2020-03-13, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Ingen har någon skyldighet att säga något till dig. Med tanke på att du inte reflekterat en sekund över vad ApfelBiine egentligen skrev till dig och hur rätt jag tror att hen har, betvivlar jag att någon kommer att ha lust att göra det heller.

Jag läste mycket väl vad han skrev men vet inte vad jag ska svara. Naturligtvis är det ännu mer fruktansvärt för Es anhöriga det är väl självklart. Det har väl inget att göra med att jag ändå känner så pass starkt. Och ja jag griper efter halmstrån för att försöka lindra min ångest och det går ju inte så bra. Det är många varför, varför! Och sen undrar man ju om barnen var drogade och av vad och hur ofta. Det borde väl synas nu när de andra två omhändertogs?

Det var ingen mysig familj med söndagsmiddagar nä men man kan ändå hoppas att barnen höll ihop.
Citera
2020-03-13, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss.G
Jag gör vad jag kan för att försöka få mer inblick vad som hänt. Det är så jävla mycket skit som sprids och så humlande om allting! Om någon vet hur dynamiken är, så skriv det för helvete, om någon vet vad som försökte göras, skriv det mer specifikt. Så jävla less på alla ”du vet inte hur det är”. Jag har ingen åsikt om att vara god människa eller bra mamma. Detta är ren känslstyrda tankar, just pga att det berört mig enormt!

Jag vet ingenting om bröderna och deras specifika familjedynamik, och om jag visste något så skulle jag inte skriva det här. Du anklagar personer som du inte vet något om genom att säga att de är medskyldiga till E’s död. Det jag menade var att dynamiken i sådana familjer oftast är mer komplicerad än vad man kan tänka sig. Anmäler man för ”lättvindigt” eller utan konkreta bevis så att det inte blir konsekvenser från myndigheternas sida riskerar man att förlora kontakten med familjen helt och står där utan insyn eller möjlighet att påverka. Anmäler man inte eller försent, riskerar man att barnet far illa. Oavsett hur man gör blir det oftast fel. Jag förstår att känslorna styr och att du tror att det du gör är oskyldigt. Helst skulle jag också vilja veta ALLT som går att veta om fallet. Men tänk bara på att närstående och närstående till dessa kan läsa tråden.
Citera
2020-03-13, 20:56
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Lägger upp den igen här: http://retro.lagen.nu/dom/hfd/2012:35

Edit: Nu ligger det även i min signatur, ihop med övriga dokument relevanta för målet. Så är det rätt lätt för läsare av tråden att hitta alla.

Citat:
Jag gör vad jag kan för att försöka få mer inblick vad som hänt. Det är så jävla mycket skit som sprids och så humlande om allting! Om någon vet hur dynamiken är, så skriv det för helvete, om någon vet vad som försökte göras, skriv det mer specifikt. Så jävla less på alla ”du vet inte hur det är”. Jag har ingen åsikt om att vara god människa eller bra mamma. Detta är ren känslstyrda tankar, just pga att det berört mig enormt!

Miss.G CharlieR har samlat det mesta som vi faktiskt vet .
Läs gärna länkarna hen har lagt upp.

De flesta här inne undrar hur och varför det kunde sluta såhär illa. Men om någon skulle sitta på den informationen så hade de antingen delat den vid det här laget eller så tänker de inte dela den alls, oavsett hur mycket du ligger på.
Citera
2020-03-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Jag vet ingenting om bröderna och deras specifika familjedynamik, och om jag visste något så skulle jag inte skriva det här. Du anklagar personer som du inte vet något om genom att säga att de är medskyldiga till E’s död. Det jag menade var att dynamiken i sådana familjer oftast är mer komplicerad än vad man kan tänka sig. Anmäler man för ”lättvindigt” eller utan konkreta bevis så att det inte blir konsekvenser från myndigheternas sida riskerar man att förlora kontakten med familjen helt och står där utan insyn eller möjlighet att påverka. Anmäler man inte eller försent, riskerar man att barnet far illa. Oavsett hur man gör blir det oftast fel. Jag förstår att känslorna styr och att du tror att det du gör är oskyldigt. Helst skulle jag också vilja veta ALLT som går att veta om fallet. Men tänk bara på att närstående och närstående till dessa kan läsa tråden.

