2020-03-14, 11:21
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Frimurarna är en märklig organisation. Men just den här artikeln handlar om Umeå. Jag vet inte om Tegnell, Giesecke, Dan Eliasson och Löfven är medlemmar i Frimurarna. Även om de skulle vara det så förstår jag inte vad frimurarna i Sverige skulle ha för syfte med passiviteten gällande Corona krisen.

Jag tror mer på vad gamle SAS vd:n Jan Carlzon sade om om ledare som höll sig med ja-sägare och att det var dessa som befordrades. Jag tror tyvärr att den mentaliteten att man ska följa direktiven och inte komma med kritiska åsikter är väldigt vanlig på svenska myndigheter. Dessutom har vi den svenska konsensus mentaliteten.
Mitt svar var på din fundering "Sen tror jag inte någon av dem är medlemmar i någon sekt" och inget annat. Naturligtvis är inte detta ett "Umeåfenomen" utan ett globalt, valde bara en länk för att påvisa att politiker, företagare och andra i bestämmande positioner mycket väl kan hålla varandra bakom ryggen eftersom de har svurit lojalitet framför allt.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibis
Absolut, men gör det långsamt och kontrollerat. Tog mig knappt en vecka att handla på mig så jag har runt 2-3 veckor extra mat hemma. Köpte lite köttfärs för frysen då, några konserver då.
Inte fan sprang jag in i mataffärer och ryckte allt som fanns på hyllorna och skapade panik hos gemene man. Lugnt och stilla sköter man sig.

Jag har haft ett beredskapslager i åratal. Det är bara att alltid köpa lite extra när man är och handlar.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Någon som har koll på invandringen nu i Coronas spår? Hur många släpps in och varifrån kommer dessa? Släpps de fortfarande in folk från riskområden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Ha ha ha
Fast har någon gjort det? Börjar dock skratta för bilden framför mig av en man som drar EU t och hamstrar alla torr aror i panik i butikerna. Har aldrig sett honom i verkligheten dock.
Haha, lär nog finnas en och en iaf. Men var ett svar till citerat inlägg och den artikel folk sluta bunkra, så uppenbarligen finns det folk som handlar hem massvis med skit på enstaka tillfällen. Kanske inte i panik dock. Sprid ut det istället
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Som om det inte finns hundratusentals elever mellan 10 år och universitetsstuderande, inklusive mängder av Komvux och SFI-elever. Glöms hela tiden i debatten och man pratar bara, bara om problemen med vårdanställda med mindre barn.

Och när t.ex gymnasieeleverna tar sig till och från skolan via kollektivtrafiken och när de sitter i matsalen ökar risken för smittspridning ytterligare. Borde väl gå att åtminstone testa med Skype och andra tekniska lösningar.

Regeringen ställer däremot in Högskoleprovet i ett försök att visa handlingskraft och att de tar situationen ”på största allvar”.

Regeringen har ju gett skolorna den möjligheten med förändrade regler. Sen är det ett problem med de äldre barnen är ju att de är ute i allmänheten i stället för i skolan. Jag vet inte om det hjälper med att säga att de inte ska vara i skolan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Finns också här:
https://www.businessinsider.com/why-coronavirus-killed-young-chinese-doctors-2020-2?r=US&IR=T

Verkar ganska logisk den sista dock. Dålig utrustning hög utsatthet och sänkt immun försvar pga du är sönderarbetade och konstant utsätts för smittan.
Citera
2020-03-14, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Men kanske man kan hålla en ö som Bornholm under kontroll. Här finns även gott om plats för utbyggnad inåt landet, man kunde satt upp flyktingläger för danskarna med tillhörande karantän- och sjukhustält.

Tror inte det kommer fungera men klart danskarna ska få chansen, så får vi se resultaten efteråt.

Sveriges taktik liknar Englands och är i min mening det som har störst chans att lyckas, förstår att tanken att majoriteten av befolkningen, med tillhörande dödsfall, ska smittas skrämmer, alternativet är årslång karantän, vilket av olika anledningar är ohållbart och ännu farligare.

England om sin flockimmunitet:
https://www.google.com/amp/s/news.sky.com/story/amp/coronavirus-millions-of-britons-will-need-to-contract-covid-19-for-herd-immunity-11956793

Och då ska vi ha i åtanke att Storbritannien är världsledande inom Virologi, problemet som jag ser det är att USA inte kommer ut med någon riktig taktik under Trumps ledning och således kommer behöva dras med detta under många år.

Det stora problrmet med denna sk "strategi" är ju att tester från Kina visat på enbart en sex månaders immunitet, sedan försvinner den. Ungefär samma som med våra influensa virus, de är återkommande och sjuk blir du ändå fast du haft just samma virud innan.

Så ditt svammel falerar bort omedelbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Ser komiska scenarion framför mig. Jimmie och Jonas insjuknar båda samtidigt och tvingas dela vårdplats.

Att de båda blir smittade är absolut inte omöjligt. Att någon av dem kommer behöva sjukhusvård är dock väldigt osannolikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det ser ut som att sverige kommer att få sin alldeles egna version av sydkoreas välkända "massmittade sektmedlemmar"-fall.

Ja fy fan, självsanering är väl ett ord det med, synd att det kommer drabba oss andra också bara.

För övrigt, vad är grejen med att folk hamstrar toapapper? Är det något i det här landet som inte kommer ta slut så är det väl just det?
Citera
2020-03-14, 11:23
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vi kan fortfarande dra igång massiv testning och därmed skapa mycket mer precis samt bättre efterlevd självisolering. Och vi kan återuppta smittspårning. Detta skulle fördröja förloppet och smeta ut vårdbehovet över tid så att vi får samma förlopp som Sydkorea. Och inte eländet som Italien har nu och som ännu inte nått kulmen.

Men det går ju inte att göra som Sydkorea om vi inte ens har ambitionen.

Anders Tegnell har alldeles för mycket inflytande. Han tar ju beslut med utgångspunkt på vad som är bäst för svensk ekonomi. Det är häpnadsväckande. Det är inte hans jobb.

Det heter ju folkhälsomyndigheten och epidemolog -inget av det har väl med finansiella ansvar/politik att göra Nej? Det är väl regering, finansinspektion och riksbanken och dom som har det anvsvaret, typ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Verkar ganska logisk den sista dock. Dålig utrustning hög utsatthet och sänkt immun försvar pga du är sönderarbetade och konstant utsätts för smittan.

Exakt vad jag skrev. Men enligt FB är det pga ett ebola-HIV-rabies-marburg-virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Men herregud detta är väl ingen nyhet? Var du såhär hysterisk under svininfluensan som faktiskt i än högre grad drabbade unga och satte sig på andningen?
Det du inte tycks förstå att det förstör organet lungan, kan bli bestående men eller dö genom kvävning. Kan förstöra andra organ som njurar. Men du förminskar ju rätt ofta här..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in