2020-03-14, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Folksamlingar över 500 är förbjudna. 🙄

Inte egentligen då vi har församlingsrätt enligt grundlagen. En regering kan inte ändra en grundlag utan att sitta två perioder och rösta igenom ändringen under båda två. Sen att polisen säkert lyssna på politikerna och att de säger att det är förbjudet är något annat 😉

Men att stressa situationen ytterliggare med upplopp är nog ingen bra plan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Nu har aftonblaskan gjort det igen. Den 85åriga kvinnan som dog inte en 85åring i rubriken längre utan bara en kvinna. Hon benämns förvisso vid åldern i artikeln, men ser verkligen framför mig hur redaktören har synpunkter på rubriksättning och den skall ändras till varje pris. Är det verkligen publicistiskt försvarbart att försöka inducera masshysteri i ett läge som detta?

Det här är något jag funderat på sen detta startade.
Betalväggar och krigsrubriker borde vara straffbart i ett sånt här läge.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silenthorror
Vänta nu lite! Du länkar alltså en psykologs blogg där han i princip upprepat skriver att om du inte jobbar med eller har enorm erfarenhet av extremt smittsamma virus så ska du inte lita på ditt sunda förnuft?

Och hur fan är han kvalicerad att yttra sig om vad andra människor bör göra och hur dom bör tänka under en pandemi?

Sen finns det folk som totalt överreagerar på detta, men att tillämpa försiktighetsåtgärder genom att bunkra mat och andra nödvändiga artiklar samt att hålla sig undan från människor är ju knappast att överdriva.. Det kallas snarare för självbevarelsedrift eller helt enkelt för SUNT FÖRNUFT!
Jo det kan jag hålla med om. Är man sjuk, stanna hemma. Är man sjuk så man behöver vård, sök vård. Men att gå omkring som någon jävla stolle från medeltiden och skrika "UNDERGÅGEN ÄR NÄRA!!" och uppmana folk att inte lyssna på myndigheterna är väl typ det mest kontraproduktiva man kan roa sig med.
Citera
2020-03-14, 11:24
Medlem
Dem här religiösa idioterna som skulle ha någon sammankomst hoppas jag verkligen att polisen ingriper. Nån som har mer info?
Vi ska fan inte ha ett nytt sydkorea.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Sverige är nu officellt det hårdast drabbade landet i världen som INTE inför kraftfulla åtgärder som till exempel att stänga skolor, stänga icke-samhällsnödvändiga arbetsplatser, stänga restauranger osv.

Detta efter att Island (som tidigare var det enda värre drabbade landet) igår beslutade att stänga utbildning från mellanstadium och uppåt. Lågstadieskolor är fortsatt öppna men eleverna placera glest i klassrummen. Smart sätt att hantera att slippa att föräldrar behöver vara hemma, från mellanstadiet så klarar barnen sig själva.

Kan det vara så att Sverige helt enkelt inte kan genomföra samma åtgärd på grund av våra stora utanförskapsområden? Vi vet ju hur det brukar se ut på sommar- och vinterloven med upplopp mm. Tänk om mer än 500 sådana samlas på ett torg och härjar, och polisen inte har kraft/möjlighet att upprätthålla förbudet mot max 500 personers folksamlingar?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Någon som har koll på invandringen nu i Coronas spår? Hur många släpps in och varifrån kommer dessa? Släpps de fortfarande in folk från riskområden?

Med tanke på att om 30 min står det både polis och militär vid gränserna. Så tror jsg inte en enda flykting kommer in
Citera
2020-03-14, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Nu har aftonblaskan gjort det igen. Den 85åriga kvinnan som dog inte en 85åring i rubriken längre utan bara en kvinna. Hon benämns förvisso vid åldern i artikeln, men ser verkligen framför mig hur redaktören har synpunkter på rubriksättning och den skall ändras till varje pris. Är det verkligen publicistiskt försvarbart att försöka inducera masshysteri i ett läge som detta?

Kan man absolut diskutera. Dock undrar jag vem som skapar mest masshysteri, aftonbladet eller flashback?+
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Det stora problrmet med denna sk "strategi" är ju att tester från Kina visat på enbart en sex månaders immunitet, sedan försvinner den. Ungefär samma som med våra influensa virus, de är återkommande och sjuk blir du ändå fast du haft just samma virud innan.

Men ingen kan ju säkert veta än om 6 månaders immunitet gäller. Det vet vi först i slutet på sommaren eller till hösten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Exakt vad jag skrev. Men enligt FB är det pga ett ebola-HIV-rabies-marburg-virus.

Jo men förlitar man sej på dom nötterna är det hör walking dead 2. Dom springer och tömmer hyllor på Willys utan en tanke på att måste dom sitta hemma 3 månader så har dom ingen el inget vatten ingen värme.
Citera
Moderator
zanteras avatar
Folk har ju verkligen tappat det helt.. När det var dags för vanliga fredagshandlingen igår så var flera hyllor tomma och man såg några muppar springa runt med 3 fulla kundvagnar. Man kan tro att det är ett zombie virus som sveper över jorden men icke.

Inget emot att man är mer försiktig och tar åtgärder för att undvika att bli smittad / eller föra det vidare, men man märker ju verkligen hur lite som krävs för att folk ska brytas ner till någon sorts primitiv överlevnadsinstinkt och överge alla normala rutiner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Detta är konstaterad fakta din fega idiot!
Jag forskar i detta medans du sover!

Då rekommenderar jag dig att gå tillbaka till skolbänken och lära dig det grundläggande först som skillnaden mellan ett influensavirus och ett coronavirus.

Du kanske också ska läsa på om ebola och hiv viruset och inse att de också ursprungligen kommer från djur.
Citera
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Tänkte på det med direkt. Låter som rent hittepå.

Är det Corona tider och man har barn med svåra astma....stanna hemma?

Nu jag inga småbarn längre, men hade jag haft det så hade jag inte tvekat en sekund att sjukskriva mig själv eller barnen och stannat hemma 2-4 veckor. Då hade jag minskat barngrupperna på dagis och lämnat utrymme till de som inte har råd att vara hemma eller har jobb (som är viktigare än mitt) att lämna sina barn där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in