2020-03-11, 21:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det har varit mycket av sådant i denna tråd - sk ”försköning” / ”förmulering”av de otäcka morden.

Redan tidigt påstods det ha skett ”humant” - när fakta kom fram att barnen inte att fått något lugnade i sig ville samma postare först inte tro på det.
Det har ofta varit tal om att man ”hjälpte Hanna att dö”- (genom strypning!??).
Någon postare (Meggiechery.)har varit inne på att man inte ska döma mördaren/na - för att vi inte vet hur jobbigt det varit för dem innan(!?).
Ytterligare någon påstod att det ”är rimligt att det sker med tanke på ME-sjukdomen”.
Samma postare förklarade också att hon trodde att 14-åriga Agnes uttryckt suicidtankar - så föräldrarna ville nog bara hjälpa Agnes (!?).

Det så oerhört obehagliga texter skrivna av personer som totalt måste tappat sans och förnuft.
Man har seglat iväg långt från verkligheten om man inte inser att dessa barnamord skett brutalt och väldigt egoistiskt av någon som inte kan ha bekymrat sig alls om hur barnen skulle uppleva sina sista minuter i livet.
De mördades faktiskt av någon som de antagligen litade mest på i hela världen.
Det är det värsta sveket man kan göra mot ett barn. Det finns inget värre.

Och det finns faktiskt rimligen inget förmildrande eller förlåtande för det som skett när en icke psykiskt sjuk person planerat och genomfört mord på två barn.

Hann inte bemöta allt i natt:
Men i verkligheten finns också statistiken, den som också tagits upp flera gånger i tråden.
Statistiken talar emot Hanna som baneman och för Oskar som baneman.
Och man behöver bara se till Flashbacks egen och dolda statistik för att se främst mäns och därmed det svenska samhällets syn på kvinnan:
Senaste exemplet från bara igår, en tråd om en tjej där killen med en barberarkniv ristat in ett hjärta på tjejens rygg.
Kolla svaret, förutom killens egen version, det första och hittills enda:
Kan ju ha varit frivilligt från början, sen när kvinnan fick se resultatet så ångrade hon sig?.
Detta jämförbart med att Hanna som kvinna och mamma stämplats av en självaste polisutredning med att hon VILLE bli strypt.

Det är farliga agendor och farliga krafter i omlopp och visst handlar det hela vägen om sjuka och störda psyken, absolut.
Men man får undvika det så långt det går.
Citera
2020-03-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terwaloo
Hann inte bemöta allt i natt:
Men i verkligheten finns också statistiken, den som också tagits upp flera gånger i tråden.
Och man behöver bara se till Flashbacks egen och dolda statistik för att se främst mäns och därmed det svenska samhällets syn på kvinnan:
Senaste exemplet från bara igår, en tråd om en tjej där killen med en barberarkniv ristat in ett hjärta på tjejens rygg.
Kan ju ha varit frivilligt från början, sen när kvinnan fick se resultatet så ångrade hon sig?.
Detta jämförbart med att Hanna som kvinna och mamma stämplats av en självaste polisutredning med att hon VILLE bli strypt.

Det är farliga agendor och farliga krafter i omlopp och visst handlar det hela vägen om sjuka och störda psyken, absolut.

Det finns många sorter i vår herres hage. I Bjärred till exempel fanns det en kvinna som ville bli strypt och en man som ströp sig själv efter att de strypt/kvävt sina barn. Du har rätt, det är bra att försöka undvika sånt för rent statistiskt så dör man då.
Senast redigerad av N.Armstark 2020-03-11 kl. 22:20.
Citera
2020-03-11, 22:06
Bannlyst
Citat:

Absolut, de otrogna är sjuka och förstår inte att ett fall där en man ristat in ett hjärta på en kvinnas rygg är ett bevis för att Oskar är ensam GM, trots polisens bevis och slutsats om motsatsen. Jag hoppas att dagens feministiska rörelse har ett större djup än så. Annars är den i ett allvarligt dåligt skick vilket alla vi jämställdister och humanister hade tyckt varit synd.

