2020-03-13, 20:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Helt rätt, det är bättre att ett gäng 80-åringar dör några månader tidigare än att sänka hela ekonomin med betydligt värre konsekvenser. Men du kanske lever på bidrag utan att förstå var pengarna kommer ifrån.

Pucko, jag är en av dem som betalar för kalaset. O ja, det finns värden som är viktigare än pengar. Du kanske förstår när du lämnat blöjstadiet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Danmark stänger gränsen och kallar in militären.

Och sverige vill inte ens stänga ner alla skolor än???

Fast helt stängt är det ju inte. Danskarna kan ju fortfarande röra sig helt fritt till bla Sverige och Tyskland som ligger nära.

Ska man stänga landet ska man göra det ordentligt och inte bara på ett håll så att säga.
Citera
Medlem
SeanAverys avatar
Detta tar på psyket, sen jag var nära att stryka med för några år sen och då jag är en riskgrupp har jag blivit fruktansvärt hypokondriker. Jag ska ha sämre immunförsvar men träffar mycket folk i mitt yrke och är väldigt sällan sjuk. Nu går man här och inbillar sig att man könner både det ena och det andra men termotetern visar 36,7 och jag vet att jag inbillar mig. Funderar dock på att hålla ungarna hemma från förskolan nu och stanna hemma, regeringen verkar ju inte stänga något så jag får ta tag i det själv som en försiktighetsåtgärd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
För drygt en vecka sedan hävdade Tegnell att det finns ingen fog för oro, smittan finns på annat håll, att vi smittspårar och därmed hindrar smittan från att få allmänt fäste. Stänga gränser och andra drastiska åtgärder vore kontraproduktivt!

Idag genomför riksbanken ett stödprogram på 500 miljarder, Danmark kommer att stänga gränsen vid midnatt, grannländerna stänger skolorna, sjukvården larmar om brist på simpla produkter som munskydd och handsprit, Usa stänger flyglinjer, börsen har rasat ner i källaren.

Är Tegnell trovärdig? Förtjänar han sin lön på 75-100k i månaden, har han varit ärlig mot svenska folket? Kommer vi att luta oss mot hans ”expertkunskaper” vid nästa kris? Hur många gamlingar kommer att få sätta livet till pga. Felaktiga beslut?

Är det nån gång tidigare i historien nån har så uppenbart visat sig vara fel man på fel plats?
Strax innan sportloven sade han att det var bra att folk inte avbokat sina resor till Alperna, för där fanns ju minsann inget virus:

Citat:
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.

- När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.
https://www.kuriren.nu/nyheter/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet-nm5297550.aspx
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Brandkår och militär är antagligen dimensionerade för de behov som kan förutses, och anses förmodligen utnyttja den kapaciteten. Men det blir nog svårare att övertyga Sveriges befolkning om att vi behöver finansiera en vårdkapacitet som kanske tiofalt överstiger den vardagliga. Det rör sig om åtskilliga hundra miljarder i ökade skatteuttag, knappast möjligt i dagens läge.
Uj uj uj det kommer aaaaldrig att funka, är det vad du säger? Vi får nog nöja oss med att inte vara överens.
Citera
2020-03-13, 20:13
Medlem
Även Polen stänger sina gränser för utlänningar. Polska medborgare som flyger in gäller 14 dagars karantän.
Citera
Avslutad
Enligt samhällsnytts artikel som en länkat till tidigare, men det är bara gå in på samhällsnytt. Så säger de på italienska sjukhus att barn är superspridare.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det hade kunnat vara ännu värre: På bara fyra dagar tiodubblades de danska covid-19 fallen.

Men sluta titta på siffror, t o m FHM säger ju att det inte är relevant längre då det inte testas!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
Ursäkta om frågan redan har ställts, men det är en gigantisk tråd.
Varför bunkrar folk toapapper? Får man århundratets rännskita av viruset?

Folk gör sitt bästa och det är mer skrämmande för dom att gå omkring och lukta lite småtrolligt än tanken på att få slut på mat.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Sveriges beredskap är god.
På rapport säger de att läkare tillverkat visir för ögonen av ”overhead” papper och buntband.

Har de månne hittat en gammal kartong från 90 talet i sjukhusets förråd?
Ha, ha reagerade också på det. Det var länge sedan man höll ett "overhead-papper" i handen...
Citera
Bannlyst
Sverige valde att inte delta i världskrigen. Bl a tack vare det har Sverige lyckats få bra ekonomi efter världskrigen.
Börjar fundera ifall man försöker även nu använda samma skamliga och fega strategin. Säga att man är neutral även när det gäller corona. I detta fall är det lika med att följa sin egen väg. Tex inte stänga skolor. Eller att undvika ge tydliga siffror om vad som händer. Eller att bara testa folk som är riskzonen.
Kan det vara så? Att antingen har man tänkt vad "historien har lärt oss" (och i fallen ovan med framgång) eller så är det helt enkelt så att svensk temperament/mentalitet gör att man agera på ett avvikande sätt.
Det finns dock en helt avgörande skillnad.
Under världskrigen kunde man ofta räkna med att krigande länder mer eller mindre respekterade Sveriges inställning. Skillnaden nu är att den krigande entitet är "ett virus". Och han skiter totalt i vem du är.
Så där kan det sluta riktigt illa för Sverige. Att tro att man kanske kan få creds och utdelning av situationen medan i detta fall kan (och troligtvis kommer) sluta i en total katastrof.
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatteImorgonTack
På SVT sägs lite kryptiskt: "Stefan Löfven sade att han vill förbereda svenska folket på att fler beslut som stör vardagslivet kan komma med kort varsel. Han vill inte precisera vilka beslut det kan handla om"

Nån som sitter inne med förhandsinfo på vad det kan röra sig om?

Det kan nog handla om karantäner på städer, reseförbud mellan städer osv.
Kanske utegångsförbud, stänga ner restauranger osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in