2020-03-14, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Du tror lösningen är att sanera samhället?
Fattar du vilken arbetsinsats detta skulle innebära timme efter timme, vecka efter vecka, i princip hela Sveriges befolkning hade behövt springa runt i dräkter dygnet om för att få något mätbart resultat.

Det alla kan göra, utan någon större ansträngning, som även motverkar en rad andra sjukdomar, är just så enkla saker som att sköta hygienen ordentligt och sluta pilla näsan.

Det du beskriver är bara något på ett rent teoretiskt plan, alternativt att man vill visa sig "handlingskraftig".
För när allt väl är sanerat och fint är man blott en nysning ifrån en ny sanering.

Jag presenterade enbart vetenskaplig fakta för dig. Jag har länkat till en studie, som visar motsatsen till den information jag får av FHM avseende dom potentiella sätt viruset sprider sig på.
Och jag delar därför att det är bra för folk att veta så att dom själva kan vara vaksamma. Särskilt dom äldre.

Förstår inte vad du menar med ditt svar. Därför ingen replik till det.

Men, om du undrar lite hur man kan hantera dom klarlagda sätt viruset sprider sig på, så har du en till studie här, som visar hur Taiwan gjorde/gör. Dom är granne med Kina och har 51 bekräftade fall idag. Deras ekonomi har ej kraschat:

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2762689
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Menar du att de testat att utsätta de som tillfrisknat från viruset igen?

Coronafamiljen och resten av våra virus ger inget immunskydd. Logiskt tänkande.

Du tror alltså på att de har testat och garanterar livslångt immun? Som enda unika virus covid-19?
Citera
Medlem
Blir det några ö-levande är jag säker på Svea Rike kommer få sota för det här..ingen trovärdighet, och gör tvärs om i alla lägen.
Citera
2020-03-14, 12:24
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tack för omtanken!
Ja. Risken finns att Madeira bommar. Dom har redan börjat stänga Madeira för viss länder. Men jag är faktiskt inte orolig. Varken för det eller för viruset. Inte lagd för att oro mig.
Men risken blir alt större för att resan fryser inne.

Apollo rapporterar idag att dom jobbar med att flyg som mellanlandar i Köpenhamn från Egypten och Kanarieöarna, INTE ska hållas kvar där, utan får fortsätta till Sverige.

Det är lite krigstillstånd i världen och Sverige nu. Mycket som man tagit för givet är nu villkorat och kan på ett ögonblick vara borta eller ändrat.
Blir en tid vi kommer att minnas.

Jag är inte heller orolig för viruset för min del, men vill inte sprida det och hoppas att vi kan hejda förloppet något för att inte sjukvärden ska kollapsa helt.

Ja, det är krigstillståndet som oroar mig mer., framför allt att regeringar fattar felaktiga beslut som är verkningslösa och som skapar mer oreda och panik. Jag för min del kan nu sitta i hemmakarantän i några månader i värsta fall. De får gärna tejpa/ svetsa in mig som i Kina (bor inte i Sverige). Jag är mer oroad för någon slags påtvingad utrymning (här är det mina vilda fantasier bara) och att gränserna samtidigt är helt stängda. Jag kan å andra sidan bo i (hus)bilen en längre tid och har ett par platser i bakhuvudet.

Många klagar på Sverige. Fördelen är bl.a. att landet är rikt. Jämför med flera av länderna i östra Europa. Jag har bra koll på Rumänien t.ex. Nästan fyra miljoner är gamlingar, den allra största delen är fattigpensionärer på landet utan något som helst skydd. De ryker.

Den enda fördelen är att vi går mot vår och sommar. Mycket kommer att ske innan hösten är här.
Citera
Medlem
” WHO beskriver nu Europa som coronautbrottets epicentrum. Samtidigt kommer nu skarp kritik från Kina mot Sveriges hantering av utbrottet, rapporterar Ekot.
I en ledartext i tidningen Global Times, som ägs av kommunistpartiet, uppmanas det internationella samfundet och EU att fördöma Sverige – som man menar ”kapitulerat” i kampen mot viruset.
– Det är ett väldigt skarpt budskap. Man säger att Sverige har gett upp kampen mot smittan. Man pekar specifikt ut Sverige som särskilt ansvarslöst och säger att Sveriges agerande kan få negativa konsekvenser för den globala kampen mot coronaviruset, säger Björn Jerdén, chef vid Asienprogrammet vid Utrikespolitiska institutet till radion.
Senast redigerad av Firelinefireline 2020-03-14 kl. 12:28.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cetonix
Ok så vi planar inte ut kurvan för att sjukvården ska hinna med utan medvetet kraschar vården vilket innebär att många dör. Rätt eller fel?