Jag hade gärna även sett lite fler utläggningar från dig om hur statistik kan bevisa att det som hänt inte kan ha hänt eftersom det är ostatistiskt.

Annars hade man ju kunnat gå lite utanför boxen och lära sig att man inte ska utgå från stereotypa könsroller när man arbetar med människor, eftersom potentiellt farliga situationer skulle kunna riskera att gå under radarn då. Fast det kräver både mod och förmåga till nyansering av de svartvita föreställningarna man har om människan.
Senast redigerad av Krmkr 2020-03-11 kl. 22:37.
Citera
2020-03-11, 23:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Självmord kan i en hel del fall klassas som en aggressiv handling, inte depressiv. Kan det ha varit så att familjen fått avslag på någon typ av sökt hjälp? Djup depression passar inte alls ihop med den handlingskraft som krävs för att ta livet av både sina barn och sig själva. Det gör däremot den aggressiva varianten.
Att BÅDA föräldrarna skulle vara kapabla till mord, verkar direkt knasigt. Det mest troliga är ju förstås att pappan som ju visat sig kapabel till mord i och med att han mördat modern, även har varit den som mördat barnen.
Något annat märkligt i denna tråden, är att så många verkar "försvara" föräldrarna. Som lite utomstående i denna tråd är det märkligt att man verkar normalisera och ömka barnamördare. Dessutom är det ju bestialiska mord då barnen var stora och dödskampen borde varit mycket utdragen.
Bra skrivet allting.

Agnes skulle ju tillbaka till skolan igen och det fick absolut inte hända. Det var därför familjen dog, det var triggern.

En sjuk idé om isolering(förvaring, han ville konservera sina döttrar) av flickorna.
Det här har absolut ingenting med ME att göra, så bortse alla från den klick som tog och hela tiden tar chansen att marknadsföra den "sjukdomen" och inte heller med hemundervisning i sig.
Detta har att göra med en, tror jag, förälders sjuka idé kring sina barn.
Hanna kunde inte skydda sina barn, hon satt i den typen av fälla.
Inte ens sig själv kunde hon skydda. Hon lät sig ju till och med strypas.
Två föräldrar exakt lika sjuka på exakt samma sätt på dessutom ett på alla plan unikt sätt finns inte.

Nalle.
Lego.
"Nästan vuxna döttrar".
Momssagan, en barnslig sak han börjar skriva på när Agnes börjar isoleras och som han skrev på ända till slutet. Rysligt bara det:/
Båda döttrarna tas ur skolan vid samma ålder, 12.
En infantil far, dominant och styrande, övervakande.
Han var noga med SITT eftermäle.
När flickorna någon gång synts ute har alltid pappa Oskar varit med.
Aggressivt som ett motsagt trotsigt barn mördar man så sin familj.
Lyssnat för mycket på föräldrarna= Oskar var den som höll i alla trådar.
Det gick utför för Hanna och barnen när de hamnade i Bjärred. Där började de genast att isoleras.
Var Hanna "bara "nedbruten, eller blev hon också hotad?
Oskars barn var "ofattbart fysiskt sjuka" medan Hannas åtminstone ena barnet var en "Tjoa- Moa".
Oskar fick inte som han ville för samhället och skolan, där döttrar ska undervisas i hemmet och där frun ska jobba mycket hemifrån.
Därför mördade Oskar Henkow hela sin familj och han gick själv också i graven med detta sitt lilla livsverk.