Jag förstår och du har tolkat mina tankar och känslor helt rätt kring detta. Jag sk stänka på hur jag uttrycker mig, jag menar inget illa egentligen och det är komplicerat. Det är bara så svårt att förstå om det nu varit så katastrofalt att soc inte tagit dem alla tre direkt. Jag har svårt att se hur tre barn ( framförallt en 14åring) sitter i en lägenhet dygnet runt. Antagligen jobbade grannarna och rörde sig där på helt andra tider.

Jag har även svårt att se hur de droger alla tre barnen kontinuerligt länge utan att det uppdagades. Jag tror fortfarande att de var helt okej och att R hade verkligen försökt men att det spårade ur efter jul. De började knarka kontinuerligt och behövde att barnen skulle sova då
Citera
2020-03-13, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Möjligen halvt off-topic, men ändå.

För det första måste det vara ett av landets svåraste jobb att arbeta med barnärenden på socialtjänsten. Vad man än gör så får man skit. Så att kalla dem för kärringar, batikhäxor eller annat valfritt epitet tycker jag är riktigt lågt.

Samma personer som kallar socialtjänstens representanter för allehanda öknamn förväntar sig samtidigt att de ska agera rätt i alla tänkbara fall, trots att det är fullständigt omöjligt.

I just detta fall blev det helt fel, det tror jag alla är överens om. Men hur tar vi reda på hur det faktiskt gick helt fel?

Många skribenter i den här tråden uttrycker totalt förakt för de som använder droger, alkohol och mediciner. Det säger mig att de endera är mycket unga och saknar erfarenhet, eller att de helt enkelt har haft tur i livet.

Med tanke på hur förtjusta somliga är i att identifiera skribenter på FB kan jag helt vagt uttrycka att jag helt teoretiskt har personlig erfarenhet av hur det är att vara barn till en bensotorsk och en alkoholist. Och barn till en bipolär total dåre, barn till en kroniskt deprimerad person och barn till en elak jävla sadist.

Den enda jag skulle, så här 30-40 år senare, ha valt ut för omplacering vore sonen till sadisten. Vi andra älskade våra föräldrar och klarade oss okej, och tog hand om våra småsyskon.

Tack för ditt inlägg, det ger ändå lite perspektiv för en som mig som aldrig har varit nära missbruk. Tack
Citera
2020-03-13, 21:06
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3timeseGO
Pojkarna var hela tiden hemma.. även under dom dagar flickan låg död i bostaden.

Jag undrar vad föräldrarna sade till storebror A. Han måste ju undrat var Lilla Hjärtat tagit vägen.
Antagligen har de sagt att hon är hos mormor eller något liknande.
Men han är ju gammal nog att förstår och läsa på nätet (fast jag hoppas att han inte läser här)... 💔
Han måste vara den som är i störst behov av stöd, kärlek och förståelse nu.

Stackars, stackars barn - alla tre.
❤️💙💜
Citera
2020-03-13, 21:06
Medlem
[quote=miss.G|70691433]Jag förstår och du har tolkat mina tankar och känslor helt rätt kring detta. Jag sk stänka på hur jag uttrycker mig, jag menar inget illa egentligen och det är komplicerat. Det är bara så svårt att förstå om det nu varit så katastrofalt att soc inte tagit dem alla tre direkt. Jag har svårt att se hur tre barn ( framförallt en 14åring) sitter i en lägenhet dygnet runt. Antagligen jobbade grannarna och rörde sig där på helt andra tider.

Jag har även svårt att se hur de droger alla tre barnen kontinuerligt länge utan att det uppdagades. Jag tror fortfarande att det var helt okej ett tag ska där stå
Citera
2020-03-13, 21:15
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsbyxan
Återvänder morsan till Norrköping nu efter utsläppet? Vad blir det av det hela tror ni? Går hon ut och firar ikväll?

Ja, vad fan ska hon ut att göra? För både barnens, samhällets o hennes egen skull hade hon nog haft det bättre i häktet (gissar jag som aldrig suttit häktad).
Det finns (förhoppningsvis) ingen som välkomnar henne hem med öppna armar.

