2020-03-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Nä, tyvärr! Vågar inte riktigt tänka på hur detta kommer slå mot samhället rent ekonomiskt. Krisar ju redan..... Hekt otroligt att vi är så dåligt förberedda för kriser. Nu förstår man ju de äldre som har varit med om en del, som hamstrar mat hemma ständigt och kontanter etc....

Frågan är om Sverige gör rätt som försöker att inte stänga ner samhället på det sätt som många andra länder nu gör. Vi kommer vara ett av få länder där butikerna fortfarande är öppna, folk går till jobbet & barn till skolan. Frågan är bara om det är rätt taktik. Kan hålla med om att det är viktigt att ha samhället igång för ekonomins skull. Men skulle det medföra att viruset lyckas sprida sig mer pga det så kommer det slå hårdare. Kollapsad sjukvård, massdöd bland äldre & ett samhälle där ingen kan jobba pga sjukdom. Ja, svårt.
Politikerna chansar. De vet att samhället skulle gå på knäna direkt. Så de chansar med att det inte blir så farligt.
Citera
2020-03-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Politikerna chansar. De vet att samhället skulle gå på knäna direkt. Så de chansar med att det inte blir så farligt.
Absolut.... det gör de verkligen.
Får hoppas på det bästa
Citera
2020-03-13, 17:48
Medlem
Inget jävla tjafs om vilken dödlighet och RO viruset har i denna tråd tack!!! Det finns det nog med trådar av. Okej!?
Citera
2020-03-13, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
+

Grunden i ekonomin är konsumtion, när den avstannar mer eller mindre får det konsekvenser. Tror inte alla förstått än hur hårt detta kommer slå mot konsumtion.
Ja, och Trumps skattesänkningar kommer inte ge någon större höjning i konsumtion, då det dels inte produceras lika mycket varor att bli köpta, och dels så håller sig folk hemma då de är rädda att bli smittade.
Så nej, den skattesänkningen som givet kommer finansieras genom att öka statsskulden, kommer det amerikanska folket lägga på hög alternativt betala av skulder.
Citera
2020-03-13, 18:09
Medlem
Kommer bli mycket värre. USA kommer vara i Italiens situation om 2 veckor, när de som är smittade idag börjar få symptom. Har lovat mig själv att inte röra börsen förrän i April. Kommer vara många rekyler fram tills dess, men botten är inte nådd.
Citera
2020-03-13, 18:46
Medlem
JoeBidens avatar
Köpte under svarta torsdagen! Sitter "dessvärre" fast med mer än 50% av mina tillgångar i aktier och aktierelaterade fonder. Beredd på halvering. Planen är annars att avvakta lite nu, mycket "okänt" och för att om några veckor börja köpa på mig i portioner.

Tänk på att recession/depression är tillfället för många att klättra i den socioekonomiska hierarkin! Ta till vara på den. Samtidigt är det svårt att pricka dalen helt...
Citera
2020-03-13, 19:21
Medlem
Skillys avatar
Köper det som får mest stryk, utan att vara konkursmässigt. Helst med stadig kassa och hög utdelning. Just nu är det bank och framför allt Swedbank. Grymt sugen på Danske Bank inför utdelningen nästa vecka.
Citera
2020-03-13, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Köper det som får mest stryk, utan att vara konkursmässigt. Helst med stadig kassa och hög utdelning. Just nu är det bank och framför allt Swedbank. Grymt sugen på Danske Bank inför utdelningen nästa vecka.
Ta det då försiktigt, finans, rese/flyg, olja skulle jag vara jävligt försiktig med. finnas än mer fallhöjd kvar där än andra sektorer.
Visst finns säkert möjlighet till bra affär också, men redan?
Senast redigerad av Bavertass 2020-03-13 kl. 19:26. Anledning: Felskrivning
Citera
2020-03-13, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Den här tråden vill jag specefikt ska handla om när ni tycker att börsen generellt eller enskillda bolag blivit så billiga att det är läge att gå in:

A för längre sikt +6 månader
B swingtrade

Kort och gott är frågan;

När ni köper vad och med vilken horisont?

Jag vet att det finns andra trådar om corona och börsen men jag inbillar mig att många ser den uppkommna situationen som ett bra läge och att det är motiverat att ha en tråd helt vigd till att diskutera tidpunkt.

För swingtrade Lundin Petroleum, har nästan halverats i kurs, ger nu runt 12% i direktavkastning. Vid första tecken på att Ryssland och Opec närmar sig varandra så går den från 150 idag till minst 250. Volvo är en annan bra kandidat som ger över 10% direktavkastning.
Bland småbolag köper jag Index Pharmaceuticals som skall påbörja fas 3, en ypperlig ägarlista och ett unikt behandlingskoncept.

L
Citera
2020-03-13, 19:29
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Absolut.... det gör de verkligen.
Får hoppas på det bästa

HBQT, plastpåseskatt, värdegrund, fel krok i helikoptrar för att släcka bränder, hets mot folkgrupp, allas extremt lika värde, genusvetenskap, osv osv.

Tror du seriöst att dessa dårar kommer kunna styra upp det här?
Citera
2020-03-13, 19:30
Medlem
AoE3#1s avatar
Jag har köpt Apple Bull X10

Kan bli en trevlig resa

Köp de stora bolagens bull nu så kan ni pensionera er om 2 år.
Citera
2020-03-13, 19:38
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Ta det då försiktigt, finans, rese/flyg, olja skulle jag vara jävligt försiktig med. finnas än mer fallhöjd kvar där än andra sektorer.
Visst finns säkert möjlighet till bra affär också, men redan?

Rese/flyg känns på tok för riskabelt för mig också. Bank däremot känns ok. Så länge man är lång i sitt innehav. Har ett gav under ek/aktie och det känns billigt så här dagarna innan utdelning.

Det kommer nog bli rätt svajigt framöver men när alla skriker att det kan krascha totalt så brukar det vara köpläge. Ju mer det skriks - desto bättre köpläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in