Oskar framstår för mig som en liten pojke i en vuxen mans kropp och det brukar alltid innebära mycket stor fara för främst de kvinnor och barn som hamnar med en sådan.
Oskar blev arg på samhället med skolan när hemundervisningen för ena skulle upphöra, det var därför en sådan som han inte nöjde sig med att bara lämna familjen eller "bara" mörda de andra.
Det var därför han tyckte att han offrade sig, en liten superhjälte med superkrafter bodde det nog i honom.
Barnsligt.
Infantilt.
Aggressivt sätt att döda på och stegade sedan trotsig och elak ut och slet åt sig en elkabel.
Och vad mer än det här? :-/ Usch.

Ännu ett fall lagt till den dolda statistiken.
Vi vuxna till skillnad mot för "män" som Oskar blir också förbannad på samhället.
Kanske dags att även vi börjar skriva dold statistik? Det går inte längre att lägga locket på saker och ting.
Vem skriver statistiken och framförallt vem är det som mörkar viss statistik?
En bok har hittills skrivits(jag ska köpa den)
Jag tror det kommer att komma mera, för de goda krafterna finns de också.
Citera
2020-03-12, 05:49
Medlem
Citat:

Dold statistik är jättebra. En statistik som anpassas till ens egna fördomar och förutfattade meningar. Det borde finnas mer sånt i dagens läge så det skapas utrymme för fler fritänkare.

Om man till exempel fick välja varje morgon vilken sida man vill köra på i trafiken så skulle trafikolyckorna halveras, det är jag helt säker på. Om man dessutom preventivt låste in alla små pojkar i vuxna kroppar så skulle våldsbrotten också halveras. Enkla åtgärder som skulle få jättestor effekt.

Det finns dold statistik som bevisar detta.
Citera
2020-03-12, 07:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Dold statistik är jättebra. En statistik som anpassas till ens egna fördomar och förutfattade meningar. Det borde finnas mer sånt i dagens läge så det skapas utrymme för fler fritänkare.

Om man till exempel fick välja varje morgon vilken sida man vill köra på i trafiken så skulle trafikolyckorna halveras, det är jag helt säker på. Om man dessutom preventivt låste in alla små pojkar i vuxna kroppar så skulle våldsbrotten också halveras. Enkla åtgärder som skulle få jättestor effekt.

Det finns dold statistik som bevisar detta.

Håller med, en underbar tanke! Det måste också vara roligt för Glittret som är som en magnet till den kreativa intelligensian här på Flashback; Missan, Rockkungen och nu denna gigant som ska revolutionera hela sannolikhetsläran med sin dolda statistisk. Har vi tur så kommer vi tillbaks till det glada 90-talets början där hälften av män i vissa byar blev anklagade och dömda för satanistiska sexriter med barn. Det är bara att plocka fram de gamla fina teorierna om borträngda minnen som var så framgångsrika i Quick- och Kevinfallet så är vi i hamn. Nu när de goda krafterna äntligen nått tråden borde vi kanske även damma av den Äldre västgötalagen med sin kloka demononlogi och straffsats för häxsabbat. Det går säkert att hitta massor av dold statistik på att häxor finns.
Senast redigerad av Krmkr 2020-03-12 kl. 07:21.
Citera
2020-03-13, 09:04
Bannlyst
Vilken fantastisk resa denna tråden har inneburit. Kan inte minnas att jag varit med om något lika sjukt och då har jag ändå sett en hel del via arbete.

Det gäller de sammanlagda patologierna man fått se i fallet som sådant med ett gemensamt familjemord, men också i masspsykosen som uppträdde i tråden som sedan gick över i enskilda vanföreställningssymptom och flumtolkningar. Kan inte erinra mig en enda tråd på Flashback där detta har varit lika påtagligt. Visst har olika tankar och teorier stötts och blötts, men inte av denna abnorma kaliber, inte med denna strutsiga faktaresistens — välll?

Tolkningen får väl bli att extraordinärt galna fall drar till sig extraordinärt galna människor, och jo då, jag inser att jag är en av dem som under så lång tid sitter och kluckar över hur faktaresistenta, ovetenskapliga och osystematiska somliga är, av så banala skäl som prestigeförlust och könsbias. Då har jag lite lättare att förstå de som av jäv eller oförstånd sticker huvudet i sanden.

