2020-03-13, 20:20
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Kommer nog stänga ner dom över helgen. Helt sinnessjukt at skolorna inte redan är stängda.

Ja, sinnesjukt bra.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Verkligen avskyvärda siffror, men enligt premiärminister Giuseppe Conte så kommer det att ta 2-3 veckor innan kurvorna går ner igen. Så jäkla illa är det i Italien.

P.S. Snart samma sak i Sverige.
Fullt medveten sedan en månad tillbaka om Sveriges situation. Räknar heller inte med att Italiens siffror kommer vända på ett bra tag men hoppas ändå på det. Varje dag kryper skiten närmare.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
I Kamratposten säger de att man skall snyta sig i engångspapper.

På Facebook säger de att folk faller döda ner på gatan i valfri stad.

I USA säger Trump ena dagen att det är fake news. Nästa dag att det är EUs fel, och Obamas fel att det sedan sprids i USA.

På Flashback säger du vadå?

Att barnen sprider Corona till sina farfars o morfars.
Citera
Medlem
Fan, nu önskar jag att jag hade haft ett trangiakök. Får köra en lägereld utanför lägenheten om det verkligen krisar.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Känns lagom stabilt. Elavbrotten kanske kommer trots allt? Då börjar nog kaoset på riktigt.

Ja, men elförbrukningen borde kunna lösas med vattenkraftverk, den minska sannoligt
Citera
Medlem
HonklerDanskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Danmark stänger gränsen...??
Vad innebär det nu då??

Jag ska ju köra bil från Småland ner till Frankfurt på fredag... Får jag inte passera genom Danmark med min bil då..?
Än så länge bör man kunna ta sig ner via Finland istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Vi har en skillnad i smittspridning jämfört med Asien, där är de inte besvärade med att använda andningsskydd, vilket är utomordentligt bra för att minska smittspridning.

När jag var i Thailand så blev jag förundrad över alla som bar andningsskydd, men nu ter det sig helt uppenbart.

Thailand har delat ut masker gratis och ger höga böter eller fängelse till dom som säljer till överpris.
Citera
2020-03-13, 20:21
Medlem
Hexen666s avatar
Om man räknar på att antalet totala smittade är ca 10x fler än bekräftade fall, så sjunker dödligheten ganska drastiskt, iallafall i nuläget. Italien skulle isåfall ha 150 000 smittade, med 1000 döda, då är dödligheten 0,67%, i linje med Sydkorea. Låt oss säga att flera av de allvarligare fallen inte haft tid på sig att dö än och vi dubblar antalet döda till 2000, då är vi uppe i 1,3%.

Det är grundskolematte och jag är inte insatt. Men det känns rimligt att dödligheten när allt väl lagt sig hamnar mellan 1-3%, med en stark övervikt på 60+.

Om man tar spanska sjukan som referens till totalt antal smittade när pandemin är slut, ca 1/3, skulle vi få ca 2,5 miljarder smittade. Ligger dödligheten på 1% är det 25 000 000 döda globalt, 25 000 i Sverige.

Ca 50 miljoner dör globalt varje år i normalfall, vi skulle alltså få en ökning med 50%, istället för 50milj får vi 75milj.

Något som talar för att det KAN bli en lägre siffra är att vi har omedelbar global kommunikation via internet där alla får realtidsinformation och kan ta beslut efter situation och lokala karantäner och liknande åtgärder kan vidtas i tid.

Så går mina tankegångar iallafall, jag kan ha käpprätt fel.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Troligen kommer alla länder i EU att stänga sina gränser, innan regeringen i Sverige ber FHM om lov för att få göra detsamma.

Det kanske är EU som bestämmer...
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag kan inte kommentera huruvida Italiens sjukvård har kraschat eller inte. Jag hämtar inte min information från oseriösa källor som facebook och flashback. Däremot kan vi ju konstatera att de av flera skäl har lyckats smitta en väldigt stor andel äldre och en stor mämgd personer som redan var under vård, så de får höga dödstal.

Men jag tror att du har helt rätt i att Italien har 100 000 smittade, och mycket mer därtill. Troligen uppåt miljonen eller miljoner.

Varför?
De testar bara vid sjukhus, d v s bara de som söker vård blir testade. De som hostar och har typ 37,5C i två dagar (de flesta) söker ofta inte vård. Har en kompis som spenderade en vecka i norra delen av norra Italien på ett litet ställe som inte hade några rapporterade fall för 1 vecka sedan. Vid hemkomsten har alla i sällskapet testats positivt här i Sverige inom 6 dagar (men mår bra, bara en av fem har haft 38C i två dagar, de andra mycket mildare symptom och två redan symptomfria). Smittan är allmänt spridd över åtminstone hela övre halvan av landet.

Varför är det bra?
Det visar att väldigt många som smittas får mycket lindriga symptom. Med andra ord kan vi ju konstatera att om du inte är 75+ eller har andra allvarliga problem så kommer du att klara detta fin-fint.
Dessutom: kanske kommer Italien också komma igenom detta mycket snabbare än vi tror. Många har redan haft viruset och är immuna. De har redan exponerats och kommer inte att smittas senare. Två - tre tuffa veckor, sedan har de varit igenom det värsta.

Ja, jag håller med dig. Jag tror också att Italien har närmare 1 miljon smittade, och antagligen har Kina också något liknande och dödligheten lär betydligt mer likna den i t.ex Sydkorea som testat väldigt många.

Med Sydkoreas dödlighet på 0,8 % ungefär översatt i Italien hade Italien behövt ha en smittad befolkning på runt 200 000 snarare. Sen visst, absolut. Italiens befolkning är gammal, viruset kan ha muterats och Italiens sjukvård kan ha kraschat men att Italien har en 10x så hög dödlighet känns helt orimligt. Snarare är de smittade 10x fler än vad man sagt. Och detsamma gäller nog Kina.

Motsvarande siffra smittade i Kina bör således vara typ 240 000 om man vill hävda att Sydkoreas dödlighet är något att tro på. Dvs, om 0,8 % är det vi jobbar med globalt har Italien en smittad befolkning på runt 180 000 och kina 240 000.
Citera
2020-03-13, 20:22
Medlem
vad tror ni trump säger idag på pressträffen?
Citera
2020-03-13, 20:22
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Nej, det kan du glömma. Kanske kan ta färjan om inte de också stänger?

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är nog korrekt uppfattat. Dessutom avråds det för alla utlandsresor, så du bör stanna hemma.

Men herregud... Den här influensan börjar gå överstyr...

Bäst att boka Trelleborg - Rostock omedelbart nu då så det inte blir fullt där då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in