Det kan tyckas totalt fel MEN om viruset muterar och får en mycket högre dödlighet då kommer vi och Italien som har många immuna istället kanske vara dom länderna som klarar sig bäst. Ja dom spelar ett väldigt högt spel.
Det är inte givet att man skulle vara immun mot en mer dödlig form, viruset behöver inte ha förändrat sig i grunden.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
VIKTIGT INLÄGG FÖRVARNING

Världen har sett utbrott, med några värre än andra, men en sak är säker, alla dessa utbrott resulterar i förlust av liv och en global hälsokris. En av de värsta epidemierna i världen var den spanska sjukan1918. Nu jämförs det nuvarande utbrottet av coronavirussjukdom (COVID-19) med den spanska influensan som härjade i världen för mer än ett sekel sedan.

Influensapandemin från 1918, den första av de två pandemierna som involverade influensavirus H1N1, infekterade 500 miljoner människor över hela världen och uppskattningar tyder på att den dödade någonstans mellan 17 och 50 miljoner människor.

COVID-19 fall ökar stadigt med nu mer än 100 länder drabbade. Kina, Sydkorea, Italien och Iran har det högsta antalet fall.

Hälsoombud och forskare runt om i världen rusar om att försöka stoppa den extremt snabba spridningen av viruset.

Hur jämför coronavirus med den spanska sjukan?

Båda infektioner kan leda till lunginflammation, vilket har varit den skyldige i många av COVID-19-dödsfallen. Typen av lunginflammation i COVID-19 liknar den för den 1918 spanska influensan. Dödsfallsformen COVID-19 är dock mycket lägre än den för 1918 spanska influensan.

Yngre vuxna, ungdomar och barn kan stöta på eller drabbas av infektionen, men de har mildare symtom eller i vissa fall ingen alls. Baserat på rapporten var bara 8,1 procent av fallen i människor i 20-årsåldern, 1,2 procent var ungdomar och 0,9 procent var nio år och yngre.

Å andra sidan har den spanska influensapandemin 1918 en ovanligt hög dödlighet för unga vuxna som påverkar unga vuxna som är väl och friska. Därför har forskare kallat pandemin som den "största medicinska pandemin i historien."

Spridningen av den spanska influensan var mer gradvis eftersom flygresor fortfarande var ett nytt resesätt för hundra år sedan. Viruset spreds istöllet via järnväg och till sjöss snarare än flygbolag. Vissa platser hade månader och till och med år att förbereda innan influensan anlände till sina länder

Vissa platser lyckades hålla viruset i styr 1918 med traditionella och effektiva metoder, som att stänga skolor, förbjuda allmänna sammankomster och låsa in byar, som har utförts i Wuhan City, i Hubei-provinsen, Kina, där coronavirusutbrottet startade.

Den spanska influensan varade i två år, och en överväldigande majoritet av dödsfallen händde hösten 1918, medan utbrottets andra våg orsakades av ett muterat virus!

Det nya coronaviruset, som alla andra virus, muterar eller genomgår förändringar. En nyligen publicerad studie antydde att det nya coronaviruset, SARS-CoV-2, redan hade muterat till en mer och en mindre aggressiv stam (NY DATA)!
Senast redigerad av JeffreyEpstein 2020-03-14 kl. 12:28.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Precis. Trots Italiens åtgärder fortsätter nya fall att ÖKA.

Italiens premiärminister Giuseppe Conte har sagt att att det kommer ta 2-3 veckor innan den stora avstängningen av landet börjar ge positiva resultat.

Förhoppningsvis så minskar det om ett par veckor, annars är det rejält kört.
Citera
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
I en tidning knuten till det styrande kommunistpartiet i Kina kritiseras Sverige för sin hantering av coronaviruset, rapporterar Ekot. Man menar att Sverige har ”kapitulerat” inför viruset.

https://www.expressen.se/nyheter/donald-trump-utlyser-nodlage-i-usa/
Citera
2020-03-14, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
0,7% dödlighet i Sydkorea där man har testat överlägset flest människor.
0.7 % är flera dagar gamla siffror, nu är det 0.9 % som gäller. Vågar du gissa vad det är om 3 veckor?
Citera
2020-03-14, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Sverige har ändå varit ganska bra på att testa folk, så min bästa uppskattning just nu på antalet smittade är 5000 personer i landet.

Av dessa är ca 300 kritisk sjuka, vilket förklarar läget på våra sjukhus just nu. Stämmer rätt bra med att de flesta sjukhus i Stockholmsregionen har ca 30-40 intagna var.

Siffran fortsätter exponentiellt uppåt med drygt 20% om dagen. Så om 3 veckor är det Italien-situation och god natt.
Men du skulle ju inte uppskatta mer? Räcker det inte med redan med tidigare uppskattade beräkningar? Din spekulativa gorillamatte betackas, hur snaskig den än må vara...

Ledsen för eventuell hård ton, men du har ”uppskattat” tillräckligt.
Citera
2020-03-14, 12:26
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Sluta sprid dynga.

Vi vet ingenting om "varianter".

Det är idioter som du som sprider skräck helt i onödan.

Fast det vet dem nu.

https://youtu.be/fqrmZ6UrHi8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in