Man får dock konstatera slutet gott och allting gott. Myndigheterna stod pall för galenskaperna, lagarna upprätthölls, vetenskapen vann och sekretessgränserna hävdades korrekt mot de som ville att de skulle raseras. Kudos till myndigheterna för ett väl utfört arbete i ett svårt och känsligt ärende.
Hanna och Oskar går till historien som Sveriges första konstaterade gemensamma familjemord. Ärendet är utrett inom alla inblandade områden, nu när även skolan blir det och kvalitetsstämplar är satta. Parallellt lär sig forskare inom olika fakulteter viktiga lärdomar av fallet, som kommer att användas framöver i sjukvård, skola, polis och socialtjänst. Den viktigaste tror jag handlar om riskerna med könsbias och att tvåsamhet på ett alltför automatiskt sätt uppfattas som ett skydd.
Citera
2020-03-13, 11:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Vilken fantastisk resa denna tråden har inneburit. Kan inte minnas att jag varit med om något lika sjukt och då har jag ändå sett en hel del via arbete.

Det gäller de sammanlagda patologierna man fått se i fallet som sådant med ett gemensamt familjemord, men också i masspsykosen som uppträdde i tråden som sedan gick över i enskilda vanföreställningssymptom och flumtolkningar. Kan inte erinra mig en enda tråd på Flashback där detta har varit lika påtagligt. Visst har olika tankar och teorier stötts och blötts, men inte av denna abnorma kaliber, inte med denna strutsiga faktaresistens — välll?

Tolkningen får väl bli att extraordinärt galna fall drar till sig extraordinärt galna människor, och jo då, jag inser att jag är en av dem som under så lång tid sitter och kluckar över hur faktaresistenta, ovetenskapliga och osystematiska somliga är, av så banala skäl som prestigeförlust och könsbias. Då har jag lite lättare att förstå de som av jäv eller oförstånd sticker huvudet i sanden.

Man får dock konstatera slutet gott och allting gott. Myndigheterna stod pall för galenskaperna, lagarna upprätthölls, vetenskapen vann och sekretessgränserna hävdades korrekt mot de som ville att de skulle raseras. Kudos till myndigheterna för ett väl utfört arbete i ett svårt och känsligt ärende.
Hanna och Oskar går till historien som Sveriges första konstaterade gemensamma familjemord. Ärendet är utrett inom alla inblandade områden, nu när även skolan blir det och kvalitetsstämplar är satta. Parallellt lär sig forskare inom olika fakulteter viktiga lärdomar av fallet, som kommer att användas framöver i sjukvård, skola, polis och socialtjänst. Den viktigaste tror jag handlar om riskerna med könsbias och att tvåsamhet på ett alltför automatiskt sätt uppfattas som ett skydd.

Ja myndigheterna har skött detta svåra och känsliga ärende på ett professionellt sätt. Det känns tryggt att veta att det fungerar bra om man själv eller någon närstående skulle hamna i en katastrofal situation.
Citera
2020-03-13, 23:07
Medlem
Citat:

Man får dock konstatera slutet gott och allting gott. Myndigheterna stod pall för galenskaperna,

lagarna upprätthölls, vetenskapen vann och sekretessgränserna hävdades korrekt mot de som ville att de skulle raseras. Kudos till myndigheterna för ett väl utfört arbete i ett svårt och känsligt ärende.

Det fetade: men det är väl inte så vanligt att lagar ändras eller att sekretessgränser hävs på grund av diskussioner på Flashback...? Det var väl ingen som hade förväntat sig någonting sånt? Inte ens vi som tillhör de extraordinärt galna.
Citera
2020-03-14, 03:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Då är det bättre att resonera i insiktsfulla förståelsetermer som psykologen Åsa Landberg gör i artikeln.

