2020-03-13, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Håller med! Börjar gå överstyr totalt. Ska alla i landet som har en rinnande näsa isolera sig? Det är väl lika bra vi smittas och blir immuna därefter. Dessutom behöver det rensas ut i världen tyvärr.

Det märks med tydlighet i denna tråd att det behöver rensas
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Kina har 56 fall per miljon invånare, vi är redan uppe i 80. Kina hade 22 fall senaste dygnet, vi hade 127.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Det där handlar bara om hur många som testas de där siffrorna kan du glömma. Kina har antagligen inte fått bukt med ett skit, man drar igång hela landet för att man inte har nåt val och sedan får naturen ha sin gång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Tror du att en studentkår kommer påverka en apparat värd miljarder? Det ekar tomt men universitetet kommer aldrig böja sig. De gör 'anpassningar' (där en av sakerna var att visa hur man effektivt tvättar sina händer. Det stod dock ingenting om att när man går ut från toaletten så bör man öppna och stänga dörrhandtaget med torkpappret, annars är handtvättningen helt onödig) och att man bör stanna hemma om man "har luftvägssymptom", vilket vi redan vet är helt uruselt eftersom uppemot 50% kan smitta under inkubationstiden när ingen symptom finns. Alternativet är rätt uppenbart, men det vägrar man.

Ordna en sittstrejk på torget och bjud in pressen. Finns nog stor opinion mot bristande förnuft nu. Lyft frågan om att ni måste ha en fungerande ventilation med tanke på smittorisken. Vore jag student just nu skulle jag överväga att göra ett uppehåll i studierna om jag riskerar hälsan. Men mycket av studierna kan man väl göra hemma i sin egen vrå?
Citera
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Någon som har koll på hur geografiskt utspridd smittan är i Italien? Är det främst koncenterad till större städer eller är den mer eller mindre det utspritt över hela landet? Finns det områden som är förskonade?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Jo det är så politikerna resonerar såklart

Det måste bara vara något i det så illa som Sverige skött Corona-grejen. Senast var det väl Italien som ansåg Tegnell vara en jubelåsna fast på diplomatspråk. Det känns helt klart att det är något som inte stämmer.
Citera
2020-03-13, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BFG9000
Ursäkta då, menade i Stockholm men min poäng var att statistiken kan inte vara pålitlig öht. Men om Stockholm slutar testa så här snabbt lär det inte dröja länge innan övriga sverige slutar testa.
Snart, om inte redan nu, så kommer de bara testa de som behöver vård. Så statistiken blir tillförlitlig (jämbördes med Italien tror jag) men kommer inte kunna jämföras mot tidigare statistik.
Citera
Medlem
Citat:
Of the patients who died [in Italy], 42·2% were aged 80–89 years, 32·4% were aged 70–79 years, 8·4% were aged 60–69 years, and 2·8% were aged 50–59 years (those aged >90 years made up 14·1%). The male to female ratio is 80% to 20% with an older median age for women (83·4 years for women vs 79·9 years for men).
...
Specifically, the percentage of patients admitted to intensive care units reported daily in Italy, from March 1, up until March 11, was consistently between 9% and 11% of patients who were actively infected.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30627-9/fulltext
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blasus
Jag är i karantän med viruset.
Inne på dag 3 eller 4 beror på hur man räknar.
Och jag kan säga att detta är ingen jävla förkylning!!
Hosta från helvetet där jag inte blir förvånad om lungorna kommer ut med hostningarna.
Feber över 40 som inte går att reglera med tabletter mm.
Sämre för varje dag.
Det du hade var kanske just en liten förkylning?

Sorry, missade ange att det är ett citat från AB:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/coronasmittade-henrik-symptomen-slappte-snabbt/

Inte jag alltså. Har jag 37,1 i feber så känner jag mig halvdöd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
I Italien stiger dödstalet, nu har totalt 1266 personer dött av viruset. Det betyder att det är 250 nya fall på en dag, rapporterar Sky news.

Sjuka siffror i Italien... 7% dödlighet av det som är dokumenterat. Hörde att man uppskattade den korrekta dödssiffran för alla åldrar i Sydkorea till mellan 0.1% och 0.6%. Väldigt stor skillnad mellan dessa siffror. Så antagligen väldigt stort mörkertal i Italien och om siffrorna från Sydkorea stämmer alltså kring 200000-1000000 smittade där.
Citera
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Antal döda i influensa varierar stort från år till år. Avlidna i influensa i Sverige inom 30 dagar efter diagnos var säsongen 2016-17 725 st och 2017-18, 1012 st

Källa är sid 7 i denna rapport:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf

Jag var sarkastiskt. Detta har diskuterats 1000 gånger tidigare i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Amen läs igen!
Läst men inte förstått.
Är jag icke- essentiell?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Kina har bättre erfarenhet samtidigt som Sverige inte vet ett skit, har misslyckats och nu lägger locket på. Vi har inte resurser att hjälpa behövande i vårt eget land och man svarar med att sluta räkna smittande.

Vad gör det för nytta att lägga resurser och tid på att räkna alla smittade? Mörkertalet kommer ändå vara enormt. Du önskar att vi hade mer resurser men vill samtidigt att vi ska lägga resurser på sånt som knappast gör någon nytta. Spelar knappast någon roll om det är 100k eller 200k konstaterat smittade. Det intressanta är hur många som behöver vård. Sen får alla ta sitt ansvar för att se till att vi undviker smittspridning. Staten kan inte göra allt. Ett fritt samhälle bygger på att vi tar eget ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in