2020-03-14, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmyndigVuxen
4 april är en bra dag att handla, sanna mina ord.

4:e April är börsen stängd.
Citera
2020-03-14, 10:33
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det är inget svar. Förklara nu varför världen *varaktigt* kommer förändras av coronaepidemin.

Förstår inte hur du kan tolka det som att jag menar att det kommer vara för evigt?

Klart världen förändras,uppsägningar,lönedumpningar,nedstängning ar av företag,konkurser,folk kan inte betala sina lån,skuldsättningar.

Efter att skiten träffat fläkten på riktigt så tror iaf jag på år av kräftgång på börsen.

Tänk på att corona viruset är långt ifrån över,vi är 1 mån? In på en pandemi.
USA knappt påverkat ännu 1-2 månader till och vi kommer se ännu mer negativa konsekvenser.

Tycker det är lustigt att folk tror att det ska gå spikrakt upp igen.
Visst rekylen kommer men den kommer va kortvarig.
Risken är 80-90 % nedgång.

Det är inte mina pengar,alla får dra sina slutsatser.
Daytradar man kan man göra pengar på rekylen.
Jag gör det inte utan är likvid tills den riktiga bottnen nås.

Lycka till!
Citera
2020-03-14, 10:45
Medlem
Ozmeisters avatar
Låg likvid innan det första stora raset och köpt in mig successivt ner till i torsdags.

Har en blandad portfölj i Dow Jones, ligger dessvärre väldigt tungt i Boeing. Är beredd på att det kommer ta ganska lång tid innan det vänder upp igen.

Nu försöker jag bara garva åt raset och stålsätta mig i min tidshorisont som är 5 år. Säljer inte en aktiejävel innan dess.
Citera
2020-03-14, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Tänk på att corona viruset är långt ifrån över,vi är 1 mån? In på en pandemi.
USA knappt påverkat ännu 1-2 månader till och vi kommer se ännu mer negativa konsekvenser.

En fördel för USA är ju att de inte har någon offentligt finansierad sjukvård. De har alltså inte möjligheten att fördröja smittspridningen som vi har här. Det troligaste scenariot för USA är alltså att lågavlönat folk i service yrken går till jobbet som vanligt när de är sjuka och hela befolkningen smittas riktigt fort. Sedan blir den sjukvård de har överlastad och folk i riskgrupper får riktigt svårt att överleva; men några veckor senare är allt över för dem. I got tid innan The Donald skall bli omvald...

I Europa (troligen Sverige undantaget) så kommer det att ta längre tid eftersom vi vill att sjukvården skall klara av att vårda de flesta ur riskgrupper. Hos oss kommer det nog att pågå en bra bit in på hösten. Med större ekonomiska konsekvenser men med mindre mänskliga förluster.

Att Börsen skulle studsa tillbaka behöver man ju inte tro på för det. Gott om företag ligger ju fortfarande över P/E 10 med dagens värderingar och förra årets vinster. Det är inte exceptionellt lågt om man tar höjd för normal ränta och riskpremie. Fallhöjd finns helt klart.

Får folk sig en liten smäll av detta och slutar ha bolånet på börsen och istället amorterar så att pengar försvinner ur systemet så kanske hela finansmarknaden börjar bete sig lite sundare. Det vore inte fel...
Citera
2020-03-14, 10:54
Medlem
Big Bosss avatar
När det börjar lägga sig o bli lugnare o kanske har lite sparat att gå in med.
Citera
2020-03-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Låg likvid innan det första stora raset och köpt in mig successivt ner till i torsdags.

Har en blandad portfölj i Dow Jones, ligger dessvärre väldigt tungt i Boeing. Är beredd på att det kommer ta ganska lång tid innan det vänder upp igen.

Nu försöker jag bara garva åt raset och stålsätta mig i min tidshorisont som är 5 år. Säljer inte en aktiejävel innan dess.

Funderar på om jag kan vara kylig och vänta med att gå in, gör det om 1 månad. Tror det kommer bli lite skakigt men effekterna av all nedstängning har inte riktigt visat sig ännu. Sedan skulle det inte förvåna mig om det dyker upp en ny Corona våg i Kina och kanske Indien. I värsta fall någon form av muterad Corona, ännu värre. Fan om Corona muterar till något MERS liknande då kollapsar världen i stort sätt.

Tror det ändå är lite för tidigt att gå in nu, den tillfälliga rekylen som skedde igår kommer iaf gå ner igen.
Citera
2020-03-14, 12:19
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Efter att skiten träffat fläkten på riktigt så tror iaf jag på år av kräftgång på börsen.
Varför då? Se världsekonomin som en person. Varför skulle din arbetsförmåga gå ner i flera år av en förkylning?

Hade det funnits en flaskhals i världsekonomin, t.ex. brist på olja, så hade situationen varit en annan. Då är det att jämföra med en allvarlig olycka som en person råkar ut för som kräver några år av rehab.
Citera
2020-03-14, 12:28
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
En fördel för USA är ju att de inte har någon offentligt finansierad sjukvård. De har alltså inte möjligheten att fördröja smittspridningen som vi har här.
Ibland sker under. USA har 10 ggr färre fall per invånare än Sverige.