– Människor som väljer att begå självmord har ofta vanföreställningar om att världen blir bättre om man försvinner. Ibland kan man också tänka att barnen inte har ett liv som är värt att leva. Det har naturligtvis inget med verkligheten att göra. Det finns alltid hjälp att få.

Vill även ge en motbild till den dåliga bild som enskilda representanter gett läkareskrået i tråden, genom att lyft fram Margda Waern, professor vid Göteborgs universitet och överläkare i allmänpsykiatri med fokus på forskning om självmord:

– När föräldrar dödar sina barn och sedan begår självmord är det oftast en psykos eller djup depression som ligger bakom. De kan ha vanföreställningar om att de genom sina handlingar skyddar barnen.

Detta har naturligtvis inget med bekräftelse av beteendet som somliga oförståndiga försöker påskina, utan en beskrivning om hur vansinnigt människor kan tänka när de har en upplevelse av desperat mörker.
Ja, den artikeln tål att citeras igen. Den mest troliga kärnan i det som hänt.

Stirrar man sig blind på statistik kring familicide och utgår från en stereotyp bild om mannen som förövare- och ignorerar att detta är i samråd mellan två föräldrar - så påminner det mer om en bokstavstrogen papegoja med svag central koherens.

Fakta kring familjens situation ignoreras helt och orsakssamband faller bort.
Allt för att en av barnens mördare, deras mor, ska framstå som oskyldig.

En ren skymf mot de mördade flickorna.

Hannas chef ville inte uttala sig av hänsyn till hennes anhöriga. Det säger sig självt att nåt inte stod rätt till via det uttalandet, men man förstod inte vidden av krisen.

Vad vore varningssignaler - om än vaga?
Högst troligt samma som vid nedstämdhet och självmord där personer upprätthåller en fasad ihop med tillbakadragande, isolering. Reagerade hon introvert och tystnade från att ha varit en utåtriktad person?
För Hanna vill uppenbart dö.

Oro och krisreaktion när två barn drabbas av sjukdom uppfattas troligen som betungande men överkomlligt - för att föräldrarna är yrkesverksamma, det fanns inte de klassiska riskfaktorerna.

Nej, man kanske inte skulle ha lyssnat på föräldrarna för situationen var uppenbart inte överkomlig - men vem skulle tro att familicide stod för dörren om det är så extremt ovanligt att det inte ens finns många fall internationellt.

.Argumenten för fri insyn i FUP blir gravt patetiska när det kommer till prevention.

Dels utifrån att det knappt förekommer, båda förövarna är döda och kan inte berätta mer än de gjort, dels att gärningsförlopp eller annat inte har med saken att göra - och främst att professionell forskning sköter den delen galant.

Jag tror däremot att gemene man ska fundera över om man känner igen varningssignaler rent generellt och om man överhuvudtaget ställer frågor hur människor mår - eller nöjer sig med ett undflyende svar att det är ok, en axelryckning, att personen säger att det är överkomligt. Om det ens syns.

För att folk förmår hålla skenet uppe och för att folk tar livet av sig utan att säga nåt.
För ATT det är ett samhällsproblem att psykisk ohälsa inte har samma status som fysisk sjukdom.:
Att det upplevs som ett nederlag att be om hjälp, att människor tror att de ska klara sig själva. Det är prestationsångest inblandat. Krav. Skam. Ett stressigt och narcissistiskt samhälle.
Där är jag övertygad att det behövs ett förändrat synsätt, tidiga insatser och mer kunskap om psykisk ohälsa - speciellt beträffande ungdomar. Kurvan över unga människors självmord går inte ner och det är allvarligt.
För att ta ett annat exempel där det i högsta grad är bekymmersamt.

