Citat:
Ni oroar er i onödan och gör för stor grej av det hela. Arbetsförmedlingen kommer inte lägger ner tid och resurser på att masskontrollera och kräva in uppgifter som styrker sökta arbeten.
Däremot kommer Arbetsförmedlingen från och med mars månad kräva att man söker arbeten och redovisa dessa i aktivitetsrapporten. Granskning kommer nu ske hos en central enhet och inte ute på lokalkontoren. En stor del av de som är inskrivna i arbetsmarknadspolitiska program redovisar inga sökta arbeten och det är detta beteende man vill förändra. Om jag inte misstar mig kommer man till en början godkänna alla aktivitetsrapporter som innehåller 1 sökt arbete.
Däremot kommer Arbetsförmedlingen från och med mars månad kräva att man söker arbeten och redovisa dessa i aktivitetsrapporten. Granskning kommer nu ske hos en central enhet och inte ute på lokalkontoren. En stor del av de som är inskrivna i arbetsmarknadspolitiska program redovisar inga sökta arbeten och det är detta beteende man vill förändra. Om jag inte misstar mig kommer man till en början godkänna alla aktivitetsrapporter som innehåller 1 sökt arbete.
Jag tror att folk oroar sig och gör en grej av det hela just för att de riskerar att förlora sin ersättning. Än så länge vet vi dessutom inte hur många som kommer att kontrolleras (en siffra som säkert kommer variera per månad), eller hur ofta man blir kontrollerad osv. Så jag kan förstå att folk oroar sig.
Alla som är inskrivna på Arbetsförmedlingen måste dock aktivitetsrapportera. Även om man inte är inskriven i ett arbetsmarknadspolitiskt program. Är man dock inskriven i ett arbetsmarknadspolitiskt program och missköter aktivitetsrapporteringen så riskerar man varning eller förlorad ersättning.
Menar du då att en stor del av de som är inskrivna aktivitetsrapporterar men väljer att kryssa i rutan att de inte har något att rapportera? Inga sökta jobb etc.