2020-03-14, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Vi har ingen spridning i samhället.

"Så är inte läget i Sverige, enligt Anders Tegnell. Här rör det sig om en handfull smittade personer som man inte har kunnat spåra tillbaka till en resa eller till någon som har varit i kontakt med en resenär.

– Men om vi får en etablerad spridning, då kommer mörkertalet att ligga på en helt annan nivå. Tio gånger är något man ofta pratar om när man diskuterar luftvägsinfektioner, som influensa.

Och där är vi inte i dag?

– Nej, för vi har inte någon spridning i samhället än."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-inget-stort-morkertal-av-smittade-i-sverige/

ja men jag syftade på vi är inne nästa fas smittan är redan här den kan komma från vem som helst.

samma artikel
Citat:
[ Alla sådana åtgärder har sin tid och smittspårning är väldigt viktigt och vi har jobbat med den saken i många veckor, men nu fungerar inte det längre. Det är för många fall och vi kan inte lägga så mycket resurser där längre. Nu går vi från att hindra smittan från att komma hit till att minska smitthastigheten.

det åtgärder man vidtar nu är att skydda äldre, riskgrupper och sjukvårdspersonal. Så inte viruset får fäste där för då hamnar vi väldigt snabbt i ohållbar situation som vissa delar av Italien.
Citera
2020-03-14, 02:36
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Herregud du får skriva manuset till parodifilmen om coronaviruset.
Ja eller hur! Jag har redan ett manus i huvudet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Man får hoppas det går över snart för blir ingen kul sommar annars med vare sig fotbolls Em eller nåt. Bergis kommer sommaren regna ned så man inte heller kan bada

Konsensus bland "lärda" verkar vara att detta inte kommer vara över inom en snar framtid som tidigare epidemier. Winter has come.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Exakt. Och är det värt det?

Det var det jag ville komma till, masshysterin och hur olika beslut påverkar världsekonomin.

Hur kan ni sätta ekonomi före människoliv? Nu uppstår givetvis frågan - är ni för den hittills bedrivna flyktingpolitiken där den alltid går före ekonomin, oavsett kostnad?
Citera
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag tycker det är konstigt att Folkhälsoinstitutet menar att risken är ”mycket låg” att viruset kommer till Sverige. Varför skulle den vara särskilt låg? Det finns ju många kineser här och många är såklart i Kina just nu pga det kinesiska nyåret. När de kommer tillbaka kan några av dem ju mycket väl ha viruset med sig, det vore väl inte underligt.
Tittade lite på gamla inlägg i tråden. Som detta från 23 januari.
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Heja Spanien! Jag tror vi kommer att gå om dem om vi inte gör något a.s.a.p.
Beror på hur man räknar, men % så är jag helt säker på det.

Har någon skrivit om att Marocko har stängt gränsen mot Spanien? Måste ju varit det mest otippade draget uner krisen
Citera
2020-03-14, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Tittade lite på gamla inlägg i tråden. Som detta från 23 januari.

Det var tydligen Tegnell som var en av de starkaste rösterna för denna inställning.
Citera
2020-03-14, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Konsensus bland "lärda" verkar vara att detta inte kommer vara över inom en snar framtid som tidigare epidemier. Winter has come.
Jo viruset trivs ej i värme skulle ej va kul om Grönans alla konserter blev inställda. Nu.är det iof inga bra inbokade ännu. Och vaddå Game of Thrones?
Senast redigerad av KanghastanArticuno 2020-03-14 kl. 02:42.
Citera
2020-03-14, 02:39
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag tror du precis satte ord på alla mina tankar. Tack!
Varsågod! Man måste få ut frustrationen över denna fantastiska gåta. Hur är det möjligt...
Citera
2020-03-14, 02:40
Medlem
Citat:
Det är bra, håll fast vid din tro. Sen kan du läsa på om spanska sjukan, kanske ändrar du din tro sen, eller inte?
Det här viruset liknar mycket SARS-CoV-1. Hos de som infekterades av SARS-CoV kunde man detektera T-minnesceller ett år efter genomliden infektion. T-minnesceller är det som ger immunitet.

Att detta skulle vara helt olikt det tidigare SARS-viruset är noh inte så troligt.

Däremot är SARS-CoV-2 ett RNA-virus precis som influensavirus och muterar friskt. Det var det som inträffade med Spanskan.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-03-14 kl. 02:42.
Citera
2020-03-14, 02:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det är bra, håll fast vid din tro. Sen kan du läsa på om spanska sjukan, kanske ändrar du din tro sen, eller inte?

Edit:
Det här är inte svininfluensan, det är något nytt.

Det här är vad du kommenterar;

Citat:
vad vissa här än påstår så är jag övertygad om att de som haft Corona kommer vara immuna eller nästan immuna ett bra tag.

Och med tanke på att folk utvecklade immunitet mot spanska sjukan blir din kommentar totalt obegriplig.

Utveckla din kommentar, jag har nyss läst på om spanska sjukan, vad menar du egentligen?
Citera
2020-03-14, 02:43
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Vi har ingen spridning i samhället.

"Så är inte läget i Sverige, enligt Anders Tegnell. Här rör det sig om en handfull smittade personer som man inte har kunnat spåra tillbaka till en resa eller till någon som har varit i kontakt med en resenär.

– Men om vi får en etablerad spridning, då kommer mörkertalet att ligga på en helt annan nivå. Tio gånger är något man ofta pratar om när man diskuterar luftvägsinfektioner, som influensa.

Och där är vi inte i dag?

– Nej, för vi har inte någon spridning i samhället än."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-inget-stort-morkertal-av-smittade-i-sverige/
Vad bra att den här idioten säger att vi inte har någon spridning. Suveränt skönt att höra då men hur kommer det sig att personalen är slutkörd och skyddsutrustningen nästan slut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in