2020-03-14, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag tror större arrangemang kommer att ställas in för en rätt lång tid framöver. Ingen Almedalsvecka i år skulle jag tro.

Det vore rätt sjukt om de skulle kunna ha evenmang för tusentals människor utan vidare redan i början av sommaren här i Sverige
Citera
Medlem
Google arbetar för att underlätta test av Coronavirus

https://twitter.com/Google_Comms/status/1238574670686928906
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Precis. Folk tjatar om att skolorna ska stängas men det är bara symbolpolitik som riskerar att bli kontraproduktivt. Jag har inte sett särskilt många experter som verkar anse det vara en god idé.

Anledningen till att evenemang sätts till så pass högt som 500 antar jag har att göra med att inte hela resturangsverige ska gå i konkurs.

Senast jag såg var det över 50 länder runt om i världen som stängt sina skolor helt eller delvis. Nästan alla europeiska länder. Fast de kanske har fel?

Själv skulle jag inte vilja gå till något ställe med 400 människor, men det är ju jag det.
Citera
2020-03-14, 10:26
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Om Sverige mörkar antalet döda i Corona riskerar myndigheterna helt förlora förtroendet hos den informerade allmänheten. Mycket intressant att Sverige, Norge, Danmark sticker ut med så få döda.

Vi borde få på fingrarna av WHO -de säger att smittspårning gäller för att kunna "se fienden" dvs viruset. Men det är klart -har vi inte resurserna så har vi inte men t om Italien försöker väl?

Kvinnan på P1 som vill jobba extra på barnavårdscentralen och åker lokaltrafik -klart hon ska kunna det -stick till henne masker så hon kan hjälpa till!
Smittspårning är inte längre effektiv när alla i ett samhäll varandra, sk okontrollerad spridning.

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Smittspårning är inte längre effektiv när alla i ett samhälle smittar varandra, sk okontrollerad spridning.

Don't. Give. Up -sa ju WHO ordföranden. Kina och Sydkorea verkar köra på den linjen -att va "on top" på epidemin istället för att lägga sig på rygg och visa halsen.
Citera
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Kan du inte utveckla lite mer. De flesta som "inte har något att göra" är sjukskrivna.

Ska man matcha en arbetslös menar du, vad ska den göra? T ex finns redan saneringsföretag, då anlitar man dem för att spraya ut etanol eller vad man nu ska använda.

T-banan borde såklart sprayas varje dag för hålla smittorisken nere. En snabbkurs på en dag, sedan bara sätta igång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja det är som en form av krig. ALLA måste göra sitt yttersta. Alla företag ska arbete med det här 200 procent.

Men viktigare åka på sin skidresa o shoppa på närmaste shopping centra då Tegnell säger att det inte är så farligt. Bara en nysning o det är över

Anders Tegnell bör få sparken och bli åtalad antingen för lögner eller grov inkompetens. Han har fel hela tiden men tror sig smartare än alla länders experter. Synd att Svensson går runt och tror på en sådan människa som rekommenderar att skolor håller sig öppna när 50 länder har bestämt sig att ta det säkra för det osäkra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Frugan arbetar som sjuksköterska och jobbar långpass hela helgen..Varav en del pass på akuten..
Själv åkte jag till byggmax i veckan och handlade virke och annat material till huset..Så jag kommer utnyttja den lediga tiden till att snickra lite på huset..

Kan även ge mig på Amazonen som skall in för besiktning nu i vår.. Så det finns massor med saker man kan göra istället för att sitta rädd bakom sina persienner.

Bra där, så gör vi också, ordnar med bilen, spelar med barnen, städar källaren. Antar att det är lättare om man bor i hus. Skulle inte vilja sitta instängd i en betonglåda nu, med en massa snornäsor i samma hiss.
Citera
2020-03-14, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
85-årig kvinna död i Stockholm:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Någon som vet hur många det är som intensivvårdas? Jag tror att vi tyvärr snart får ticka av dem i statistiken.

Mörkar man allt nu? Borde inte 85-åringen gått via critical kolumen först ?

Testade man ihjäl tanten ?
Senast redigerad av 140cab 2020-03-14 kl. 10:29.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du förstår inte exponentiel tillväxt. Vid peaken är kanske halva, befolkningen sjuka samtidigt.

Att inte göra allt man kan är vansinnigt

Men Folkhälsmyndigheten måste förstå det.
Det är därför jag inte förstår deras taktik. Vill dom att sjukvården ska kollapsa med fler dödsfall som följd?
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jag förstår ännu mindre det ekonomiska, som verkar va det största problemet.

Börserna runt om i världen är alltid väldigt nervösa..Därför överreagerar siffrorna på börserna då småsparare får panik och säljer då de ser sina besparingar gå upp i rök.

Det handlar om 1000- tals MILJARDER i värden som bara går upp i rök.
MEN de flesta bolag kommer att återhämta sig på sikt..men de som räknar med snabba vinster kommer istället göra förluster.

Själv har jag under Torsdag och fredag handlat lite aktier på "REA" och kommer förmodligen tjäna en slant i det långa loppet.. Vissa mindre bolag med ansträngd ekonomi kommer gå i konkurs och de anställda mista jobben.. vilket i sig leder till högre arbetslöshet..

Folk borde sätta sig ner och tänka efter INNAN de gör något överilat.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Sverige har ändå varit ganska bra på att testa folk, så min bästa uppskattning just nu på antalet smittade är 5000 personer i landet.

Av dessa är ca 300 kritisk sjuka, vilket förklarar läget på våra sjukhus just nu. Stämmer rätt bra med att de flesta sjukhus i Stockholmsregionen har ca 30-40 intagna var.

Siffran fortsätter exponentiellt uppåt med drygt 20% om dagen. Så om 3 veckor är det Italien-situation och god natt.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
En del forskare i USAanser att det kan gå 31st smittade på varje upptäckt fall..Så nog är andelen smittade betydligt högre än vad media rapporterar..

Nu är det dock inte andelen smittade som är intressant.. Snarare andelen Svårt sjuka och andelen döda i relation mot de svårt sjuka.. En annan viktig faktor är också hur många som blir svårt sjuka par dag/vecka..Blkir det för många så kommer våra få sjukhusplatser inte räcka till och då kommer andelen döda att öka på grund av vårdbrist.

De flesta kommer dock "bara" få en period av sjukdom utan allt för allvarliga tillstånd.

Ja, som jag skrev i ett tidigare inlägg så kommer en del inte ens veta om att de har haft det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in