste ju ändå ha varit intresserad av och veta, och lekt med tanken vad, vad har han
med det här och göra?
H: Det har vi ju pratat om i tidigare förhör, äh...
F1: Det kommer vi återkomma...
F 1 :Till nu också.
F2:Mm.
F1: Det är ju jätteviktig fråga.
H: (Tystnad)
F1: Det här är dina barns pappa, han har barnen varannan vecka, han har ett lika stort ansvar
för barnen som du har, och han är misstänkt för mord, du måste ju ändå ha ställt honom
frågan, vad han har med det här och göra?
H:Ja jag kan spekulera vad jag tror att jag borde ha gjort och vad jag, kanske har gjort, det
kan jag spekulera om men, äh, äh jag vill säga saker jag kan säga med helt hundra procent
säkerhet så, nej jag vet inte.
FI:Men är du inte intresserad av och veta?
H:Nu vill inte jag svara mer på dem här frågorna jag har svarat det jag kan vad gäller den
frågan.
Sid 290-291
FI: Kan det vara så att Stefan kommer hem till dig på natten mellan den 14:e och den 15:e,på
Färdemansgatan?
H: Det är ju en hypotetisk fråga äh, nej jag svarar inte på det.
Har HD lagt märke till blod på kläder i samband med att hon tvättat?
Sid 308
FI: Vem är det som sköter tvätten,eller som skötte tvätten då när ni levde tillsammans, hos
er?
HGör smackljud med munnen) det var nog ingen tydlig fördelning så,vem som gjorde vad,
jag tror nog att jag kanske startade flest maskiner men, det, Stefan gjorde det också, så
(fnyser)
FI:Men är det någonting,har du i samband med det sett något blod på,kläder, byxor, tröjor,
kalsonger,lakan, handdukar?
H:Alltså,nej det blir bara spekulationer jag vill inte svara.
Hur har HD:s och SD:s intima relation sett ut efter att otroheten uppdagades?
Sid 309
FI:Hur skulle du beskriva ditt och Stefans sexliv då, efter den här, att otroheten uppdagades,
och ni ändå valde att försöka liksom mer er relation?
H:Nej jag har svarat om vår relation Stefans och min relation har jag svarat så mycket om så
det, får räcka.
Med tanke på allt som hänt; har HD förtroende för SD?
Sid 318
FI:Har du förtroende för Stefan?
H:Ja jag tycker attjag har det på något konstigt sätt.
F2:Mm.
Fl: Litar du på honom att han är, att han är ärlig och att han berättar liksom, berättar
sanningen i den mån som du frågar och vill veta saker?
H: (Talar i en låg samtalston) jag vill inte svara på den frågan.
Antagligen fattade inte SD alls att han gav ett märkligt intryck och kan ha väckt misstankar.
Han kanske trodde att polisen uppfattade honom som en ansvarsfull medborgare som var uppmärksam på konstiga individer i omgivningen och gärna hjälpte polisen.
SDs verklighetsuppfattning verkar skilja sig från andras. Han uppfattas av många som märklig, udda, lurig, och obehaglig. Av bl.a flertalet kollegor:
Först @Isakn som postade härinne i maj 2018. Citat: ”Han hade en sådan där lite halvskum blick. Lurig, med ett milt leende på läpparna. Många uppfattade nog honom som lite underfundig och "skojig kille". Hans sätt att skämta och prata om sig själv var liksom hysteriskt. Men det fanns något i blicken som jag uppfattade som mycket olustigt. Höll honom medvetet på avstånd. Det jag kommer ihåg mest med honom är att han verkade vara lite av en adrenalin-junkie .”
Andra fd kollegor säger (citerar sammanställning av @uncommon-name)
Aktbilaga 148:
sida 79:
"J*0el har till och med tänkt att det kanske inte var så att Hanna varit psyksjuk, det kanske är Stefan som är det riktiga psykfallet".
Sida 93:
"Han beskriver Stefan som en person som man inte riktigt lär känna, han är som att han är gjord av teflon."
Sida 94
"Stefan är en helt vanlig kille med familj samtidigt är det något med honom som inte är helt hundra. Han hintar om sex hela tiden och att han sexuella relationer med tjejer.."
"Ett exempel på att Stefan är speciell är när han efter han slutat på **firmanamn** och hade kvar koden till arbetsplatsen, var där mitt i natten och åkte inlines på kontoret och filmade sig själv."
Sida 96:
"Stefan var falsk, han kunde säga något men gjorde sedan något annat."
Sida 98:
"Alla som arbetat under Stefan då han var chef delar bilden av honom som jobbig och mycket svår att samarbeta med. Han var ironisk och skojade istället för att svara på frågor och saknade empati."
Sida 100:
"Stefan är en oärlig psykopat som är socialt konstig."
Sen tror att utöver hans skeva verklighetsuppfattning, som bottnar i bristande självinsikt, och hans påtagliga självöverskattning att det trots detta ”smolket” kanske fanns en tidspress?
Pga av den förestående resan till USA.
För den 8 maj uttalar han ju plötsligt att han inte tänkte åka till USA med HD.
Kanske ”de gamla tankarna” handlade om tidigare uttalade planerna på på mord på familjen.
Och att hans beredvillighet då att kunna utföra detta även berörts i diskussioner/planer/fantasier om att ta bort Lena?
Finns väl inget som nånsin tytt på att NW skulle ha varit av minsta intresse, förutom för just ovanstående som du nämner.
Och glöm för all del inte bort Schazz, som ju var en av de första att rikta misstankarna mot sonen
Precis: Stefan + Snor-Johan + Schazz.
De 3 som medvetet försökt rikta misstankarna mot NW.
Varför dessa 3?
Och Schazz fortsätter sitt ”planteringsarbete” med att nu rikta misstankarna mot hela familjen W.
Fortsätter försöka så tvivel - alltid bort från SD.
Varför det?
Schazz har tvärsäkert uppgett att ”HD och MH har alibi”. NEJ Hanna har INTE alibi för mordnatten.
Har aldrig sett Schazz backa på det.
Hur vet hen det?
...
Sid 290-291
FI: Kan det vara så att Stefan kommer hem till dig på natten mellan den 14:e och den 15:e,på
Färdemansgatan?
H: Det är ju en hypotetisk fråga äh, nej jag svarar inte på det.
...
Fy f*n! Hon vill inte svara och kallar därför en rak fråga för hypotetisk. Kan man se mer skyldig ut?
Jag blir hysteriskt rasande när jag läser hennes förhör. Brukar jag inte bli.
Edit: Blev nog åklagaren också och därför tog hon med HDs sexchattande i FUP.
Senast redigerad av Refraktor 2020-03-14 kl. 13:54.