2020-03-14, 00:00
Medlem
Salcinns avatar
Att stänga danska gränsen helt kommer inte påverka någonting, de vill bara visa sig handlingskraftiga. Danmark testar likadant som Sverige alltså bara de som är extremt sjuka. Smittan är redan utan kontroll inrikes och kommer inte bli mer kontrollerad för en stängd gräns. Den skulle stängts för längesen om man ville uppnå någon effekt.
Citera
2020-03-14, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Även de som arbetar i Danmark är den öppen för.

Källa på det?

En läkare skriver såhär ang stängningen;

Tja. Som lege forstår jeg at man skal begrense smitte, men etter mange år i Danmark vet jeg at dette kommer til å ramme det danske helsevesenet steinhardt. Det bor 100 vis, om ikke 1000 vis av helsepersonell i Sverige og i Tyskland som daglig krysse"r grensen å arbeider i Danmark.

Är det som läkaren säger så är det ju kanon för oss. De kan ju då arbeta i svensk sjukvård istället...
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ja det är väl klart. Då fick man ett eller två år till tillsammans. Ett tips. Ring till dina mor/ far föräldrar om du har några och säg att det är bättre att de dör nu så vi räddar de med pengar för när de blir av med sina då kommer ni att dö ändå.
Hur är du funtad?

Ok. Jag får omformulera för att du tydligen inte kan tänka själv. Du vill rädda en släkting från att dö i corona, och är beredd på att låta två släktingar dö i cancer, orsakat av en finansiell krasch?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Viruset är jobbigt, men ofarligt för många. Smittas tillräckligt många så uppstår dessutom flockimmunitet! Givetvis ska äldre och sjuka hållas isolerade fram tills vaccinet kommer, men att kvadda hela samhällsekonomin genom att alla invånare gömda för viruset är så obildat att man får rysningar!

Att insjukna i covid-19 ger ingen garanterad immunitet. Många smittas och insjuknar om och om igen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ställa sig i duschen, sära på skinkorna, rikta duschstrålen på max mot rektum, låt skölja, smörj sedan in med tvål och skölj igen noggrant. Toapapper är eg överflödigt.

idioten har inte tillgång till rinnande varmvatten.
Keff snubbe.
Citera
Medlem
Mi-Mas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Ja, fy fan. Talade precis i telefon med en släkting, hon är i riskgruppen 60+ och full diabetes. Hon sa att om hon får lunginflammationen, och det inte finns någon hjälp så kommer hon att ta sitt liv! Det hemska är att jag kände att hon menade det, fick tårar i ögonen. Nu, en stund senare, känner jag bara tungt hat.

Det förstår jag att du gör, med all rätt!

Menk kolla gärna italiensk media, det är inte bara 85+ som behöver vård och dör...
Citera
Medlem
Covids avatar
Gamla siffror. Danmark nu 1573 fall.

Rekommenderar denna i PiP 1080p på en kvartsyta på sekundär skärm: https://www.youtube.com/watch?v=qgylp3Td1Bw

Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Den här sidan tycker jag är bra för att hålla koll på siffror per land
https://www.worldometers.info/coronavirus/countries-where-coronavirus-has-spread/

Just nu, antal fall avrundat nedåt
1. Kina - 80K
2. Italien - 17K
3. Iran - 11K
4. Sydkorea - 7K
5. Spanien - 5K
6. Tyskland - 3K
7. Frankrike -3K
8. USA - 2K
9. Japan + kryssningsfartyget - 1K
10. Schweiz - 1K
---------------------------
här tar vi exakta siffror
11. Norge - 982
12. Sverige - 814
13. Nederländerna - 804
14. Danmark - 801
15. UK - 798

Om man räknar andelen smittade av hela befolkningen så ligger Norge och Sverige mycket högt.
Norge har alltså 0.0182 promille
Spanien har 0.0108 promille
Sverige har 0.00798 promille
Kina har 0.00577 promille
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Det är väl ganska drastiskt påstående att 500.000 ska dö i cancer och självmord i Sverige pga. gårdagens börsnedgång. Men ange gärna källan. ”En kompis som sa”?

Det sa jag inte.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Det här är mycket mycket värre än Ebola säger Peter Piot till Sky News. Sars-CoV-2 är mycket infektiöst eftersom det är så mycket virus i halsen så det här är bokstavligen någonting du kan bli smittad av bara genom att prata med någon. Dom basala principerna är som tillbaka i tiden till Spanska sjukan för 100 år sedan som dödade 50 miljoner människor.

Källa:

Sky News, COVID-19 'much, much worse than Ebola', 13 mars 2020, https://www.youtube.com/watch?v=uLXyFJEbj_s

Måste vara fel. Jag har hört något annat.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2020-03-14 kl. 00:03.
Citera
2020-03-14, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Första vågen kan ta slut under sommaren. Sedan kommer hösten och den betydligt större andra vågen.
Japp. Det är betydligt mer oklart vad som händer med nästa utbrott. Min oro är också att den kan bli klart värre, och det baserar jag bland annat på fenomenet som kallas ADE. Men det är ju segt att måla fan på väggen.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Hmm

Säg att man bajsar. :P

Man har inte papper och pallar inte köra löv.

Vilka är de bästa sätten att lösa situationen som inte kräver förbrukningsmaterial?
Duscha röven, helst över toan om möjligt, annars är det väl bara att skita, huka över en hink, duscha och spola ner i toan. Förhoppningsvis fungerar vattnet fortfarande som det ska.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmerstock
Goda nyheter!
Inga turkiska flyg
Danska gränsen är stängd.
Lika med:
0 Flyktingar som kan komma hit.

Ja något gott för det med sig. Men det är en fadd eftersmak på det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in