2020-03-14, 00:19
Medlem
Vanligtvis gäller att när en person som förlorar sitt jobb drar med sig andra i arbetslöshet. En som förlorar jobbet slutar att käka ut, slutar att festa, slutar gå på bio, slutar att resa, minskar sin konsumtion.
Men nu gör ju alla andra det också pga Coronan
Citera
2020-03-14, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Det har hittills dött 5000 i Corona.
Det dog miljontals i Asiaten och Hong Kong influensan och för att inte tala om alla tiotals miljoner som dog i Spanska sjukan och inte stängde man skolor och förbjöd folk att resa för det.

Du är medveten om att spanska sjukan tog vid ett av världens brutalaste krig någonsin?
Citera
2020-03-14, 01:06
Medlem
JustZlatans avatar
Det blir inte bättre att politiker som Hanif Bali uppmanar alla att stanna hemma. Tydligen gör det ingenting om taxiförare går i konkurs p.g.a att alla ska vara hemma. Dessa rika jävla karriärhoror har sina feta löner oavsett om de är hemma eller inte. De kan aldrig förlora jobbet. Samma sak med Peter Wolodarski. Jävla svin!
Citera
2020-03-14, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det blir inte bättre att politiker som Hanif Bali uppmanar alla att stanna hemma. Tydligen gör det ingenting om taxiförare går i konkurs p.g.a att alla ska vara hemma. Dessa rika jävla karriärhoror har sina feta löner oavsett om de är hemma eller inte. De kan aldrig förlora jobbet. Samma sak med Peter Wolodarski. Jävla svin!
Ja jävligt sant!
Citera
2020-03-14, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonL
2000kr gör ingen skillnad. Saken är den att jag säger upp mig och söker nytt jobb om det inte går igenom. Kommer firmorna anställa nytt folk eller blir det varsel?
Säg för fan inte upp dig förrän epedemin är över. Du mister både statlig garantilön om firman konkar och akassa ...
Citera
2020-03-14, 01:33
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Antingen så stannar du hemma eller så riskerar du din och din familjs liv, det är upp till dig, vad är din familjs liv värd? Att skylla på bali eller wolodarski är mer än naivt, det är idiotiskt.
Citera
2020-03-14, 01:41
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
5 lax är lite att ta i.. Fråga om 2
Frågar man om fem så kanske får man två, det finns ingen som frågat om tre och fått fem.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonL
2000kr gör ingen skillnad. Saken är den att jag säger upp mig och söker nytt jobb om det inte går igenom. Kommer firmorna anställa nytt folk eller blir det varsel?

Du sköter förmodligen ditt jobb väldigt bra där du är just nu, skulle inte förvåna mig om du har helt rätt i att du jobbar mycket hårdare än alla andra men du jobbar med att spika ihop plankor, vilken polak som helst tar gärna över det jobbet för en tiondel av kostnaden. Och arbetsgivarna vet det.
Citera
2020-03-14, 02:53
Medlem
Mandingos avatar
Jag har förhoppningsvis inget att oroa mig för, jobbar i en stor hotellkedja, men är ensam utbildad för den position jag har på hotellet, vi har gått på minimal bemanning sen i julas, enda skulle vara om de stänger vårt hotell, men eftersom vi tar så få gäster jämfört med övriga i kedjan är vi förskonade, värre då med de större hotellen som kan drabbas av över 500 på samma plats... jag har haft en uppgång i restaurangen även om gästantalet minskat för att folk stannar på hotellet hellre än att gå ut... jag har dessutom jobbat på samma tjänst längre än väldigt många sndra anställda, så kan räkna ner på bemanningen när jag behöver gå till arbetsförmedlingen...

Skulle det skita sig totalt får jag väl nöja mig med akassa tills skiten blåst över, för det har ALLTID blåst över...

Därmed inte sagt att jag inte är helt orolig, jag behöver nåt att jobba med för att inte bli bindgalen... mild aspie som jag är tröttnar jag på ledighet efter 2-3 dagar, då är naveln på tok för ren och jag hänfaller åt dryckenskap, konstiga intressen och tristess...
Senast redigerad av Mandingo 2020-03-14 kl. 02:55.
Citera
2020-03-14, 02:55
Medlem
snusmumrik50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Det som gör saker och ting "blodigt" nu är den totala överreaktion som världens stater nu uppvisar. Det är idag mer eller mindre klarställt att de flesta av oss kommer att få Corona vid något tillfälle. Den överväldigande majoriteten kommer att få liten eller måttlig symptom. Sant är dock att en högre andel (än vid normal influensa) äldre och multisjuka kommer att dö.

Många länder i världen har idag problem och deras reaktion är dels kopplad till inkompetens, dels kopplad till "symbolpolitik" (man vill visa att man gör något) och dels kopplad till att man ser en möjlighet att skylla ifrån sig från sina egna tillkortakommanden.

Jag är övertygad om att när detta har gått över kommer domen från framtidens historiker att bli hård. Idag görs det mer skada av världens regeringar än av viruset i sig.

// CC
Det verkar vara en plan att krascha systemet totalt. Undrar vem som ligger bakom.
Citera
2020-03-14, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusmumrik50
Det verkar vara en plan att krascha systemet totalt. Undrar vem som ligger bakom.

Miljonfrågan: När faller det ekonomiska systemet ihop totalt?
Citera
2020-03-14, 03:18
Medlem
Vad tror ni om en bygg anställning som snickare på ett av dom största företagen i Sverige? Vad säger byggbranschen just nu om corona?
Citera
2020-03-14, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeedGrower
Vad tror ni om en bygg anställning som snickare på ett av dom största företagen i Sverige? Vad säger byggbranschen just nu om corona?

Byggbranchen har alltid fallit med den övriga ekonomin, ser inte varför det skulle bli annorlunda den här gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in