2020-03-13, 19:31
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Eller så är det du som vill spela Allan och Know-it-all, när det står ganska klart för de flesta att detta kommer att få Asiaten och Hongkong att framstå som en lätt bris, t o m om vi lyckas med begränsad smittspridning.

Tja, vi får se till sommaren om utbrottet avtar, då kan vi summera en halvlek om det kommer fler vågor. Med lite data för hela befolkningar, inte särskoleurval, får vi se hur illa det verkligen är. Med tanke på att Sydkoreanerna testar i relativ stor utsträckning så ligger deras värde på mortalitet närmre sanningen än flashbacks sunkrunkande aphöger. 0,6%, troligen lägre än så.
Citera
2020-03-13, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landifrittfall
Danmark stänger sina gränser. Inga utländska invånare får komma in i landet.
Rasism!
Citera
2020-03-13, 19:32
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Jättenyfiken på vad Anders Tegnell säger när tusentals svenskar börjar trilla av pinnen?

Seriöst, om min mor eller mormor går bort i detta ser jag honom som huvudansvarig, dem två personerna är hela mitt liv.

Räcker att en som är smittad och inte vet det är på jobbet.. Smittar sen vidare..
Det är redan försent min vän.

Det din familj kan göra, är att dom håller sig inomhus ett tag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ett designat virus gör förstås rätt i att slå ut männen, de starka först. Hur ska kvinnorna sedan kunna klara sig? Dels finns det inte nog med avelsmöjligheter, dels driver männen fortfarande toppen av den tekniska utvecklingen.

Om det är artificiell intilligens (svårstavat ord) eller utomjordingar, så är det helt rätt att slå mot männen först. Kvinnor och barn kan man spara till nästa omgång.

Speciellt intressant att man verkar rikta in sig på toppledarna, Usas, canadas, brasilien och irans ledare verkar ha fått viruset.

I krig ska man alltid slå ut ledare och generaler först, sen kommer vi andra springa runt som yra höns.

Daayyyyym. Läskigt
Hoppas vi kan skratta åt det här om några månader.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Förstår inte riktigt hur den åtgärden kan vara så särskilt effektiv. Vet inte hur det är i Danmark, men anar snarlikt Sverige, och då verkar det till allra störst del vara svenskar som turistat i Italien som tagit smittan till Sverige. Inte utländska turister.
Nej, du har nog rätt. Detta verkar mera handla om politik än om att begränsa smittspridning, ifall man inte bokstavligen tänker sig att gränspendlarna från Falsterbonäset, de som kör bil, och från Rosengård som åker tåg och arbetar i servicebranchen ännu inte har hunnit sprida sin smitta till de oskyldiga själlänningarna.
Citera
2020-03-13, 19:33
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Oj de agerar snabbt danskarna. Pga Sverige var de tvungna att snabba på men jag trodde åtminstone de skulle vänta till på måndag. Oerhörd press nu på länder att agera solidariskt och framför allt på Sverige.

Stänga gränser nu känns ju tämligen meningslöst egentligen, när i princip varenda land har samhällsspridning reda, de själva inte minst. Förstår inte riktigt poängen, nog borde de kunna använda militära resurser till annat än att bevaka gränser?
Citera
Medlem
Svenskar i Europa som vill ta sig landvägen till Sverige har alltså till kl 12 imorgon på sig att ta sig till Danmark. 16 timmar dit. De som behöver kommer att klara det. Därefter så blir alternativet Kiel och Stenas färja eller Travemünde till Trelleborg för de som inte flyger

Senast danskarna stängde gränsen mot oss var för att Tyskland kom på oannonserat besök
Citera
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jo. EU är nog ett förbrukat experiment när detta är över i alla fall.
Ja, det hoppas jag innerligt på med....
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobenhavn
Danmark stänger gränserna men Sverige har ännu inte stängt skolorna.

Regeringen vet att det är en meninglös åtgärd. Landet har allt för många inoficiellt smittade som gör att viruset härjar runt oavsett om man stänger skolor eller inte..Gränserna kommer även de att öppnas i de flesta länder där smittan sprids..Numera handlar det mera om att sakta ner antalet smittade som blir svårt sjuka så att vården får en chans att ta hand om dem.. Tyvärr så har Svensk sjukvård bantats i åratal för att få fram pengar till viktigare saker som ex mångkultur och flyktingmottagning så antalet platser är synnerligen begränsat- Många kommer att dö hemma och det är nog trevligare än att ligga på ett sjukhus där alla far omkring i en enda röra och det är köer på den säng du ligger i..

Kommer det någon yngre än dig så lär du skrivas ut så att du lämnar din säng åt den yngre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Som det ser ut nu skulle det vara "bra" med 2-3 miljoner globalt. USA själva räknar med att närmare 1,5 miljoner amerikaner kan komma att dö.

Vilka från USA räknar på det? Källa tack
Citera
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibis
Och väldigt många andra källor som säger att jo, immunitet sker. Alla andra coronavirus fungerar veterligen så också.

Sett från en stat såsom vår, som inte innehar de totalitära musklerna såsom kina eller industrin för tester och förberedda (övat i dec) som Sydkorea så tror jag de faktiskt valt den bästa vägen. Vaccin är för långt fram, vi kan inte hålla spridningen tills dess.

Du kan ha rätt, och du kan ha fel. Som sagt jag förstår hur du menar, men jag håller inte riktigt med dig. Att förlita sig på taktiken med flockimmunitet, när man inte vet om människor de facto blir immuna är i mitt tycke ett alltför högt spel att bedriva.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Nej, du har nog rätt. Detta verkar mera handla om politik än om att begränsa smittspridning, ifall man inte bokstavligen tänker sig att gränspendlarna från Falsterbonäset, de som kör bil, och från Rosengård som åker tåg och arbetar i servicebranchen ännu inte har hunnit sprida sin smitta till de oskyldiga själlänningarna.

Fast är smittan större i Skåne än i Själland? Hur som helst gäller inte gränsstoppet de som pendlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in