2020-03-14, 10:37
Medlem
Faanvachills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Satt och räknade på Italien fall:

Italien 17660 samt 1266 avlidna.

Övriga Europa ungefär 16800 fall samt 261 avlidna.

Beror Italiens höga dödlighet enbart på att det har kommit längre i utbrottsförloppet, eller finns det andra faktorer som pekar på varför Italien är så drabbat? Tyskland drabbades också relativt tidigt.
Italien har en av världens äldsta befolkning. Läste någonstans att snittåldern på de som dött var över 80, dock vet jag inte om det ligger någon sanning i det.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Men det är av hela populationen. Översatt till Sverige är det 5.000 döda på några veckor.
Med minst 10 gånger så många under avancerad vård på sjukhus under flera veckor för varje person..

Hur många vårdplatser kan vi skaka fram?

Haha, va? Inte ens Kina har 5000 döda på några veckor och där var man rätt sen på att upptäcka viruset samt vidta åtgärder i det mest kritiska skedet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Ja.
Hoppas verkligen det.
Vem vill ha in massa bidrags-snyltande potentiellt virussmittade kamelbabbar i landet?

Låter bara som extremt stor risk/fara.
Blir jävligt kostsamt också.
Dom pengarna kommer behövas till bra mycket viktigare saker(sjukvård,mat,medicin mm.)

Känns som det är färdig-gullat med dessa lyckosökare på ett bra tag nu.
Det blev för farligt och alldelles för kostsamt helt enkelt.

Ja? Det är ju majoriteten idiotsvenskar som rest på semester till italien som ställde till det
Citera
2020-03-14, 10:38
Medlem
Det känns inte så genomtänkt. Folk blir hemma i 2 veckor men de kommer ju smitta ännu längre. 2 veckor hemma gör dom inte friska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Någonstans mellan 500-1000, ska jag säga ett tal får det bli 723.
Men då så, inget att bråka om mao.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Jag känner till detta. Strategin vilar på att viruset kommer dö ut genom immunitet, vaccin, mutering eller väder. Det är ju en gamble från regeringens sida, för dör inte viruset ut, så vad innebär porteneringsdtrategin då?

Det första vet jag ingenting om att regeringen vill uppnå? Angående själva immuniteten så ska detta virus inte ska ge något sådant mer än max sex månader. Se den sk "strategin" fallerar på sitt eget grepp.

Det jag menade var att det är av yttersta vikt att hindra smittan från att smitta så många det bara går. Viruset är här men man måste hindra den genom att ta i med drastiska åtgärder. Som tex att låta skolundervisningen på samtliga skolor ske utomhus, ända till sommarlovet. Viruset smittar mest inomhus. Det är bra att vistas ute. Hemkarantärer, stänga gränserna osv.

Enbart då kan vården klara av att ta hand om de som är sjuka, eftersom det blir färre av dem pga dessa drastiska åtgärderna. Förstår du? Även rädda mer liv då genom respiratorerna. Blir det för många av de som är svårt sjuka kollapsar HELA vårdsystemet så till den grad att alla planerade operationer kommer att ställas in och den kapaciteten som blir av det omorganiseras till att behandla de tusentals virus sjuka, precis som i Italien. Detta elände scenariot leder till att många kommer att dö då det böir en kollaps utav dess like och överfulla sjukhus med döingar som inte får någon respiraror.

I Italien prioriterar läkarna och låter de över 60 år att dö, de får inte tillgång till de maskiner som finns pga de tusentals som är i vårdbehov. De väljer vem som sks dö och få leva.

Istället gör man ALLT för att smittan ska smitta så få det bara går under en längre tid, man "portionerar" alltså ut patienterna genom de nödvändiga och drastiska åtgärderna. Då får vi inte heller en massaker av döda.

Vår regering gör ju ingenting av de drastiska åtgärderna och MÅNGA kommer därför att dö, precis som i Kina, Iran och Italien. Vi får en total kollaps. Tegnell värderade inte ensen vecla av lugn smittospridning, säger allt.