Citat:
Det troligaste scenariot för USA är alltså att lågavlönat folk i service yrken går till jobbet som vanligt när de är sjuka och hela befolkningen smittas riktigt fort.
Samma profetia som sosseprofessorskan Agnes Wold som för en vecka gratulerade Tegnell till att ha hindrat spridningen av corona i Sverige. :-)

Sveriges hopp står till att corona stoppas med den rätta värdegrunden... :-D
Senast redigerad av jnilsson 2020-03-14 kl. 12:31.
Citera
2020-03-14, 12:33
Medlem
Citat:
Ibland händer under. USA har 10 ggr färre fall per invånare än Sverige.

Samma profetia som sosseprofessorskan Agnes Wold som för en vecka gratulerade Tegnell till att ha hindrat spridningen av corona i Sverige. :-)

Svergies hopp står till att corona stoppas med den rätta värdegrunden... :-D

Det kommer i USA. Exponentiell tillväxt är ju långsam i början. Jag menar ju att Sverige i stort sett är i samma läge som i USA efter att ha avvecklat krisberedskapen under regeringen Ruinfeldt. Till skillnad då mot övriga Europa som nog kan klara det bättre...

I Sveriges fall kommer det nog att sluta med att vi tvingas offra riskgrupperna. Av samma anledning som USA kommer att göra det. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med vårdresurser. Världens högsta skatter till trots...
Citera
2020-03-14, 13:46
Medlem
CC75s avatar
Citat:
En fördel för USA är ju att de inte har någon offentligt finansierad sjukvård. De har alltså inte möjligheten att fördröja smittspridningen som vi har här. Det troligaste scenariot för USA är alltså att lågavlönat folk i service yrken går till jobbet som vanligt när de är sjuka och hela befolkningen smittas riktigt fort. Sedan blir den sjukvård de har överlastad och folk i riskgrupper får riktigt svårt att överleva; men några veckor senare är allt över för dem. I got tid innan The Donald skall bli omvald...

I Europa (troligen Sverige undantaget) så kommer det att ta längre tid eftersom vi vill att sjukvården skall klara av att vårda de flesta ur riskgrupper. Hos oss kommer det nog att pågå en bra bit in på hösten. Med större ekonomiska konsekvenser men med mindre mänskliga förluster.

Att Börsen skulle studsa tillbaka behöver man ju inte tro på för det. Gott om företag ligger ju fortfarande över P/E 10 med dagens värderingar och förra årets vinster. Det är inte exceptionellt lågt om man tar höjd för normal ränta och riskpremie. Fallhöjd finns helt klart.

Får folk sig en liten smäll av detta och slutar ha bolånet på börsen och istället amorterar så att pengar försvinner ur systemet så kanske hela finansmarknaden börjar bete sig lite sundare. Det vore inte fel...

Citat:
Det kommer i USA. Exponentiell tillväxt är ju långsam i början. Jag menar ju att Sverige i stort sett är i samma läge som i USA efter att ha avvecklat krisberedskapen under regeringen Ruinfeldt. Till skillnad då mot övriga Europa som nog kan klara det bättre...

I Sveriges fall kommer det nog att sluta med att vi tvingas offra riskgrupperna. Av samma anledning som USA kommer att göra det. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med vårdresurser. Världens högsta skatter till trots...

Två bra inlägg. Jag gör samma analys om USA. Läste en artikel i Bloomberg som sa att Englands strategi är att skapa stor immunitet hos befolkningen och under tiden skydda riskgrupperna. Det kan bara fås genom att en stor majoritet av befolkningen blir smittade och går igenom Coronaprocessen. Deras förhoppning är att få viruset att peaka under sommaren så inte kommande vinters influensa gör saken än värre och drabbar riskgrupperna ännu hårdare.

Ovan kan innebära att de börser som kommer klara sig bäst är USA och Englands. Europa inkl Sverige kan gå kräftgång under en längre period då Corona kommer att påverka oss under en längre tid

// CC
Citera
2020-03-14, 15:35
Medlem
Citat:
Varför då? Se världsekonomin som en person. Varför skulle din arbetsförmåga gå ner i flera år av en förkylning?

Hade det funnits en flaskhals i världsekonomin, t.ex. brist på olja, så hade situationen varit en annan. Då är det att jämföra med en allvarlig olycka som en person råkar ut för som kräver några år av rehab.

Precis så. När epidemin klingar av vill alla företag (som överlevt) ta igen det de förlorat och trampar gasen i botten.
Citera
2020-03-14, 16:36
Medlem
Wajis avatar
Är så jäkla nöjd och stolt över mig själv att jag sålde av i tid på många av mina aktier. Hade även japandfond hos robur på en pensionsförsäkring som var värd närmare en miljon. Sålde av vid 10,85 och nu är den nere på 8,70.

Jag kommer inte gå in tidigaste i sommar om det har lugnat ner sig. Tror att raset kommer fortsätta och vi kommer få se börser och företag som konkar varje dag. Tror att det här kommer bli den största attacken emot börsen någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in