Några väldigt viktiga slutsatser via forskningsresultat då barn mördas av sina föräldrar:

1. Det är oerhört svårt att se om det rör sig om normal oro och omsorg eller förvrängd altruism.

2. Det är oerhört svårt att se att det rör sig om psykisk ohälsa.

3. Dessa föräldrar förmår upprätthålla fasader.

Om det är ett problem för professioner - vad förväntar man sig av omgivningen?

Citat:
REGARDING POSSIBLE PREVENTION, research has concluded that doctors should be alert for cases in which the child might be "over-loved", considered an extended part of the self or is the focus of paranoid delusions.
The problem for psychologists is that it is often very difficult to identify a potential problem.

It is not uncommon, after such deaths, for neighbours and family to comment on how the parent seemed perfectly normal. They may have even continued everyday chores - going to a match or booking a holiday - right up until the terrible act.

Identifying those at risk, says Dr Bogue, can be very difficult, because even extreme mental illness might not be outwardly obvious.

"More often than not, the risks have been successfully managed and we don't hear anything about it, but on those occasions when an individual is outwardly presenting themselves quite normally they could well be operating in a delusional system."

"In the case of filicide-suicides, the child might be seen as an extension of the parent. "If somebody's in such a severe depressive state that they have a feeling their circumstances are hopeless, and by extension their loved one's circumstances are hopeless, the suicidal motivation can extend to significant others," says Dr Bogue."

"At the moment of the killing, they are often acting out of a sense of love and protection, though this is distorted to a horrific extreme."
https://www.irishtimes.com/news/beyond-reason-1.1017572
Senast redigerad av develi 2020-03-14 kl. 03:44.
Citera
2020-03-14, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Om det är ett problem för professioner - vad förväntar man sig av omgivningen?

Highlightar denna mening i ett även för övrigt insiktsfullt inlägg. Det är också en oneliner att hålla i åtankarna när folk kastar ur sig skuld på sörjande anhöriga, kollegor, vänner och grannar. För är det så vi vill ha det, att med varje förkastlig handling så ska ett tjog oskyldiga lastas?
Citera
2020-03-14, 11:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Highlightar denna mening i ett även för övrigt insiktsfullt inlägg. Det är också en oneliner att hålla i åtankarna när folk kastar ur sig skuld på sörjande anhöriga, kollegor, vänner och grannar. För är det så vi vill ha det, att med varje förkastlig handling så ska ett tjog oskyldiga lastas?
Ja.
Lärare, rektor, övriga.
De jag skrev om är en helt annan kategori vilket man väl även bör inse..
Det är välutbildad vårdpersonal med lång erfarenhet och forskare som tillkännager problematiken.
Som mött tex mödrar som mördar och vet hur vanskligt det är.
Förutom "överälskande" barn, präktighet, rollspel och kapacitet att verka normala så tittar forskningen på varningssignal vid suicid.
För att det ofta rör sig om en känsla av hopplöshet och att inte kunna rädda sitt barn från tillvarons svårigheter.

Att suicid ofta föregår barnamord och inte tvärtom.
Det är oftast inte tanken "jag vill döda barn" som kommer först vid den här kategorin.
Man lär snedsegla på motiv om startblocken är vända åt fel håll parallellt med att orsakssamband ignoreras.

Det är utvidgat (extended) självmord likaväl som att dessa mödrar ofta inte förmår särskilja sig själv från barnet (extended Self).
En patologisk bindning, påföljande projicering och extrema vantolkningar pga allvarlig psykisk ohälsa.

Totalt vanskligt för omgivningen att tolka.

Men man kan som sagt alltid bli bättre på att känna igen tecken vid risk för självmord och psykisk ohälsa.
Gärna långt innan och stävja riskfaktorer samt bli bättre på hur det ska bemötas.
Vore dumt att gå över ån efter vatten, börja på universitetsnivå om man inte ens gått ut grundskolan eller börja bygga ett hus med att lägga taket..
Det lär inte rädda medmänniskor.
Senast redigerad av develi 2020-03-14 kl. 11:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in