Det är ju jättesynd om henne eftersom hennes karl har dött och det ondskefulla samhället helt oprovocerat har tagit hennes överlevande barn.
Jag antar att hon behöver medicineras både snabbt o mycket. 💊💉
Citera
2020-03-13, 21:15
Medlem
Citat:
Tack för ditt inlägg, det ger ändå lite perspektiv för en som mig som aldrig har varit nära missbruk. Tack

Ärligt talat så fascinerar du faktiskt mig. Trodde inte att det fanns någon som inte hade någon som helst erfarenhet av personer med beroenden.

Alla har en kompis, kusin eller annan närstående i en sådan familj - trodde jag. Fast somliga är ju förstås mer hysch-hysch än andra, förstås.

Så ... rimligen har du någon i din närhet som är alkoholist, beroende av något (droger, mediciner, hasardspel, alkohol) som du inte kan identifiera.

För vi finns där, det kan jag nästan lova.
Citera
2020-03-13, 21:22
Medlem
Helt galet att hon släppts....

Jag hoppas ingen letar rätt på henne och "hämnas" för E*meraldas räkning.. Önskar så att hon får ruttna i fängelset och går under av sina egna tankar där inne..
Citera
2020-03-13, 21:36
Medlem
OroligLantiss avatar
Beskrivningar som har gjorts av barnen både innan och efter flickans död medför en stor oro för hur barnen haft det i hemmet och vad de sett och upplevt. Både A och S uppvisar symptom på långvariga omsorgsbrister, vilket även deras syster enligt orosanmälningar gjorde.”

Finns det någon med tillräcklig erfarenhet eller utbildning som kan förklara detta för mig?

Viktnedgång, smutsiga, trasiga kläder?
Psykiska symptom - sena i utvecklingen?
Eller en kombination?
Citera
2020-03-13, 21:38
Medlem
Citat:
Jag läste mycket väl vad han skrev men vet inte vad jag ska svara. Naturligtvis är det ännu mer fruktansvärt för Es anhöriga det är väl självklart. Det har väl inget att göra med att jag ändå känner så pass starkt. Och ja jag griper efter halmstrån för att försöka lindra min ångest och det går ju inte så bra. Det är många varför, varför! Och sen undrar man ju om barnen var drogade och av vad och hur ofta. Det borde väl synas nu när de andra två omhändertogs?

Det var ingen mysig familj med söndagsmiddagar nä men man kan ändå hoppas att barnen höll ihop.

Jag var säkert onödigt hårt mot dig. Ber om ursäkt. Men det var viktigt för mig att föra fram att jag inte tycker att det är rätt att blanda in eller fördöma anhöriga. Jag märker att du verkligen mår dåligt av det som har hänt och det har vi och många andra gemensamt. Jag har läst genom hela tråden, gått in varje dag och lusläst varje inlägg för att kunna komma till någons slags insikt över hur detta har kunnat ske. Ibland tror jag att vi människor blir besatta av mörkret hos andra för att vi är rädda för att det ska finnas någonstans där gömt hos oss också. Framför allt om man är föräldrar själv. Jag tror att det beror på att upplevelsen att vara mamma ofta beskrivs som något universellt i vårt samhälle (”en mamma känner si eller så eller en mamma gör si eller så”). Och om det finns mammor som är kapabla till ett sådant mörker, vad betyder det då? Att begreppet ”mamma” kan inhysa detta mörker? Finns det då potentiellt inom mig med? Eller är en person som är kapabel till något sådant inte en mamma? Det finns inga enkla svar på det. Även om de flesta av oss aldrig kan föreställa sig att vi skulle kunna vara kapabla till att så fundamentalt skada våra barn omskakas man.

Det som vi ofta inte kan få ihop är att inget är svart eller vitt. Människor drivs av många olika och ofta motstridiga behov. Jag tror att Es föräldrar älskade henne, eller att de åtminstone blandade ihop sina känslor för henne med kärlek. Jag tror också att de säkert försökte göra sitt bästa ett tag men att situationen samtidigt spårade ur utan att de var kapabla till att känna insikt om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in