2020-03-13, 19:23
Medlem
Danmark stänger sina gränser. Inga utländska invånare får komma in i landet.
Källa: omni.se
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Danmark stänger gränsen från kl 12,00 imorgon.

Känns som att Löfven kände till något om detta när han var så övertydlig om resor och möjligen stängda gränser i dagens press konferens.

Nu ökar trycket på Sveriges regering mång dubbelt.

Gör dem inget NU är dem inte bara ärthjärnor utan ONDA också !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Håller med, vill inte min familj heller ska vara försökskaniner till fladdermössen och råttorna ogenomtänkta mål.
Nåt dessa stora fumma blinda ståkukar... jag menar ledare världen över inte har tänkt på när de vägrar stänga skolor är att barn och ungdomar i alla åldrar är lediga då och de som är typ 16 år och äldre kan passa de yngre barnen så föräldrar på "nyckelpositioner" kan gå till jobbet som vanligt. Bara lämna mat eller pengar för att beställa mat. Som tack kan väl staten använda en del av immurjensee budjetset till att bistå de som inte har råd att betala en babysitter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Ojdå. Gäller det även lastbilstransporter som skall vidare till Sverige? I så fall är vi nog ganska körda.

Tycker mig läsa "all passagerartrafik" så det är nog ok med lastbilstransporter.
Citera
2020-03-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trndsttr
Jag är inte mycket till virolog och spekulerar vilt här men.. Kan viruset i Italien ha muterats och därför slagit så hårt på befolkningen där?
Hur snabbt kan virus teoretiskt muteras?

En teori är att de ofta bor med sina gamla och inte har dom på ålderdomshem som i Sverige. Därför blir många äldre smittade och många dödsfall.
Citera
Medlem
Drastiskt steg av Danmark, som visar på allvaret i situationen. Många arbetspendlare från båda hållen måste ju drabbas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Det är de som är problemet! Det blir kaos i landet. Rektorerna protesterar mot FoHMs flummiga råd om skolorna...
Ja- det är denna klena framtoning som orsakar folks osäkerhet.
Det som dom försöker hindra genom att lägga locket på, orsakar istället panik.

Så oproffsigt!

Att lämna över till skolorna själva att bestämma om dom ska ha öppet - Det är ynkligt - Fattar dom inte vad som förväntas av dom. DEt är ju dom som ska dra komma med det.

Skolorna har ett ansvar för sina elever och anställda. Om skolan blir en smittkälla - är det alltså skolledningen som får bära hundhuvudet. Och då har dom ingen högre instans bakom sig.

Skolan är massor av små enheter som administreras av helt vanliga människor. Dom är inte smittskyddsexperter.
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Kan Italien i själva verket ha fler smittade än Kinas officiella iallafall? Italien måste ha 100 000 smittade. Minst.
Citera
Medlem
Kobenhavns avatar
Danmark stänger gränserna men Sverige har ännu inte stängt skolorna.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Många har tappat perspektiven eller så är de unga att det inte har någon aning efter flera decenniers lugn.
70000 eller det tredubbla är ingen pandemi att räkna med, spanska sjukan ligger i egen division, men Asiaten och Hongkonginfluensan borde inte vara någon stor sak med tanke på hur hemsk coronautbrottet är eller så är det så att perspektiven försvunnit hos trygghetsnarkomanerna.

Eller så är det du som vill spela Allan och Know-it-all, när det står ganska klart för de flesta att detta kommer att få Asiaten och Hongkong att framstå som en lätt bris, t o m om vi lyckas med begränsad smittspridning.
Citera
2020-03-13, 19:25
Medlem
Vad innebär det för dom som har flyg til lKastrup?
Citera
2020-03-13, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trndsttr
Jag är inte mycket till virolog och spekulerar vilt här men.. Kan viruset i Italien ha muterats och därför slagit så hårt på befolkningen där?
Hur snabbt kan virus teoretiskt muteras?

Vi har importerat mycket av Italiens variant av coronaviruset så förhoppningsvis är den inte mer dödlig än andra varianter. Men mutationer sker ofta, innebär inte att det blir någon väsentlig skillnad i virusets egenskaper. Det är ett dåligt virus redan, ifall det blir värre ja det hade inte varit bra alls. Utifrån det vi sett så finns det två huvudsakliga förgreningar av viruset. Den ena har sagts vara farligare och mer smittsam än den andra. Men jag vet inte hur vetenskapligt detta är eller om det är relevant i slutändan.

Ifall de lyckas komma fram med ett vaccin så kommer det antagligen vara effektivt mot alla varianter av coronaviruset då det skiljer sig från säsongsinfluensan på något vis som jag inte är insatt i. Men influensan muterar kanske snabbare eller har någon mekanism som gör att små förändringar gör tidigare vaccin obrukliga. Detta verkar inte gälla för coronaviruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in