2020-03-14, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast rostfritt stål är inte magnetiskt.

Edit: Vad smakar din gaffel mer än maten den har på sig?

Jag vet inte vad du har för rostfritt "stål", men är det en järnlegering så borde den vara magnetisk. Min kniv är det definitivt!

Edit: Är det en urgammal kolstålsgaffel (eller en nysilvergaffel med nött nickelskikt!) har den definitivt en smak av... metall!
Senast redigerad av Nakkvarr 2020-03-14 kl. 00:59.
Citera
2020-03-14, 00:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Du får testa med något som är magnetiskt.

Eller smaka på flera olika metaller, dvs. legeringar, för att bilda en uppfattning.

"Järn" smakar inte gott, rostfritt stål är smaklöst.
"Koppar" smakar strävt.
"Silver" smakar inget alls, om det inte är oxiderat.
"Guld" smakar inget heller, även om guld så att säga är "gott"..

(Sorry, mina erfarenheter från förr, när jag "smakade" på olika metaller. Kallt stål fastnade tungan på, exempelvis..)

Om metall smakar annorlunda med magnet har jag aldrig testat.
(Ärligt talat).
Citera
2020-03-14, 00:58
Medlem
PotatisLampans avatar
Citat:
Sa inte att det handlade om smak. Men om det är oljor och vätskor som du säger, så kan det väl mycket väl vara just smak...

Men du menar alltså att det skiljer sig beroende på om man håller en magnet emot eller inte?
ja den byter från ingen smak till smak då man här dit magneten
Citera
2020-03-14, 01:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag vet inte vad du har för rostfritt "stål", men är det en järnlegering så borde den vara magnetisk. Min kniv är det definitivt!
Det kan bero på att innerdelen i din kniv är av magnetiskt material för att få styrka, ganska vanligt i kvalitetsbestick. Det som kallas tånge. Det förekommer i både rostfria bestick (knivar, inte gafflar och skedar, testa!) och i bruksknivar.

Men det rostfria i bladet (om det är skapligt rostfritt) är inte magnetiskt.
Senast redigerad av constant 2020-03-14 kl. 01:05.
Citera
2020-03-14, 01:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om metall smakar annorlunda med magnet har jag aldrig testat.
(Ärligt talat).
Men det var det tråden handlade om. Ifall det bytte "smak" och varför.
Citera
2020-03-14, 01:11
Medlem
Citat:
Det kan bero på att innerdelen i din kniv är av magnetiskt material för att få styrka, ganska vanligt i kvalitetsbestick. Det som kallas tånge. Det förekommer i både rostfria bestick (knivar, inte gafflar och skedar, testa!) och i bruksknivar.

Men det rostfria i bladet (om det är skapligt rostfritt) är inte magnetiskt.

Detta borde ju vara en sidotråd; men min kniv (en fällkniv med trähandtag, märkt EKA SWEDEN på ena sidan av bladet, och SWEDE 60, STAINLESS, PAT PEND på den andra är definitivt såväl rostfri som magnetisk! I detta nu håller den fast magneten på sin undersida!
Citera
2020-03-14, 01:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Detta borde ju vara en sidotråd; men min kniv (en fällkniv med trähandtag, märkt EKA SWEDEN på ena sidan av bladet, och SWEDE 60, STAINLESS, PAT PEND på den andra är definitivt såväl rostfri som magnetisk! I detta nu håller den fast magneten på sin undersida!
ESA gör sjukt bra knivar till sjukt bra priser, och inte en chans i denna värld att de luras.

Men: Att ett bland är i rostfritt innebär inte att bladet är tillverkat av rostfritt stål rakt igenom. Antagligen skulle det inte ens vara en fördel med det.

Men det man kallar en rostfri gaffel är det ofta, om den är av bra kvalitet. Samtidigt som kniven i samma serie kan vara magnetiskt...

Någon som har en röd gammal Mora att kolla med?

Men hur som: Om man vill se hur bra rostfritt är är kan man testa på sin diskbänk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PotatisLampan
ja den byter från ingen smak till smak då man här dit magneten

Byter den tillbaka till ingen smak då man hä'r bort den?

(Till sydröna läsares fromma må infogas att detta här (som jag föredrar att skriva hä'r, till antydan av etymologin!) är en verbform, motsvarande rikssvenska häver som norr om Uppsala fungerar som en motsvarighet till eng. put, alltså = "sätter", "ställer" "lägger" etc.)!
Senast redigerad av Nakkvarr 2020-03-14 kl. 01:25.
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Men det var det tråden handlade om. Ifall det bytte "smak" och varför.

Metall byter ingen smak, sorry om jag var oklar.
Möjligen uppfattar folk smaker olika, kanske beroende på PH-värdet i munnen "när man smakar på metallen". (Jämför med att olika viner smakar olika beroende på vad man äter, alternativt att apelsinjuice på morgonen smakar fruktansvärt illa om man gör felet att dricka apelsinjuice nära i tiden efter tandborstning).

Tror du att magnetism gör att metaller smakar olika?
-Rätt intressant faktiskt, då järn som är en magnetisk metall smakar annorlunda mot vad koppar gör. (Elektromagneter undantagna?)
Citera
2020-03-14, 01:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Metall byter ingen smak, sorry om jag var oklar.
Möjligen uppfattar folk smaker olika, kanske beroende på PH-värdet i munnen "när man smakar på metallen". (Jämför med att olika viner smakar olika beroende på vad man äter, alternativt att apelsinjuice på morgonen smakar fruktansvärt illa om man gör felet att dricka apelsinjuice nära i tiden efter tandborstning).
Det kan jag köpa. Men ändå konstigt... Å andra sidan jag och kemi :-(
Citera
2020-03-14, 01:29
Medlem
constants avatar
Ett litet life-hack som jag anser vara relevant då det förklarar lite om vad man bör tänka på när man ska välja bestick till ts test - har jobbat med sånt...

Ska ni köpa bestick som ska hålla länge och fungera med testet, så ska gafflarna inte vara magnetiska, men knivarna :-)
Citera
2020-03-14, 01:55
Medlem
Jag skulle ju kunna tänka mig, som en rent teoretisk möjlighet, att knivbladet skulle kunna förändra "smak" just i de ögonblick då man hä'dde dit/bort magneten, pga den därigenom inducerade strömmen i detsamma! Ungefär som vi alla känt "smaken" av ett batteri då vi prövat det på tungan för att avgöra om det fortfarande hade någon laddning!

Men rent intuitivt förefaller det mig som om detta skulle kräva en enormt stark magnet! Nu, visserligen, de där neodymmagneterna är visst rätt starka..!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in