Under den veckan hade man kunnat förbereda skolorna och förskolorna att bedriva verksamheten utomhus, 100% utomhus. Stänga gränserna, flygen. Alla med symton får hemkarantän. Förbjuda alla samlingar, desinficera alla sjukhusrum. Starta produktion av handsprit i någon nerlagd fabrik/byggnad. Tillverkas lätt med Tsprit och glykol. Tillverkning av egna munskydd osv, osv. SÅÅ mycket man kumnat göra.

Regeringen kommer att gå till histprieböckerna tillsammams med FHM och Tegnell i spetsen som de mest okompetenta och hanslingsförlamade genom Sveriges modernare tid. Även galenskapernas och dårarnas regering.

Grattis till dem.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Sverige har ändå varit ganska bra på att testa folk, så min bästa uppskattning just nu på antalet smittade är 5000 personer i landet.

Av dessa är ca 300 kritisk sjuka, vilket förklarar läget på våra sjukhus just nu. Stämmer rätt bra med att de flesta sjukhus i Stockholmsregionen har ca 30-40 intagna var.

Siffran fortsätter exponentiellt uppåt med drygt 20% om dagen. Så om 3 veckor är det Italien-situation och god natt.
Usch då, jag tror också vi snart är i Italiens sits men vad innebär det i praktiken egentligen?
Citera
2020-03-14, 10:39
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
T-banan borde såklart sprayas varje dag för hålla smittorisken nere. En snabbkurs på en dag, sedan bara sätta igång.

Intressant att Sverige inte alls verkar att ta till sig att smitta kan spridas via döda objekt.

Tror de kineserna sprayade Wuhan med desinfektionsmedel i onödan?

Sen måste jag säga att jag gillar dina signaturer. Rutger Hauers dödscen i Blade Runner är en av de scener jag aldrig glömmer. Tråkigt att han inte finns längre. Han var en skådespelare med enorm närvaro. Men han slipper i alla fall Corona eländet.
Citera
Medlem
Googlar men hittar inget.

O man har en offentlig tex tvättstuga.
Om man skall sanera från Corona smitta.
Hur går saneringen till och vad krävs för att sanera?

Hittar inget ’om det är bara torka med yes eller krävs annat.
Står överallt att sanering pågår, krävs osv

Men inte hur?
Citera
Medlem
Talamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 812258
Till er som tror att det inte drabbat unga: jo, unga kan utveckla grova komplikationer i lungorna av det här....låt mig inte børja med bestående skador som detta kan lämna i några organ än bara lungorna och nervesystemet.

Håll i hatten, før nu träffar skiten fläkten!!!!

Visa källa då!
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Men det är av hela populationen. Översatt till Sverige är det 5.000 döda på några veckor.
Med minst 10 gånger så många under avancerad vård på sjukhus under flera veckor för varje person..

Hur många vårdplatser kan vi skaka fram?

Plus Nej, det är inte av befolkningsmängden, det är av hur många som blivit smittade
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KartongLeif
Ursäkta för dubbelpost men vill fråga igen då jag tycker det är väldigt intressant att höra era åsikter om detta.

Hur ställer ni er till att Stockholm stad vägrar att stänga idrottsplatserna? Känns som att besökare och vaktmästarna är extremt utsatta som jobbar morgon till sen kväll i t.ex ishallar där det rör sig hundratals personer dagligen

Sverige verkar köra på och så får det gå som det går. Man vill minimera de ekonomiska konsekvenserna nu när viruset redan är ute är min uppfattning.

Av mina källor i svenska vården att döma är viljan att testa för Corona i det närmaste noll, så det lär finnas mängder och åter mängder med människor som är smittade av Corona men som inte testas.

Som privatperson. Se till att isolera era anhöriga i riskgrupperna. Huvudlöst att ha 80-åringar rännades på stan i detta läget. De ska stanna hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in