2020-03-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timecop1983
Ni oroar er i onödan och gör för stor grej av det hela. Arbetsförmedlingen kommer inte lägger ner tid och resurser på att masskontrollera och kräva in uppgifter som styrker sökta arbeten.

Däremot kommer Arbetsförmedlingen från och med mars månad kräva att man söker arbeten och redovisa dessa i aktivitetsrapporten. Granskning kommer nu ske hos en central enhet och inte ute på lokalkontoren. En stor del av de som är inskrivna i arbetsmarknadspolitiska program redovisar inga sökta arbeten och det är detta beteende man vill förändra. Om jag inte misstar mig kommer man till en början godkänna alla aktivitetsrapporter som innehåller 1 sökt arbete.

Jag tror att folk oroar sig och gör en grej av det hela just för att de riskerar att förlora sin ersättning. Än så länge vet vi dessutom inte hur många som kommer att kontrolleras (en siffra som säkert kommer variera per månad), eller hur ofta man blir kontrollerad osv. Så jag kan förstå att folk oroar sig.

Alla som är inskrivna på Arbetsförmedlingen måste dock aktivitetsrapportera. Även om man inte är inskriven i ett arbetsmarknadspolitiskt program. Är man dock inskriven i ett arbetsmarknadspolitiskt program och missköter aktivitetsrapporteringen så riskerar man varning eller förlorad ersättning.

Menar du då att en stor del av de som är inskrivna aktivitetsrapporterar men väljer att kryssa i rutan att de inte har något att rapportera? Inga sökta jobb etc.
Citera
2020-03-11, 10:20
Medlem
Nu var det förvisso omkring 15 år sedan jag var arbetssökande och hade någon som helst kontakt med AF. Men min bild är att de ALDRIG kollade upp något...
Citera
2020-03-12, 19:07
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Mindre eller större stad? För mig tar det nån månad för att en rapport ska bli godkänd. Inskriven hos lokal arbetsförmedling, ej centralt.
Alla är väl inskrivna på samma sätt? De lär ha haft en automatiserad granskning en tid, så har du sökt X antal jobb har det blivit grönt och vid färre än X jobb har det gått till handläggaren, om jag förstått det rätt. Tror det var 5-6 jobb. Nu har det tydligen ändrats i och med de nya centrala kontrollfunktionsenheterna.
Citera
2020-03-13, 22:15
Medlem
Tack för din aktivitetsrapport! Vi kommer att granska om ditt arbetssökande följer regelverket samt din planering. Om du inte aktivt söker lämpliga arbeten kan det påverka din rätt till ersättning och då kommer vi att kontakta dig.

Detta fick jag när jag skickade in min aktivitetsrapport :s
Citera
2020-03-14, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drugsarebadd
Tack för din aktivitetsrapport! Vi kommer att granska om ditt arbetssökande följer regelverket samt din planering. Om du inte aktivt söker lämpliga arbeten kan det påverka din rätt till ersättning och då kommer vi att kontakta dig.

Har du följt din planering och redovisat det i aktivitetsrapporten alternativt sökt minst ett jobb är du godkänd.
Citera
2020-03-14, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timecop1983
Har du följt din planering och redovisat det i aktivitetsrapporten alternativt sökt minst ett jobb är du godkänd.

Tack! Förra månaden som va den första fick jag godkänt direkt därför jag blev lite orolig
Citera
2020-03-14, 22:22
Medlem
Citat:

Det där med att du kan begär bevis på sökta jobb är nytt.

Har du a-kassa? Då är det minst fem sökta jobb per månad som gäller.
Citera
2020-03-15, 02:22
Medlem
Hej, är det någon här som kan minnas om det var den 14:nde som var sista dagen aktivitetsrapporten skulle in denna månad (mars)?

Ibland händer det ju att de skjuter fram deadline för rapporten till 15-16, p g a tekniskt fel.

Jag gör typiskt rapporten den 14:nde, men glömde mobilen samma dag, som också har mitt mobilt bankID, och jag kommer ej åt den förrän den 16:nde på måndag...
Senast redigerad av english83 2020-03-15 kl. 02:38. Anledning: tar bort felaktig emoji
Citera
2020-03-15, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av english83
Hej, är det någon här som kan minnas om det var den 14nde som var sista dagen aktivitetsrapporten skulle in denna månad (mars)?

Ibland händer det ju att de skjuter fram deadline för rapporten till 15-16, p g a tekniskt fel.

Jag gör typiskt rapporten den 14:nde, men glömde mobilen samma dag, som också har mitt mobilt bankID, och jag kommer ej åt den förrän den 16:nde på måndag...
Blir väl bara framflyttad om det infaller på en helgdag eller ja då datorhaveri? Men vem vet, står det inte på deras hemsida? Varför vänta tills sista dagen när du likväl kan göra det någon av de första, inget ändras ju ändå under tiden? Springer du även till sista bussen dagligen?
Citera
2020-03-15, 03:25
Medlem
Citat:

Tror alla fick detta meddelande denna månad. Dom "skruvar upp tonen" nu för att skrämma folk lite som saltar alternativt inte söker några jobb alls, men rapporterar att dom gör det. Ingenting kommer att hända dock utan detta är bara skrämsel som sagt.
Citera
2020-03-15, 03:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av english83
Hej, är det någon här som kan minnas om det var den 14:nde som var sista dagen aktivitetsrapporten skulle in denna månad (mars)?

Flyttas alltid till nästkommande vardag om den 14 är på en helg.
Citera
2020-03-15, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Blir väl bara framflyttad om det infaller på en helgdag eller ja då datorhaveri? Men vem vet, står det inte på deras hemsida? Varför vänta tills sista dagen när du likväl kan göra det någon av de första, inget ändras ju ändå under tiden? Springer du även till sista bussen dagligen?
Svarar du alltid med en fråga? Jag kan inte logga in och se denna information, ditt snille...

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Flyttas alltid till nästkommande vardag om den 14 är på en helg.
Tack för ett hövligt svar.
Ska jag uppfatta det som att helgdag syftar på både lördag och söndag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in